Gå til innhold

"Moderne" blomster til terrassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst på noen blomster på terrassen, men vil helst ikke ha stemorsblomster og sånne typiske "bestemor-blomster". Finnes det blomster som ser litt "moderne" ut? (Har en litt minimalistisk leilighet). Tenkte de skulle stå i en potte på terrassen... Noen med tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med solsokker i krukker. Eller jordbærplanter? Er ikke sikkert om det blir noen suksess å plante i krukker. Naboen min skal gjøre det ihvertfall.

Skrevet

Jeg synes spanske margeritter er kjempefine! :-)

Skrevet

Finnes masse nye typer av blomster som kan brukes i kasser/urner og som ikke ser ut som det bestemor har :)

Har selv brukt en grønn uten blomster, små blader med sølvaktig glans. Blir ganske stor, og kan henge ned fra verandakassen eller fra en stor krukke. Den står til det fryser, tåler det meste og er ganske minimalistisk...

Ellers er det også en hengeplante med små gule blomster som ser ut som små soler. Ganske fin den også. Vil egentlig bare anbefale deg å ta en tur på et hagesenter og se! Det meste kan plantes både i kasser og urner, ville kanskje holdt meg unna småblomster, der er det mye standard-ting ute og går, og heller kjøpt færre men større sorter.

Som Cilla sa, så kan du også ha jordbær i krukke. Får egne sorter som passer til slikt på hagesentrene. Ellers kan du jo plante krydderurter? De er jo ofte veldig dekorative.

Skrevet

Hva med en potte med lilla lavendel??? Regner med det er å få tak i.... Nydelig i f.eks. en sinkpotte, og fin tørket inne på bad eller soverom til vinteren...... :P

Gjest gjest1
Skrevet

Bambus.

Er ikke noe som helst bestemor aktig.

Ta deg en tur på et hagesenter, de har masse "minimalistiske" planter.

Bl.a en del gresstyper som får fine aks utpåsommern.

Skrevet

kjempeløk - allium gigantum. lang grønn stilk med rund lilla 'pompong' på toppen.

Skrevet

Takk for alle svar. Skal ta meg en tur på Plantasjen og kikke. :)

Bambus høres tøft ut, tåler den å stå ute hele døgnet i Norge? (Fra nå til august-september?) og hva gjør jeg med den om vinteren...? Blir ikke de ganske store?

Gjest gjest1
Skrevet

Vet ikke om den tåler vinteren på østlandet(hvis det er der du bor),Her i Bergen er det mange steder det er plantet bambus og den står ute hele året. Eks. ved fysisk institutt på nygårdshøyden. Og i botaniskhage.

Skrevet (endret)

---

Endret av Mrs. B
Gjest gjest1
Skrevet

Da blir du nok nødt til å spørre deg frem på hagesentret.

Hvis du bor i kyststrøk bør det gå greit. Du kan jo dekke den til med strie leller noe, kaldeste vinteren.

Lykke til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det finnes en rekke typer løker du kan plante i krukker og kasser.

I fjor hadde jeg iris i blomsterkassa sammen med en del andre blomster, og de er jo kjempefine.

Ulempen med iris er at de bare blomstrer en veldig kort periode. Store deler av sommeren var de bare noen grønne stilker, men de var veldig fine da de blomstret. Kan jo kombineres med andre ting.

Skrevet
Jeg synes spanske margeritter er kjempefine! :-)

Ja de er nydelige men svært vanskelig å få til. Jeg hadde spanske margaritter i fjor og det gikk ikke greit. De lukker seg så rakst det ikke er sol og så tar det veeeeeeeeeeeeeeeldig lang tid før de gidder å ta seg ut igjen.

Gjest gjesta
Skrevet

Dersom spanske margeritter bare får nok sol, er dette en meget takknemlig blomst. Den blomstrer leeeeenge utover høsten.

Jeg syntes at blomster godt kan være litt gammeldagse, selv om stilen forøvrig er moderne. Plantes tradisjonelle blomster i moderne, minimalistiske potter får man akkurat den kontrasten jeg liker. Ellers kan det jo være tøft å plante mange forskjellige typer blomster, men kun i en farge, f.eks lilla. Da skaper du jo en ren og moderne stil selv om plantene er tradisjonelle.

De mest brukte blomstene er gjerne de mest hardføre og de billigste. Det er vel derfor de er mest brukt, men i litt uvanlige kombinasjoner kan du skape et helt annet inntrykk enn det bestemor har selv om blomstene i utgangspunktet er de samme.

Skrevet
Dersom spanske margeritter bare får nok sol, er dette en meget takknemlig blomst. Den blomstrer leeeeenge utover høsten.

:ler: Ja ja, men sannsynligheten for at vi får mye sol er ikke stor

Gjest Embla s
Skrevet
Hva med solsokker i krukker. Eller jordbærplanter? Er ikke sikkert om det blir noen suksess å plante i krukker. Naboen min skal gjøre det ihvertfall.

Jordbær er kjempefint å ha i potter/krukker (fint på mange måter)!

Skrevet

Typiske "bestemorblomster" er det som er moderne for tiden! Stemorsblomster og Hortensia er vakre blomster som igjen er på moten - for å gi de et litt mer moderne preg, så kan du jo plante det i sinkpotter. Spanske Margeritter er også et godt valg og ikke vanskelig å få til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tenkte litt slik som deg, men endte opp med forskjellige blomster i samme farge/nyanse. Og så synes jeg det er litt pent med "bugnende kasser" og valgte derfor blomster som vokser litt uttover. I tillegg måtte blomstene ikke være så "kravstore" (de skal jo tåle at jeg drar bort på ferie). Jeg har valgt "million bells", lobelia og baccaruda (? litt usikker på om navnet er stavet riktig). Alle i blå/lilla nyanser. På gulvet i grukker har jeg spanske margeritter, små stemors (sånne med to farger på som er lavere OG som blomstrer lengre) samt en lobelia der også. Det ble kjempelekkert. I tillegg skal jeg plante litt i en annen krukke som er en del større enn de andre "enblomstkrukkene", og der skal jeg ha en blomst med litt høyde på, en som vokser utover/tue kanskje og en eføy eller lignende. Kjempelekkert synes jeg!

Lykke til! Det er mye inspirasjon og hente på hagesenteret :)

Skrevet

Har nå vært på Plantasjen, men det ble til at vi ventet med å kjøpe noe konkret til å ha ute... Kjøpte imidlertid en knallmørkerød Gerbera med en mørkegrå potte til. Den blir fin å sette ute på bordet når vi sitter ute. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...