Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på noe angående rettslig avhør -

"Straffen foreslås satt til fengsel i 21 dager som gjøres betinget med en prøvetid på 2 år, samt en bot stor kr 3.000,- subsidiært fengsel i 6 dager."

Hva betyr dette?

Også lurte jeg på: Hvem har tilgang på denne informasjonen etter at straffen er bestemt? Hvem kan få tilgang på det? Vil Trygdekontoret f.eks kunne se det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvor lenge står forresten en slik sak på rullebladet? er det for alltid eller blir det strøket etterhvert?

Skrevet
Jeg lurte på noe angående rettslig avhør -

"Straffen foreslås satt til fengsel i 21 dager som gjøres betinget med en prøvetid på 2 år, samt en bot stor kr 3.000,- subsidiært fengsel i 6 dager."

Hva betyr dette?

Dette betyr at det er idømt en fengselsstraff, men at man ikke må inn og sone med mindre man foretar seg noe annet straffbart i løpet av de nærmeste to årene. I tillegg må det betales en bot. Hvis denne ikke blir betalt eller lar seg kreve inn på annen måte, vil man måte sone en fengselsstraff på 6 dager.

Også lurte jeg på: Hvem har tilgang på denne informasjonen etter at straffen er bestemt? Hvem kan få tilgang på det? Vil Trygdekontoret f.eks kunne se det?

Trygdekontoret har ikke tilgang til strafferegisteret.

Hvor lenge står forresten en slik sak på rullebladet? er det for alltid eller blir det strøket etterhvert?

Det kommer helt an på hva slags sak det gjelder. Generelt kan man si at det meste er borte fra den alminnelige politiattesten (Det man vanligvis forbinder med "rulleblad") etter tre år. På den uttømmende vil det imidlertid alltid bli stående.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar. Har ikke trygdekontoret og andre lignende offentlige instanser tilgang på rulleblad osv altså?

Skrevet
Takk for svar. Har ikke trygdekontoret og andre lignende offentlige instanser tilgang på rulleblad osv altså?

Nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...