Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_LM_*
Skrevet

Jeg fikk en baksmell på 6000, og lurer på om det finnes noen avdrag jeg kan bruke?

Jeg er samboer med en fulltidsarbeidende, selv er jeg student på yrkesrettet attføring. Jeg pendler med buss (350 kroner måneden for studentkort).

Vi har i underkant av en million i boliglån, samt at vi begge har studielån. Boliglånet står nå på han på likningen, kan det lønne seg å flytte halvparten over på meg? Eller har jeg med studielånet mitt (som er høyere enn inntekten min) allerede maks fradrag for gjeld?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

At lånet er høyere enn inntekt spiller ingen rolle, det er renter vs inntekt som er avgjørende. Og ja, det vil absolutt lønne seg for deg å få overført noen av renteutgiftene på deg så sant det er mulig. Hvis dere overfører 22 000 av renteutgiftene til deg, vil du gå sånn ca. i null. (22 000 x28%=6160)

Pendling kan du dessverre ikke trekke fra da du er student. Det er kun pendling til jobb som gir fradragsrett.

Gjest Gjest_LM_*
Skrevet
At lånet er høyere enn inntekt spiller ingen rolle, det er renter vs inntekt som er avgjørende. Og ja, det vil absolutt lønne seg for deg å få overført noen av renteutgiftene på deg så sant det er mulig. Hvis dere overfører 22 000 av renteutgiftene til deg, vil du gå sånn ca. i null. (22 000 x28%=6160)

Pendling kan du dessverre ikke trekke fra da du er student. Det er kun pendling til jobb som gir fradragsrett.

Tusen takk for svar!

Jeg lurer på om min kjære vil miste noe av det han får igjen hvis vi overfører noe gjeld til meg? Han tjener rett over 300.000 og står oppført med ca. 1,1 mill i samlet gjeld. Han får igjen 30.000 i skatt.

Gjest Gjest_LM_*
Skrevet

Altså, får han igjen 6000 mindre, eller er det noen maksgrense for hvor mye man kan trekke fra slik at han kanskje har litt å gå på?

Skrevet
Jeg fikk en baksmell på 6000, og lurer på om det finnes noen avdrag jeg kan bruke?
Restskatt over 1.000 kroner betaler i utgangspunktet i to terminer med forfall h.h.v. 20. august og 24. september. Er du i en vanskelig økonomisk situasjon, kan du ta kontakt med kemneren i din kommune før forfall på 1. termin og høre om du kan få en avdragsordning. De er så vidt jeg vet ikke forpliktet til å innvilge avdragsordning, men de er jo som regel heller ikke fullstendig urimelige.

Vi har i underkant av en million i boliglån, samt at vi begge har studielån. Boliglånet står nå på han på likningen, kan det lønne seg å flytte halvparten over på meg? Eller har jeg med studielånet mitt (som er høyere enn inntekten min) allerede maks fradrag for gjeld?

Det er ikke gjelden som er mest interessant i denne sammenhengen. Det er betalte renter, siden det er de som reduserer den alminnelige inntekten og dermed skatten. Hvis du er student, betaler du vel ikke renter/avdrag på studielånet og får således ingen fradrag for dette. Den alminnelige inntekten din kan aldri bli mindre enn null, så det du må passe på når dere evt. fordeler gjelden og rentene er at brutto inntekt fratrukket personfradrag, minstefradrag, gjeldsrenter og evt. andre fradrag ikke blir mindre enn null.

Får samboeren din skatt til gode som en følge av rentefradraget på lånet dere betaler på i fellesskap, kan han, i stedet for å overføre gjeld og renter nå, overføre et beløp tilsvarende renter på felles boliglån/2*0,28 til deg når skatteoppgjøret kommer i juni.

Skrevet
Altså, får han igjen 6000 mindre, eller er det noen maksgrense for hvor mye man kan trekke fra slik at han kanskje har litt å gå på?

Når rentene, og dermed også fradraget, overføres til deg, vil han få tilbake tilsvarende mindre, ja.

Gjest Gjest_LM_*
Skrevet
Når rentene, og dermed også fradraget, overføres til deg, vil han få tilbake tilsvarende mindre, ja.

Takk! Da er det i grunnen ikke noe vits i å forandre noe på selvangivelsene våre, siden vi har fellesøkonomi. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Takk! Da er det i grunnen ikke noe vits i å forandre noe på selvangivelsene våre, siden vi har fellesøkonomi. :)

Nei, da spiller det ingen rolle. Deling av renteutgifter er aktuelt først og fremst for de parene som opererer med delt økonomi.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, da spiller det ingen rolle. Deling av renteutgifter er aktuelt først og fremst for de parene som opererer med delt økonomi.

Men sjekk at du har fått med alle fradrag du skal ha. På min selvangivelse i år, var f.eks. BSU-sparingen falt bort. Og sjekk at du står oppført med riktig inntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...