Gå til innhold

N - igger - eger.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor bruker vi et spansk ord (eller et fornorsket spansk ord blir vel mer riktig) for å beskrive noen som er svart, mens vi bruker et norsk ord for å beskrive noen som er hvit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvorfor bruker vi et spansk ord (eller et fornorsket spansk ord blir vel mer riktig) for å beskrive noen som er svart, mens vi bruker et norsk ord for å beskrive noen som er hvit?

Tror nok norsk hadde vært ganske avstumpet dersom vi aldri hadde hentet inn ord fra andre språk.

Gjest Gjest_Ingunn_*
Skrevet

Mine holdninger er at rasisme er noe som skal bekjempes.

Rasisme er å forskjellsbehandle folk på bakgrunn av etnisitet, religion, farge osv.

Vesle Hoa Denne sangen er gjort om, tviler på at Thorbjørn Egner var rasist selvom han skrev denne låta som faktisk er en "heltesang"

Jeg tror heller ikke at den rette måten å bekjempe holdninger på er å tvinge Black Boy krydder til å bytte navn.

Ei heller sukkerkuløren NEGRO som ikke lenger får hete NEGRO!

Tviler på at Astrid Lingren var rasistisk da hun skrev at pappan til Pippi er negerkonge.

Å endre på pappan til Pippi sitt navn, eller de overnevnte produkters navn gjør at man latterligjør hele debatten til et sted folk ikke forstår.

Det jeg tror er viktig å bekjempe er forskjellsbehandling som f.eks. i ambulansesaken, det er langt viktigere!Mine holdninger er at rasisme er noe som skal bekjempes.

Rasisme er å forskjellsbehandle folk på bakgrunn av etnisitet, religion, farge osv.

Skrevet
Ang. rase: Hvis menneskene ikke er av forskjellig rase, hvorfor virker noen medisiner forskjellig på en studiegruppe av hvite vs en studiegruppe av svarte? Jeg husker ingen navn fra denne studien som kan gi meg en link, men dette ble altså testet ut, og forskerne mente å finne ut at det var en raseinndelt genetikk-forskjell i hvite mennesker og svarte mennesker, som gjorde at samme medisin fikk forskjellig effekt i kroppen.

Hvis to dyr er kapable til å få avkom sammen, og avkommet har de samme karakteristikkene som foreldrene og er fruktbart, da tilhører foreldrene samme dyrerase.

Å si at negre og hvite er forskjellige raser blir det samme som å si at en kanin med vinterpels er en annen rase enn en med sommerpels.

Forskjellen er bare at mennesker ikke har sesongbetont tilpasning.

Gjest nobilian
Skrevet
Hvis to dyr er kapable til å få avkom sammen, og avkommet har de samme karakteristikkene som foreldrene og er fruktbart, da tilhører foreldrene samme dyrerase.

Å si at negre og hvite er forskjellige raser blir det samme som å si at en kanin med vinterpels er en annen rase enn en med sommerpels.

Tøysegutt.

Gjest Rødhud ugh ugh
Skrevet
Jeg holder fast på det jeg sa tidligere. Ingen mennesker har SVART hud, så da blir det feil å kalle dem svarte altså neger eller nigger.

Joda, noen er VELDIG mørkebrune i huden, men de er ikke svarte. Kull er svart. Mørk sjokolade er mørkebrun.

???????

Svart Neger Ikke brun!

Brun Neger

Melkehvit hud

Blandings hud er det feil å si at hun ene er lysere enn den andre og omvendt? :klø:

IKKE kom å si at vi mennesker ikke har forskjellig hudfarge, for sånn er det bare enten du skjønner det eller ikke!

Noen er hvite, noen er svarte, noen er brune osv.

Det finns ikke noe rasistisk over det bare stolthet ikke sant!

Skrevet

Så en chiahuahua og en grand danois er samme rase?

de KAN teoretisk sett få barn sammen?

Skrevet
Blandings hud er det feil å si at hun ene er lysere enn den andre og omvendt? :klø:

Ja, men de er innerst alle blonde, selv om en har kamuflasje.

Men den dama i midten.. er det noe blandingshud? Det ser ut bare som om hun har sprayet litt for mye.. :sprettoy:

Skrevet
???????

Svart Neger Ikke brun!

Brun Neger

Melkehvit hud

IKKE kom å si at vi mennesker ikke har forskjellig hudfarge, for sånn er det bare enten du skjønner det eller ikke!

Noen er hvite, noen er svarte, noen er brune osv.

Det finns ikke noe rasistisk over det bare stolthet ikke sant!

Nå sa hun jo ikke at mennesker ikke hadde forskjellig hudfarge, hun sa bare at det ikke var noen mennesker som var svarte. Og å bruke et tegnet bilde (som forøvrig fortsatt var brun) kan jo ikke akkurat brukes som bevis på at det finnes svarte mennesker.

Den debatten her minner meg om sangen Nigger av Clawfinger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...