Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge etter å ha spist middag kan jeg trene?

Ønsker og gå ned i vekt og stramme opp og har bare kvelden og trene på med tanke på jobb og barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ventet minst en time...så får magen roet seg litt :)

Skrevet

Blir treningen mindre effektiv om man trener etter middag, eller har det ikke noe å si?

Skrevet

En personlig trener sa en gang til meg at det skulle være minst 2 timer.

Jeg kan godt si at det er ikke noe dårlig å ha ennå litt mer - hvis du har spist en god middag og trener intensivt kan du ellers få smake litt av maten da du trener - ikke bra! :-D

Skrevet (endret)
Blir treningen mindre effektiv om man trener etter middag, eller har det ikke noe å si?

Hvis målet er å trene vekk fettet du har, da forstod jeg at det er bedre at du ikke har spist rett før trening, fordi ellers bruker du opp de nærings-stoffene du har i magen og brenner mindre av det fettet du har.

Men alt i alt er det jo det at du skulle spise mindre enn du brenner i løpet av dagen som skulle ha noe å si, så jeg forstod ikke helt logikken, men det var det jeg ble fortalt.

Jeg kan si at for meg blir treningen mindre effektiv hvis jeg har spist akkurat før trening, fordi jeg ikke kan trene like hardt, blir rett og slett dårlig.

Men det er sikkert forskjellig for kondis og styrke.

Endret av mrs_bond
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg syns det er rett og slett ubehagelig å trene fort etter middagen da det ofte er dagens største måltid. Litt avhengig av hva jeg har spist så syns jeg det bør gå i hvert fall en time. Salat er lett og da går det greit om det ikke går så lang tid, men f.eks. lasagne kommer gjerne opp og hilser på hvis jeg setter i gang for fort etterpå.

Gjest pr.kasse
Skrevet

Det er tre hovedgrunner til å vente med hardtrening etter et stort måltid:

1. blodomløpet vil være konsentrert om fordøyelsen, slik at kroppen forøvrig er "dårlig forsynt med energi" - og treningseffekten blir følgelig redusert.

2. fordøyelsen vil bli forstyrret, med de ulemper dette har.

3. de fleste vil oppleve ubehag.

Derfor anbefales minst 1 1/2 time etter en middag e.l. - gjerne 2 eller 3 timer - bare ikke så lenge at man blir plagsomt sulten igjen.

Gjest Bolledeig
Skrevet
Hvis målet er å trene vekk fettet du har, da forstod jeg at det er bedre at du ikke har spist rett før trening, fordi ellers bruker du opp de nærings-stoffene du har i magen og brenner mindre av det fettet du har.

Men alt i alt er det jo det at du skulle spise mindre enn du brenner i løpet av dagen som skulle ha noe å si, så jeg forstod ikke helt logikken, men det var det jeg ble fortalt.

Logikken er ikke tilstede nei. Noe tilsvarende argumentasjon ble brukt for det å vente litt med maten etter trening for å "forlenge forbrenningen" men også dette viste seg å ha høyst marginal effekt.

Skrevet

Personlig må jeg vente minst to timer og helst mer etter middag om jeg skal trene kondisjon.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Personlig må jeg vente minst to timer og helst mer etter middag om jeg skal trene kondisjon.

Samme her! Jeg får ikke tilå yte max før det har gått minst to timer etter middag.

Det er himmel og hav i forskjell på "ørte"-trening og trening der du kan konse om det du skal gjøre.

Pasta er, som noen tidligere har nevnt, noe man kanskje aller helst spiser de dagene man ikke skal trene ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...