Gå til innhold

Hunden tisser når vi er vekke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten papillon som gjør fra seg inne så fort vi går ut dørene. Vi lufter han alltid før vi går så det handler ikke om at han må på do. Vi kan være vekke to minutter så har han gjort fra seg. Noen som kan ha en forklaring på hvorfor han gjør dette?

Vi hadde han i bur en periode men han bjeffer veldig da. Han gjorde ikke fra seg i buret. Vi har flyttet nå og de i leiligheten over er hjemme om dagene så vi kan ikke ha han i buret lenger fordi de irriterer seg over bjeffingen.

Hva kan vi gjøre for å få han til å slutte med dette? det er utrolig irriterende å komme hjem til en leilighet full av hundetiss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være at han ikke har fått god nok trening i å være alene hjemme..?

De kan gjøre fra seg eller tisse om de er redde og eller kjempe stresset.

Bare et forslag.

Min hund stresset mye en periode han var alene hjemme og da hadde han lekket urin på dyna mi.

Skrevet

bør jeg begynne å gå fra han i korte perioder av gangen da? Vi fikk han for 8 mdn siden. da var han 3 år gammel så vi har ikke fått trent han opp fra han var liten. Kan det bli vanskeligere å venne han av dette da?

Gjest Spadamen
Skrevet

Kanskje hunden har separasjonsangst?

Korleis reagerer hunden når du går ut døra?

Eg såg ein metode på TV som kanskje hjelper. Om hunden stressar allereie når du tar på deg ytterjakka; først tar du på deg jakka, så tar du den av deg att og setter deg ned i sofaen. Dette gjentar du til hunden ikkje er så stressa lenger. Så kan du begynne å gå ut døra og komme rett inn igjen. Etter kvart ventar du lengre og lengre utanfor døra før du går inn.

Skrevet

han stresser med en gang ja. Når jeg gjør meg klar til å gå sprin ger han frem å til bake mellom stuen og gangen. men det vriker som om han gjør det fordi han tror vi skal ut på tur selv om jeg ikke har gjort noen tegn til at vi skal gå tur. Men han stresser en del ja. jeg får prøve trikset så godt det lar seg gjøre. blir lite tid til det i hverdagen så kanskje jeg skal prøve i helgen å heller stå opp litt tidligere før skolen for å få tid til det.

Skrevet

Hunder må trenes opp til å være alene hjemme, og gjerne trenes på nytt dersom man flytter til nytt sted.

Hunder er flokkdyr, og du er flokken dens. Klart han blir stresset og engstelig når flokken drar og etterlater ham alene.

Skrevet

Det er ikke for sent å trene han opp til å være alene hjemme.

Du må gjøre det i rolig tempo.

Venn han gjerne også til å være alene hjemme i en liten del av huset. Min hund blir stengt inne på soverommet, der står døra oppe til badet også.

Vi har vann til han der inne, noe tyggben og sengen hans.

Begyn med å bare stenge han inne på rommet, åpne døren med en gang og ros. Deretter lar du han være der inne 30 sekunder, åpne døren og ros. Deretter 1 min, 2 min 4 min. osv.. gå saaaaaaakte frem.

Begynner han å pipe eller klynke så venter du til han har vært stille i noen sekunder før du åpner døren. Deretter gjør du perioden han er alene litt kortere igjen slik at han takler det, så fortsetter du å øke på med tid pass på at han er komfortabel.

Etterhvert som han blir flinkere så synes jeg du skal slutte å rosa han for å være alene. Lat som om det er den mest naturlige ting i verden at han er alene. Ikke hils på han før du er klar for det, altså sett inn matvarer, skift klær.. hva nå enn du trenger å gjøre når du kommer inn før du sier hei til han.

Ha gjerne en ting du sier når du går så han forstår at dette betyr at du lar han være alene, men kommer igjen. Vi sier alltid "Bli her, snart tilbake" så lukker jeg døra og går, jeg koser ikke med han først, jeg titter ikke på han. Når jeg kommer hjem åpner jeg døra hans og snur ryggen til og ordner med noe et annet sted en liten stund.

Vanskelig å forklare hele prosedyren i et innlegg, men det finnes mange bøker om hvordan man trener hunden til å være alene hjemme. En hund kan ikke dette automatisk, du må ta ledelsen og trene hunden opp til dette. Det er kjempe viktig.

Skrevet

Om du stenger han inn på en del av huset så kan du også ta på deg jakke og sko uten at hunden blir stresset.

Adferdsterapeuten jeg har prata med i forbindelse med min hund anbefalte nettopp det å la hunden få et begrenset område av huset å være alene på, blir mindre å passe på og mindre stress.

Det var en lang treningsprosess med min hund, men nå er han alene i flere timer av gangen uten problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...