Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #21 Skrevet 10. april 2008 En nigger- og sigøynerdebatt, hurra! Skikkelig high class!
Gjest Lille Hoa Skrevet 10. april 2008 #23 Skrevet 10. april 2008 Jeg har ikke lest hele tråden, men la gå. Hvis jeg sier i en samtale at en kamerat av meg er neger, er det politisk ukorrekt? Når man bruker ordet neger for å forklare utseendet til noen, er det da det samme om jeg sier at "nesj.. han er carrot-top. rødt hår og fregner" Begge setningene forklarer jo utseende på en person, men den ene setningen er ikke akseptert. Jeg synes det er latterlig å la ord få så stor fokus. Husker når jeg gikk på barneskolen. jeg ble ofte erta, eller mobba (call it what you will). Da fikk jeg diverse støtende ord (som ofte omhandlet utseende) slengt etter meg. Men jeg husker jeg fikk beskjed av både foreldre, og lærere, at hvis du ikke bryr deg om det de sier, så slutter de tilslutt. når det ikke plager deg, så er det ikke noe vits i å erte deg med det. Tror man kan trekke et par paralleler mellom de hendelsene, og denne diskusjonen. Sticks and stones may break my bones but words will never hurt me! På tide at folk ser på sammenhengen ordene blir brukt, og ikke ordene i seg selv. Alt kan ha negativ betydning i riktig sammenheng, mer eller mindre de samme ordene kan ha positiv betydning i en annen sammenheng. Styret over "negative" ord tar helt overhånd, snart får man vel ikke lov til å kalle en nordlending for en nordlending heller, noen ser jo på dette som et sjellsord. Hvem husker vel ikke når enkelte folk prøvde å få boikott av Black Boy krydder fordi de mente de var rassister og burde skifte navn. Eller faren til pippi, som ble sydhavskonge fordi negerkonge kunne tolkes feil, lille Hoa fortellingen og NEGRO sukkerkulør og andre høl i hue saker som måtte bytte navn pga rasisme Folk tar seg for nær av alt for lite om dagen, har btw ei venninne som også er ifra korea, og ho har godt med selvironi, og kaller seg selv gul (noe hun da også er), og bruker det på en positiv måte, hvorfor gjøre et problem ut av noe som ikke er et problem?
Gjest Indianer Skrevet 10. april 2008 #24 Skrevet 10. april 2008 Om jeg prater om en neger sier jeg neger.Om jeg prater med en neger jeg kjenner og som mener det er greit å si neger så sier jeg neger. Om jeg prater med en neger jeg ikke kjenner sier jeg ikke neger til han i tilfelle denne negeren ikke liker det. Neger i seg selv er greit å si, men det er ordet som blir satt før neger eller etter neger som er av betydning dersom det er ufine ord som faens eller jævla, først da blir det stygt. Nigger derimot er STYGT! Selv er jeg et bleikansikt
Gjest Zia Skrevet 10. april 2008 #25 Skrevet 10. april 2008 Jeg leser her at ordet Nigger er verre enn ordet Neger. De betyr vel begge det samme bare på forskjellig språk? De som vet noe om dette, vet også at neger betyr SVART, og er ikke noe rasistisk. Hvorfor er det da så galt å kalle noen en nigger ? :klø: Det er riktig at ordene "neger", "nigger" og "svart" opprinnelig betyr det samme. De er allikevel ikke likeverdige ord som kan brukes om hverandre i Norge. Et ords betydning avhenger nemlig ikke bare av hvilken opprinnelse det har, men også hvilke verdier man tillegger det, og hvordan det har blitt brukt oppgjennom historien. Hvis du mener at "nigger" ikke er rasistisk fordi det bare betyr "svart", mener du vel også at man ikke bør bli fornærmet over å bli kalt "hespetre" siden det jo opprinnelig bare betyr "garnvinde"?
Gjest blondine Skrevet 10. april 2008 #26 Skrevet 10. april 2008 Jeg er veloppdragen og sier verken neger eller nigger. Sier svarting jeg.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #27 Skrevet 10. april 2008 Det er riktig at ordene "neger", "nigger" og "svart" opprinnelig betyr det samme. De er allikevel ikke likeverdige ord som kan brukes om hverandre i Norge. Et ords betydning avhenger nemlig ikke bare av hvilken opprinnelse det har, men også hvilke verdier man tillegger det, og hvordan det har blitt brukt oppgjennom historien. Nemlig, og for ikke lenge siden var ordet neger et nøytralt ord som de fleste i Norge brukte. Helt til en eller annen bedreviter kom og fortalte at det var forferdelig å bruke det.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #28 Skrevet 10. april 2008 Om jeg prater om en neger sier jeg neger.Om jeg prater med en neger jeg kjenner og som mener det er greit å si neger så sier jeg neger. Om jeg prater med en neger jeg ikke kjenner sier jeg ikke neger til han i tilfelle denne negeren ikke liker det. Neger i seg selv er greit å si, men det er ordet som blir satt før neger eller etter neger som er av betydning dersom det er ufine ord som faens eller jævla, først da blir det stygt. Nigger derimot er STYGT! Selv er jeg et bleikansikt Samme her! (Også sier jeg 'guling' og 'staner', men det er ingen av utlendingvennene mine som bryr seg.. )
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #29 Skrevet 10. april 2008 Dessuten betyr jo negro svart, og de menneskene som man ville kalt neger er jo faktisk ikke svarte. Ingen er jo svart.Nei men det er det nærmeste du kommer svart blandt mennesker, blir det sortere er det dyr, f.eks sjimpanse.
Dalila Skrevet 10. april 2008 #30 Skrevet 10. april 2008 Jeg holder fast på det jeg sa tidligere. Ingen mennesker har SVART hud, så da blir det feil å kalle dem svarte altså neger eller nigger. Joda, noen er VELDIG mørkebrune i huden, men de er ikke svarte. Kull er svart. Mørk sjokolade er mørkebrun.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #31 Skrevet 10. april 2008 Jeg holder fast på det jeg sa tidligere. Ingen mennesker har SVART hud, så da blir det feil å kalle dem svarte altså neger eller nigger. Joda, noen er VELDIG mørkebrune i huden, men de er ikke svarte. Kull er svart. Mørk sjokolade er mørkebrun. Hva med Svarte-Per?
Paradokset Skrevet 10. april 2008 #32 Skrevet 10. april 2008 Når man bruker ordet neger for å forklare utseendet til noen, er det da det samme om jeg sier at "nesj.. han er carrot-top. rødt hår og fregner" Begge setningene forklarer jo utseende på en person, men den ene setningen er ikke akseptert. Tror du er inne på noe her. Forskjellen er kanskje at "neger" brukes mer konsekvent i alle andre sammenhenger(hvor utseende egentlig irrelevant). Eksempelvis; der kommer negern, så var det han der negern etc Du ville ikke i samme setningen valgt å vektlegge utseende til en hvit person, eks: der kommer rødtoppen/blondina/potetnesa etc.. Dette er forresten et fenomen som finnes mange andre steder. I Øst-Afrika vil du konsekvent bli omtalt som "mzungo"(hvit) i alle mulige sammenhenger. Så da får man føle litt på hvordan det er å være negern....
Gjest blondina Skrevet 10. april 2008 #33 Skrevet 10. april 2008 Dette er forresten et fenomen som finnes mange andre steder. I Øst-Afrika vil du konsekvent bli omtalt som "mzungo"(hvit) i alle mulige sammenhenger. Så da får man føle litt på hvordan det er å være negern.... Så lenge de ikke hadde onde hensikter med ordet hadde det vært helt greit for meg å bli kalt "mzungo".
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #34 Skrevet 10. april 2008 Så lenge de ikke hadde onde hensikter med ordet hadde det vært helt greit for meg å bli kalt "mzungo". Det samme sier jeg. Jeg sier hun med blondt hår, hun med brunt hår, han hadde svart hår, han var gyllen i huden, han var mørk i huden, han var mørk typ neger i huden, rødtopp osv..... Alt blir stygt dersom vi setter ordet "jævla" forran. Mange negere som ikke bryr seg om at andre kaller dem for neger, vi er jo det sier dem!
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #35 Skrevet 10. april 2008 Jeg holder fast på det jeg sa tidligere. Ingen mennesker har SVART hud, så da blir det feil å kalle dem svarte altså neger eller nigger. Joda, noen er VELDIG mørkebrune i huden, men de er ikke svarte. Kull er svart. Mørk sjokolade er mørkebrun. Ok, på samme måte er jeg heller ikke hvit. Hvis jeg holder et papirark opp foran ansiktet vil du se klare kontraster. Fritt for å være hudfarga, så kan de jævla negerne ops, nei, svarte. Faen da! De brune folka; være brune. Begynne å kalle dem for marrónere da? Det er spansk for brunt såvidt jeg skjønner.
NinjaTurtle Skrevet 10. april 2008 #36 Skrevet 10. april 2008 De brune folka er jo nazister. Når ble alle afrikanere nazister? Her syns jeg vi må skille litt... Ellers er det ikke ofte jeg trenger å beskrive utseendet til noen. Hvis jeg blir spurt av noen om noen andre, sier jeg bare at typen de vil ha info om er norsk, men at jeg tror han innerst inne er hottentott i sitt hjerte.
Gjest ? Skrevet 10. april 2008 #37 Skrevet 10. april 2008 De brune folka er jo nazister. Når ble alle afrikanere nazister? Her syns jeg vi må skille litt... Ellers er det ikke ofte jeg trenger å beskrive utseendet til noen. Hvis jeg blir spurt av noen om noen andre, sier jeg bare at typen de vil ha info om er norsk, men at jeg tror han innerst inne er hottentott i sitt hjerte. ????????????????
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #38 Skrevet 10. april 2008 Ang. rase: Hvis menneskene ikke er av forskjellig rase, hvorfor virker noen medisiner forskjellig på en studiegruppe av hvite vs en studiegruppe av svarte? Jeg husker ingen navn fra denne studien som kan gi meg en link, men dette ble altså testet ut, og forskerne mente å finne ut at det var en raseinndelt genetikk-forskjell i hvite mennesker og svarte mennesker, som gjorde at samme medisin fikk forskjellig effekt i kroppen. ang. Afro-amerikaner: Greit nok for amerikanere som stammer fra Afrika for mange generasjoner siden. Men dette gjelder faktisk bare en liten del av verdens svarte befolkning. Skal vi begynne å kalle negre i Norge for Afro-Nordmenn? Men dette kan jo bli galt også? Hvor mange av de har afro? :gjeiper: Ang. Etnisitet: Man blir ikke norsk bare fordi man bor i Norge, på samme måte som jeg ikke hadde blitt svensk fordi jeg flyttet over grensen. Hvorfor skal det på død og liv deles opp forskjellige grupper "nordmenn"? Er man norsk, er man født i Norge, og med en relevant norsk ætt. Ang. Neger/Nigger: Nigger er som mange har nevnt over et negativt ladet ord, brukt for å undertrykke. Neger derimot, betyr svart/brun/mørkhudet, (pick a word of your liking). At pappaen til Pippi ikke har lov til å være negerkonge lenger, er da totalt idiotisk! Ikke fikk de lov til å selge black boy skokrem lenger, heller... Og til sist: Vi har kommet til en situasjon i landet vårt, hvor "utlendinger" (dratt over en kam her, jada, jeg vet...) kan kalle våre norske døtre for ludder og hore pga en shorts eller utrigning. De kaller hverandre for pakkis og nigger, men så snart noen av de ikke får jobb, være seg pga språkproblemer, atferd, klesdrakt, personlig preferanse, what ever, da er det RASISME? Før våre "nye landsmenn", får en normal respekt for seg selv og ALLE sine samfunns-søsken, forbeholder jeg meg retten til å svare "Nei, jeg er ikke rasist, jeg er realist!"
Gjest Gjest_Ingunn_* Skrevet 10. april 2008 #39 Skrevet 10. april 2008 Ok, på samme måte er jeg heller ikke hvit. Hvis jeg holder et papirark opp foran ansiktet vil du se klare kontraster. Fritt for å være hudfarga, så kan de jævla negerne ops, nei, svarte. Faen da! De brune folka; være brune. Begynne å kalle dem for marrónere da? Det er spansk for brunt såvidt jeg skjønner. Ikke sant? Og så blir vel det neste spørsmålet her: hva er lov å si om hudfarge, jeg mener, hva er hudfarge? Skal vi si at alle er hvitbrunrosa for å få fram en "lovlig" hudfarge? Vi kan jo ikke si at vedkommende er gulaktig, brun eller svart, for det er jo rasistisk det Selfølgelig skal man kunne bruke ordet "neger" viss en beskrivelse av en neger trengs..! Og jeg har personlig aldri møtt en neger som ikke synes ordet neger er akeptabelt... men jeg har møtt hundrevis av hvite folk som klager over hvor hardt det er å være mørkhudet, siden de nok føler seg undertrykt av ordet neger! Dette er av akkuratt det samme prinsippet der menn snakker om hvor undertrykte damer er innenfor arbeidslivet! Og nå kommer noen sikker med det vanlige, "tenk på det som tar seg nær av det da." Dere må vell skjønne at dere ikke kan legge om språket og oppførsel bare fordi et fåtall klager, og de som oftest klager er de som ikke er eller burde være inblandet innenfor temaet! Hva er det som er galt med å si neger? Når jeg sier neger refererer jeg til en person som generet har mørk hudfarge, akkurat som jeg har hvit, heter jeg albino. Skulle jeg blitt sur for at folk snakket om meg som "han derre albinoen" når jeg var på ferietur i Afrika for eksempel? For min del virker det som om man ikke kan holde en vanlig samtale lenger uten å måtte ta forbehold om å snakke om negere som de skulle være hvite... Helt tåpelig... Det er forskjell på oss, det er sånn vi er laget. Ingen vits i å tro at vi har forskjellig verdi eller whatnot på grunn av det...
Gjest Black is beautiful Skrevet 10. april 2008 #40 Skrevet 10. april 2008 Neger brukes oftest som betegnelse på mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Australske urfolk ble tidligere kalt «australnegre», men en har nå gått over til å bruke navnet aboriginere, det latinske uttrykket for «urfolk». På norsk brukes aboriginere alt overveiende om australske urfolk, men på engelsk kan man for eksempel snakke om kanadiske aboriginere og så videre. Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger. Ordet og bruken av det er i dag omdiskutert. Ttt fra Wikipedia
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå