Gjest selveier Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Bor i en selveierleilighet i et sameie og sitter i styret. Nå viser det seg at vaktmesteren har hatt en 1-er nøkkel med tilgang til alle boder og leiligheter. Vaktmesteren vasker fellesarealer og skifter lyspærer og ikke har noen funksjon ut over det. Nå har denne nøkkel blitt lagt i et brannskap som kun brannvesenet har tilgang til. Dette med nøkkelen vet kun vi i styret om. Resten av styret mener heller ikke det er nødvendig å informere de øvrige beboerne om at det finnes en 1-er nøkkel. Jeg mener alle må få vite at nøkkelen finnes samt at vi bør få en oversikt over hva som finnes av nøkler til hvilke låser og hvem som har disse nøklene. Resten av styret mener dette er unødvendig og lurer på formålet med dette. Finnes det lover og regler for låsesystemer i sameier og hvordan dette skal håndteres og informeres om?
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Er dette lov? Jeg ville skiftet lås eller satt på ekstra lås med en gang om jeg hadde hørt om noe slikt.
Leo Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Jeg vet ikke om det finnes noen eksplisitt regel, men da jeg satt i styret for et sameie fikk vi også en slik nøkkel da vi overtok bygget fra byggherren. Denne nøkkelen ble overlevert det lokale brannvesenet som kvitterte for mottakelsen. I brev til sameierne informerte vi om hvordan dette var håndtert og at de de som evt. ønsket det kunne få en kopi av brannvesenets bekreftelse. Det lot til å være en grei løsning, for vi fikk i hvert fall ingen negative tilbakemeldinger. Jeg er m.a.o. enig med deg.
Gjest selveier Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Jeg innstallerte sikkerhetslås da jeg flyttet inn og bruker nå den hele tiden (før brukte jeg den bare når jeg var bortreist). Men det er ikke så mange andre i sameiet som har sikkerhetslås og jeg mener de har rett til å vite at det finnes nøkler som kan åpne deres dører. Jeg har faktisk bodd her i 5 år og dette er det første jeg hører om at det finnes en nøkkel som kan åpne alle dørene. Kan ikke skjønne at det er lovlig! Og det som virkelig bekymrer meg er at resten av styret bare blåser dette bort - skulle ikke forundre meg om det finnes flere 1-er nøkler som kan åpne alle dørene.
Gjest selveier Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Denne nøkkelen ble overlevert det lokale brannvesenet som kvitterte for mottakelsen. I brev til sameierne informerte vi om hvordan dette var håndtert og at de de som evt. ønsket det kunne få en kopi av brannvesenets bekreftelse. Høres ut som en grei ordning og det er OK for meg at brannvesenet har nøkkelen og sikkert for de andre beboerne også, men de bør jo få vite at den finnes. Og styret bør jo ta tak i hva som fines av nøkler og hvem som har de.
Gjest selveier Skrevet 18. juli 2008 #6 Skrevet 18. juli 2008 Det viser seg nå at det finnes ikke mindre enn 9 ener-nøkler som man kjenner til (underforstått: det kan være enda flere)! Og styret finner fortsatt ikke noe grunn til å informere om dette! Slikt kan da ikke være lov?!?
Gjest Skrevet 18. juli 2008 #7 Skrevet 18. juli 2008 (endret) Det burde alltid være en 1-er nøkkel. Tenk om du er på ferie og det blir vannlekasje i leiligheten de, og siden de da ikke har nøkkel så kommer de ikke inn. Og du kan fint bytte lås om du vil på døra de, men da må du også ha en nøkkel for døra di og en nøkkel for inngangsdøra (om du bor i blokk o.l.) Du har også da større ansvar for om noe skjer i leiligheten så kan du ikke skylde på borettslaget hvis ting går skikkelig skeis. Og om det verste skjer og de bryter ut brann vil brannvesnet da ikke komme inn til deg siden de ikke har nøkkel. Og jeg tror de fleste som bor i borettslag vet om denne nøkkelen, er veldig sjelden det ikke er slike nøkler. Endret 18. juli 2008 av Gjest
feuerstein Skrevet 20. juli 2008 #8 Skrevet 20. juli 2008 Og om det verste skjer og de bryter ut brann vil brannvesnet da ikke komme inn til deg siden de ikke har nøkkel. Så rart, hvordan kommer de da inn til alle eneboligene rundt i landet, hvor de garantert ikke har nøkkel? :gjeiper: En kamerat skulle flytte for noen år siden, da fant han en blokk hvor man praktiserte et slikt nøkkelopplegg, og hvor det sto allerede i boligannonsen at et vekterselskap hadde nøkler til alt, at det var anledning til å montere ekstra lås forutsatt at nøkkel til også denne ble overlevert til vekterselskapet, og at låser vekterselskapet ikke fikk nøkkel til ville bli fjernet for eiers regning (dvs. slå inn døren, montere ny dør/dørkarm med vanlig lås, ikke billig). Kameraten min (selv tidligere mellomleder i et vekterselskap) mente det var et idiotisk opplegg og fant en annen leilighet. Et halvt år senere ble det en sak i lokalavisen om at flere beboere i akkurat den blokken hadde blitt frastjålet eiendeler mens de var bortreist, uten tegn til innbrudd. Enda litt senere knakk en vekteransatt i avhør, han hadde gjennom jobben hatt oversikt over når folk reiste bort over lengre tid og hadde da drevet "utleie" av nøkler til kriminelle. Jeg mener det er forkastelig at styret i borettslaget ikke informerer om at slike nøkler finnes, hvor mange som finnes og hvem som besitter dem. Er nøkler på avveie må også dette informeres om, slik at beboere får anledning til å vurdere ekstra sikringstiltak.
Sol79 Skrevet 20. juli 2008 #9 Skrevet 20. juli 2008 Det burde alltid være en 1-er nøkkel. Tenk om du er på ferie og det blir vannlekasje i leiligheten de, og siden de da ikke har nøkkel så kommer de ikke inn. Og om det verste skjer og de bryter ut brann vil brannvesnet da ikke komme inn til deg siden de ikke har nøkkel. Og jeg tror de fleste som bor i borettslag vet om denne nøkkelen, er veldig sjelden det ikke er slike nøkler. Vel, i ekstreme tilfeller som vannskader og branner så tror jeg nok brannmenn og politi finner veien inn uten nøkler. I tilfeller som ikke er livstruende har vi også noe som heter låsesmeder. Jeg hadde reagert kraftig om "hvem-som-helst" hadde tilgangen på en 1-er-nøkkel, så jeg er helt enig med deg trådstarter. Spesielt når det tydeligvis er så mange nøkler i omløp. I de borettslagene jeg har bodd i har det ikke eksistert slike nøkler, så hvor vanlig dette er stiller jeg et spørsmål til.
Gjest A4FEE9 Skrevet 20. juli 2008 #10 Skrevet 20. juli 2008 Hvor vanlig dette er skal jeg ikke si så sikkert. Men alle steder jeg har leid har husverten hatt ekstra nøkkel, og der det har vært vaktmester har vaktmester hatt slik nøkkel. I sameiet der jeg bodde før var det også slik, der hadde vaktmester og styret nøkler, men jeg er ganske sikker på at alle var informert om dette. Uansett er det et krav at styret holder rede på hvilke nøkler som finnes og hvor de er, og siden dere ikke har slik oversikt ville jeg gjort det som stod i min makt for å lage denne oversikten. Sannsynligvis er informasjon til de andre sameierne eneste vei å gå. Forøvrig - med mindre dette er et gigantomanisk sameie er det vanvittig med så mange ener nøkler. Så ja jeg er helt enig med deg i dette.
Gjest selveier Skrevet 20. juli 2008 #11 Skrevet 20. juli 2008 Dette er ikke et sameie, eller borettslag - det er selveierleiligheter noe som gjør det hele enda mer bisarr. Hver enkelt er sin egen huseier/vert og sameiet gjelder kun fellesarealene (felles ganger og garage). I og med at jeg sitter i styret og de andre ikke vil opplyse om alle nøklene vet jeg ikke hvordan jeg skal håndtere dette på en grei måte. Det beste er kanskje å ta med et utkast til brev til alle beboerne på neste styremøte og si at dette vil bli lagt i alle postkasser? Kan man bare melde seg ut av et styre eller må man vente til "perioden" er over? Jeg er sterkt uenig i måten styret drives og det jeg sier blir ikke hørt. Da finner jeg det best å melde meg ut, noen som vet hvordan gjøre dette på best mulig måte?
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #12 Skrevet 21. juli 2008 Kan man bare melde seg ut av et styre eller må man vente til "perioden" er over? Jeg er sterkt uenig i måten styret drives og det jeg sier blir ikke hørt. Da finner jeg det best å melde meg ut, noen som vet hvordan gjøre dette på best mulig måte? Du kan trekke deg. Det vanlige er da at et av varamedlemmene blir styremedlem.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #13 Skrevet 21. juli 2008 Jeg ville ikke bodd i et borettslag der vaktmester eller andre hadde hatt nøkkel til min leilighet. Nylig var det oppussing av alle badene, og da måtte man levere fra seg til rørleggerfirmaet i noen uker. Det var ille nok, siden de lot dørene stå ulåst hele dagen. Men da visste man jo i det minste om at det var folk inne, og kunne låse dører til soverom o.l. Men var svært glad da jeg fikk tilbake de nøklene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå