Tussi! Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 (endret) Hei! Jeg kjøpte ny bil i januar 2007, den står oppført på selvangivelsen, men står ingen listepris som ny, og heller ikke noe formue. Må jeg føre på dette? Og hvordan fungerer det. Endret 8. april 2008 av Tussi!
Titta Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Første året må du føre det opp selv ja, etter det automatisk. Listeprisen finner du her
Titta Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Tok nettopp en titt på ligningen min fra 2005 (året jeg kjøpte ny bil) og det står det på punkt 4.2.5 "Bil o.l. listepris som ny kr" og så kom feltet hvor jeg skulle fylle inn. Har de endret på det slik at det står noe annet nå? Bilen verdi avskrives årlig og etter følgende satser (punkt 2.1). På skatteoppgjøret som kom i juni 2005 ser jeg at verdien er avskrevet med 75%. Må si jeg er litt usikker på hva jeg oppga i punkt 4.2.5. Jeg antar at jeg skrev inn listeprisen og at det er skatteetaten som regnet ut avskrivingen, men det er jo mulig at en skal regne det ut selv og altså skrive inn 75% av listeprisen (forutsetter at du har kjøpt en helt ny bil, altså registrert for første gang i 2007). Det står sikkert i det hjelpeheftet vi fikk i posten om hvordan den skal gjøres.
Tussi! Skrevet 9. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. april 2008 Har aldri fått det heftet, og ikke funnet noe som hjelper på nettet. Samboeren sa jeg bare fikk skrive inn listeprisen, så får skattetetaten eventuelt påføre noe mer. Da har jeg gjort så godt jeg kan. Takk for hjelpen i hvertfall.
Titta Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Jeg tror nok det er riktig ja, at du skal skrive inn listeprisen. Krysser fingrene for at det blir riktig da
Tussi! Skrevet 9. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 9. april 2008 Jeg tror nok det er riktig ja, at du skal skrive inn listeprisen. Krysser fingrene for at det blir riktig da Men forresten.. Hvordan vil dette påvirke oppgjøret egentlig? Vil jeg måtta skatte mer?
Titta Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Det regnes som formue. Du må betale formueskatt for det som overstiger en formue på 220.000,- Dette gjelder altså formuen, altså etter at evt. gjeld er trukket fra. Hvis du ikke har formue over fribeløpet så har det ingen innvirkning.
Tussi! Skrevet 9. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 9. april 2008 Endelig en fordel med alle gjelda Så da skal det vel ikke gjøre noe utslag tror jeg.
Sol79 Skrevet 9. april 2008 #10 Skrevet 9. april 2008 Hvor mye av listeprisen som skal føres opp som ligningsverdi står det opplyst i rettledningen når du klikker opp feltet for endring.
Tussi! Skrevet 9. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 9. april 2008 Hvor mye av listeprisen som skal føres opp som ligningsverdi står det opplyst i rettledningen når du klikker opp feltet for endring. Flott, får se litt når jeg skal levere den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå