Kitsune Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Jeg har forkjøpt oss. Mannen er bortreist og han drikker melk her i huset, ikke jeg. Men jeg spiser gjerne melk i maten.. Så hva i alle kan jeg gjøre med fire liter melk??? Tips takkes...
Gjest *Mim* Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Lag pannekaker eller vafler, de kan godt fryses ned.
Saeria Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Ja, inviter venner på pannekaker eller vafler og frys gjerne noe ned.
Gjest Frosk Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Lek Kleopatra og ta deg et bad....? Hmm okei, kanskje ikke... risgrøt? Karamellpudding?
Gjest _Leela_ Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Bak en stor porsjon med boller evt skillingsboller og frys ned. Mye gjærbakst som skal ha melk i seg.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #7 Skrevet 8. april 2008 Eller bare sleng dem i fryseren til neste gang du baker eller lager grøt
Kitsune Skrevet 8. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 8. april 2008 Kan man fryse melk? Det er ekstra lett melk.. Nå må det nevnes at det går vel år mellom hver gang jeg baker eller lager grøt.. Eurydike: Har du laget den ostekaken noen ganger? Det virket som om den var ganske krevende, i allefall i form av å planlegge innkjøp.. Fikk et forslag om kleppmelk, hvis noen vet hva det er. Får prøve det i morgen..
Gjest Eurydike Skrevet 8. april 2008 #9 Skrevet 8. april 2008 Eurydike: Har du laget den ostekaken noen ganger? Det virket som om den var ganske krevende, i allefall i form av å planlegge innkjøp.. Nei, jeg har nok ikke det. Det var et litt kuriøst forslag - det er den type oppskrift jeg vet om der man trenger absolutt mest melk. Man kan lage en enklere variant av cottage cheese (men da forsvinner jo hele poenger mht problemet ditt), og det er en god kake (synes jeg, da). Smålandsk spesialitet, visstnok (jf Emil i Lønneberget).
Nausicaä Skrevet 8. april 2008 #10 Skrevet 8. april 2008 Det går fint an å fryse melk. Vi gjorde det på skolen i matlagingen hele tiden. Tror vi la kartongene i varmt vann for å tine dem opp igjen. Melken ser ikke spesielt deilig ut etter den er tint opp igjen, men den kan godt brukes i matlaging.
Gjest Gjest_Lone_* Skrevet 8. april 2008 #11 Skrevet 8. april 2008 Om du har litt eddik,kefir eller sitron kan du lage en stoooor oppskrift av den Indiske osten panir
momajoja Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 Hva med å lage gomme? Da trenger du enda mer malk da, men det går vel an å dele oppskriften? 20 liter helmelk 2 ss osteløpe kardemomme farin Melken varmes opp til fingervarmt før løpen has i. La det stå til osten er stiv. Kok så opp under stadig omrøring. Ta av 3 liter ostemasse og ha denne i til slutt, når den andre har kokt til den er brun og stinn. Dette vil danne et fint møsnetr i gubben når den er ferdig. Når den har kokt inn nesten alt det som er tynt, drysser man farin etter smak samt kardemomme. La så gubben stå til den er kald. Stapp den med en ostestapp til den blir jevn og henger fint sammen. Trykk osten i former som boller eller avlange kakeformer, og la den stå ett døgn.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2008 #13 Skrevet 10. april 2008 vil anbefale panir, 1 liter melk gir ca 200 g ost eller frys og bruk til vafler og pannekaker
Gjest Gjesta Skrevet 10. april 2008 #14 Skrevet 10. april 2008 men krever ikke disse oppskriftene melk med fett i? ikke ekstra lettmelk...
Gjest Stjernedryss Skrevet 11. april 2008 #15 Skrevet 11. april 2008 Koke melken og lage en plastikk klump av den?
Gjest Gjest_tittin_* Skrevet 11. april 2008 #16 Skrevet 11. april 2008 Jeg har forkjøpt oss. Mannen er bortreist og han drikker melk her i huset, ikke jeg. Men jeg spiser gjerne melk i maten.. Så hva i alle kan jeg gjøre med fire liter melk??? Tips takkes... Frys ned i isterningsposer, så neste gang du lager saus eller suppe, kan du bare slenge oppi passende antall terninger uten å måtte tine og styre... Eller så kan du lage deg en deilig milkshake av frosne jordbær, melk og sukker etter smak!:D
Pia Sava Skrevet 15. april 2008 #17 Skrevet 15. april 2008 Kan man fryse melk? Det er ekstra lett melk.. Nå må det nevnes at det går vel år mellom hver gang jeg baker eller lager grøt.. Jeg fryser ofte melk som blir til overs. Kan t.d. brukes til vaffler. Om det er lettmelk, kan man ev. tilsette litt fløte, eller bruke mere smør/margarin i vaffelrøra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå