Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg kjøpte ny bil i januar 2007, den står oppført på selvangivelsen, men står ingen listepris som ny, og heller ikke noe formue.

Må jeg føre på dette? Og hvordan fungerer det.

Endret av Tussi!
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første året må du føre det opp selv ja, etter det automatisk. Listeprisen finner du her

Skrevet

Hva setter jeg på formue da?

Skrevet

Tok nettopp en titt på ligningen min fra 2005 (året jeg kjøpte ny bil) og det står det på punkt 4.2.5 "Bil o.l. listepris som ny kr" og så kom feltet hvor jeg skulle fylle inn. Har de endret på det slik at det står noe annet nå?

Bilen verdi avskrives årlig og etter følgende satser (punkt 2.1). På skatteoppgjøret som kom i juni 2005 ser jeg at verdien er avskrevet med 75%.

Må si jeg er litt usikker på hva jeg oppga i punkt 4.2.5. Jeg antar at jeg skrev inn listeprisen og at det er skatteetaten som regnet ut avskrivingen, men det er jo mulig at en skal regne det ut selv og altså skrive inn 75% av listeprisen (forutsetter at du har kjøpt en helt ny bil, altså registrert for første gang i 2007). Det står sikkert i det hjelpeheftet vi fikk i posten om hvordan den skal gjøres.

Skrevet

Har aldri fått det heftet, og ikke funnet noe som hjelper på nettet. Samboeren sa jeg bare fikk skrive inn listeprisen, så får skattetetaten eventuelt påføre noe mer. Da har jeg gjort så godt jeg kan.

Takk for hjelpen i hvertfall.

Skrevet

Jeg tror nok det er riktig ja, at du skal skrive inn listeprisen. Krysser fingrene for at det blir riktig da :)

Skrevet
Jeg tror nok det er riktig ja, at du skal skrive inn listeprisen. Krysser fingrene for at det blir riktig da :)

Men forresten.. Hvordan vil dette påvirke oppgjøret egentlig? Vil jeg måtta skatte mer?

Skrevet

Det regnes som formue. Du må betale formueskatt for det som overstiger en formue på 220.000,- Dette gjelder altså formuen, altså etter at evt. gjeld er trukket fra. Hvis du ikke har formue over fribeløpet så har det ingen innvirkning.

Skrevet

Endelig en fordel med alle gjelda :ler: Så da skal det vel ikke gjøre noe utslag tror jeg.

Skrevet

Hvor mye av listeprisen som skal føres opp som ligningsverdi står det opplyst i rettledningen når du klikker opp feltet for endring.

Skrevet
Hvor mye av listeprisen som skal føres opp som ligningsverdi står det opplyst i rettledningen når du klikker opp feltet for endring.

Flott, får se litt når jeg skal levere den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...