Gå til innhold

Forhold til 17. mai

Fremhevede innlegg

Gjest Starya
Skrevet
De fleste er jeg sikker på driter en lang marsj i 17 mai.

Tja. Blåser, om ikke annet. :sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Hele konseptet er for masete for meg. Byen orker jeg ikke - spesielt fordi det er for mye sultne og skrikende unger, russen er i hundre og buekorpsene er på sitt aller aller værste.

Da er det bedre med noe enkel feiring sammen med familie og venner hjemme.

Skrevet

Men hva feirer dere egentlig?

At vi har det så bra her i Norge?

Er ikke det nesten litt kvalmt, når vi tenker på alle menneskene i verden som lider. Og vi vet at det er umulig at de kan få det like godt som oss selv. Vi (og andre vestlige land) må jo ta på oss skylden for de enorme forskjellene på jorda.

Har aldri tenkt på dette før. Men etter en diskusjon forleden gleder jeg meg ikke til å presse meg ned i bunaden for å feire at vi er rikest i verden. Det er motbydelig og patetisk.

Jeg lurer på hva folk flest egentlig tenker.

Det blir nok bunad og flagg i år også. Men kanskje med en liten bismak.

Kiddis

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Det der er et tåpelig argument, hvis vi skal gå rundt og surre og tenke på at det er noen som lider rundt i verden - da kan vi like godt gjøre om 17. mai til en offentlig henge-oss-selv-dag. Det vil alltid være noen som lider rundt om i verden, men skal vi gå rundt og leke pietister hele tiden pga det - da tror jeg fort at mental sykdomsraten her i landet stiger himmelhøyt Det får da være måte på solidaritet.

Skrevet

Så du synes ikke det er patetisk at vi bruker en dag på å skryte av oss selv, når det er særs lite å skryte av. Hva med å bruke dagen på å se fremover?

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Gi deg nå. På nøyaktig denne dagen fikk vi vår grunnlov, og utgangspunktet fra å være kolonistat til selvstendig, noen år etter. Hvis du skal gå rundt og tenke at vesten ødelegger verden, så gjerne for meg. Men du kan ikke forlange at hele verden skal gå rundt og tenke like pietistisk og barnslig soledarisk.

Tror du det hjelper en fattig bonde i nepal at du sørger over det du har? Jeg tror denne mannen ville kalle deg for en hykler. Jeg tror han ville ønske at du var GLAD for det du hadde.

Hvis ikke, så er det jo bare å melde seg på røde kors' utenlandshjelp for frivillige.

Gjest Diva
Skrevet
Så du synes ikke det er patetisk at vi bruker en dag på å skryte av oss selv' date=' når det er særs lite å skryte av. Hva med å bruke dagen på å se fremover?[/quote']

Du ?

Det der henger ikke på greip.

Det er EN dag vi kan feire oss selv!

Skal vi som WildThing sier, gå og lage en henge oss selv-dag fordi en del land i verden sulter ?

Skal England, Frankrike og våre skandinaviske naboland også gjøre dette av solidaritet til de som lider ?

Vi feirer pga grunnloven, og dette landets selvstendighet! Så patetisk vil jeg IKKE kalle det!

Tror du de sultne barna i Afrika og de fattige arbeiderene i Østblokklandene vil få det bedre om vi sitter og sutrer 17.mai ?

Nei, en dag med glede og liv, er bra for de fleste.

Mange av Norges innbyggere har nok problemer som deter, om vi ikke skal ta inn over oss alle de andre landenes problemer også (= på det personlige plan og gå og grine hele tiden...).

Vi gir da mangfoldige summer i u-hjelp ?

Vi har flere flotte norske leger i Leger uten grenser ?

Synes det er patetisk å snakke kvalmt over EN dag vi kan feire og kose oss jeg.... :o

Og skryte av oss selv ?

For meg er dette totalt bollocks.

Men du skal seff få ha din mening i fred,- det respekterer jeg.

Tror ikke Norges folk går og feirer 17.mai fordi de tror vi er det beste og flinkeste landet i verden.... :roll:

Skrevet

For meg er 17. mai norges nasjonaldag. Grunnlovsdagen!

Jeg mener det skal være en selvfølge for skolebarn å gå i tog denne dagen. Barna bør "tvinges" til å delta på dagen......gå i tog. Jeg mener det har med respekt for Norge å gjøre!

Sjøl synes jeg egentlig dagen er litt vond. Savnet av egne barn - redd for å "trenge meg på" søsken med egne familier!

Derfor liker jeg best å være hjemme hos meg selv den dagen jeg!

Føler med faktisk litt deppa på den dagen jeg........... Har hvertfall ingen planer for årets 17. mai!

Me får sjå!

Skrevet
Men jeg får litt nok av buekorpsene..... (Bor i Bergen) Selv om de hører med de og!

Jeg elsker buekorps.

Gjest ButtHead
Skrevet

Det er en koselig dag hvor jeg er sammen med venner og kjæresten osv og griller og koser oss, men jeg er ikke så veldig opptatt av dagens betydning,det tenker jeg ikke på en gang.

Skrevet

Tanken bak er veldig bra...

Å gå ut i regnvær er ganske sur...

Det er mange minner som strømmer på når jeg hører korpsmusikk, var drilljente sjøl i 7 år og har mange gode minner.

Nå liker jeg å gå i bunaden(jeg blir litt Synnøve Solbakken :ler: )

Det er vel ingen grunn til å være så negativ til alt som er positivt?? :D

Nei de får holde seg unna og holde kjeft de som ikke liker 17. mai, så får vi andre kose oss i fred :blaruss: :rodruss:

Skrevet

Jeg er enig i at det er en koselig dag! Både for store og små. Som liten husker jeg det var den dagen i året hvor jeg kunne spise så mange is og pølser som jeg bare ville :) Og det var jo enormt stort.

Gøy å se alle smilende og finpyntede mennesker! Bunaden hører selfølgelig med på en dag som denne! :lol:

HIPP HIPP HURRA!!!!!! :wink:

Skrevet

Det er jo, som flere har sagt, nasjonal dagen vår, en høytidelig dag synes jeg...Fra morgenen av ser vi på tv- sendinger fra 17. maitog rundt omkring i landet. Så må vi gå tur med hunden, men før det så pynter vi oss og gjør oss klare- går en tur opp i åsen her. På ettermiddagen er vi i oslo, der vi de siste årene har bestilt bord på en restauranrt sammen med hele familien- og slik en fam. blir med dine barn og våre barn osv....

Synes det er flott at det er en dag vi pynter oss og feirer landets nasjonal dag!

Dagen før 17. mai feirer vi med mai fest i bhg'en, vi går i tog i nærområdet og med korps som spiller for oss og allting, deretter har vi samling med is, pølser og kaker og koser oss. Nå om dagene øver vi på å rope "hipp hipp hurra...."

- gleder meg til begge disse dagen jeg! :D

Gjest Mzfire
Skrevet

Når jeg tenker meg om syns jeg det er bra at vi feirer 17 mai. Det er jo en grunn til at vi feirer den. Og det er jo noe spesielt siden det bare er oss i Norge som feirer den :) Så syns det er koselig at det blir en spesiell stemning på 17 mai. Men hvis en er ensom og ikke har noe familie eller venner tror jeg ikke det er den mest koseligste dag for mange.

Skrevet

På 17 mai bruker jeg og min familie å spise ute og kose oss.

Se på Barnetoget og Borgertoget,men synes det er en slitsom dag med mye folk og mye mas.

MEN år skal jeg og min Mann til Sverige på Bilcross på 17 mai og det gleder jeg meg til.

koldbruna :vinke:

Skrevet

17. mai er vi så glad i,morro vi har det fra morgen til kveld!! :)

Jeg ELSKER 17.mai..Selv om jeg straks blir 27 år!!

Ønsker dere ALLE en kjempeflott 17.mai feiring!! :)

Skrevet

Synes 17.Mai er en koselig dag, jeg!! :hoppe:

Men, dette året rømmer vi og reiser vi og blir på hytta hele helga. Det blir koselig, og jeg gleder meg masse!! Tre dager medd kos, avslapping og snuggling....... :sjarmor:

Skrevet
Synes 17.Mai er en koselig dag, jeg!! :hoppe:

Men, dette året rømmer vi og reiser vi og blir på hytta hele helga. Det blir koselig, og jeg gleder meg masse!! Tre dager medd kos, avslapping og snuggling....... :sjarmor:

Nei, ikke vær kjip`a!

Bli me vårs ut å ta en kald en etter barnetoget i stedet :D

Vi lovte hverandre en utepils snart ? hehe

Neida. Håper dere koser dere på hytta :D

: - )

Skrevet

Kan hende det og skjer, Diva! Det er jo meldt øs, pøs regnvær! Og, det er litt kjedelig når det regner! Men, vi får se hva som skjer!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...