Gå til innhold

Så stor økning i renter/avdrag til banken?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Tidligere hadde jeg ca. 1.1 mill i boliglån, da betalte jeg ca. 6700 i månedlige avdrag til banken.

Nå har jeg ca. 1.8 i lån, og betaler 11 000. Hvordan er det mulig?? Greit at renta har steget, men SÅ mye?

Samme bank som før.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Synes du betalte lite jeg... Vi har 1.65 i lån og betaler 12.400 pr mnd. Hvor mange år har du lånet på?

Skrevet

I utgangspunktet høres det ikke ille ut. Hvor lang løpetid har du på lånet og hva er renten din nå?

Gjest Gjest
Skrevet
Tidligere hadde jeg ca. 1.1 mill i boliglån, da betalte jeg ca. 6700 i månedlige avdrag til banken.

Nå har jeg ca. 1.8 i lån, og betaler 11 000. Hvordan er det mulig?? Greit at renta har steget, men SÅ mye?

Samme bank som før.

Like overrasket hver gang noen blir forundret og ike vet hva renten har steget. Mulig du tok opp lån da den var veldig lav,men det kan ike komme som en bombe at den steg kraftig. Du må regne med at den vil stige enda mere...

Gjest Gjest
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du er så forbauset? Du har mer i lån, så du betaler mer i renter og avdrag. Det sier jo seg selv?

Før betalte du 609 kroner månden per lånte 100.000. Nå betaler du 611 kroner måneden per lånte 100.000. Ikke akkurat den helt voldsomme økningen, rentestigningene tatt i betraktning?

Skrevet

Det er jo ikke bare renta som har steget! ;) Lånebeløpet ditt har jo også økt vesentlig...

Gjest Gjest
Skrevet
Synes du betalte lite jeg... Vi har 1.65 i lån og betaler 12.400 pr mnd. Hvor mange år har du lånet på?
Vel, jeg er fortsatt forbauset.

I boutgifter har jeg altså drøye 11 000 i avdrag til banken, pluss husleie på 3750, altså nær opptil 15 000 til sammen. Synes noen det er lite? :klø:

I utgangspunktet høres det ikke ille ut. Hvor lang løpetid har du på lånet og hva er renten din nå?

Har ikke papirene her hvor jeg er nå... Men jeg har i hvertfall maks løpetid.

Like overrasket hver gang noen blir forundret og ike vet hva renten har steget. Mulig du tok opp lån da den var veldig lav,men det kan ike komme som en bombe at den steg kraftig. Du må regne med at den vil stige enda mere...

Hvorfor sier du "ikke vet hva renten har steget"? Jeg sier jo at jeg er fullt klar over renteøkningen. Om jeg tok opp lån da renten var lav, er jo helt irrelevant. Det er jo ikke sånn at renten plutselig økte idet jeg flyttet og fikk høyere lån. Jada, jeg vet at den vil stige enda mer. Jeg trenger ikke belæres.

Skjønner ikke hvorfor du er så forbauset? Du har mer i lån, så du betaler mer i renter og avdrag. Det sier jo seg selv?

Før betalte du 609 kroner månden per lånte 100.000. Nå betaler du 611 kroner måneden per lånte 100.000. Ikke akkurat den helt voldsomme økningen, rentestigningene tatt i betraktning?

Selvfølgelig betaler jeg mer i renter og avdrag nå, med høyere lån og høyere rente! Jeg er da ikke helt nøtt... Det jeg sier, er at jeg synes økningen i avdrag ikke står i forhold til økningen i lån og rente.

Det siste der kan umulig stemme? Så jeg betaler 2 kroner mer i måneden pr. lånte 100 000?? Hvordan får du til det?

Skrevet (endret)
Det siste der kan umulig stemme? Så jeg betaler 2 kroner mer i måneden pr. lånte 100 000?? Hvordan får du til det?

Nå var det ikke meg du spurte, men jeg svarer likevel.

Du må finne et felles utgangspunkt for å sammenligne tallene, i dette tilfellet 100.000. For å komme fram til 100.000 må du ta 1.800.000/18 og 1.100.000/11. Ta mnd. kostnaden og del på henholdsvis 18 og 11: 11000/18=611 og 6700/11=609.

Du betaler mao bare 2 kr ekstra pr. 100.000,- . Det vil ikke jeg si er så galt i forhold til den renteøkningen som har vært.

Endret av Alison
Gjest Gjest
Skrevet

Ok, da tenker hodet mitt, laget for alt annet enn matematikk:

Hvor mange ganger har jeg lånt 100 000? Jo, 18.

Hvor mange ganger betaler jeg da 2 kr ekstra? 18.

Hvor mye er 18 ggr 2 kr ekstra? 36 kr...

Så jeg betaler altså 36 kroner mer??

Tillat meg å le litt (av meg selv, sannsynligvis) :ler:

Jeg skjønte ikke dette. Men jeg har lukeparkert fire ganger i dag, med stil.

Skrevet
Jeg skjønte ikke dette. Men jeg har lukeparkert fire ganger i dag, med stil.

:ler: På det området har jeg ingen planer om å konkurrere med deg.

Skrevet

Hmm , nå er jo den informasjonen over her litt mangelfull så da blir svaret mitt også mangelfullt ;) , men en ting kan jeg iallefall si .. renteøkning på 2 % utgjør ikke 2 kr per måned per lånte 100 000 kr , men 2000/12=166 per 100 000 lånte krone/mnd .

2% av 100 (100 , og ikke 100 tusen ) = 2 kroner .

Skrevet
Hmm , nå er jo den informasjonen over her litt mangelfull så da blir svaret mitt også mangelfullt ;) , men en ting kan jeg iallefall si .. renteøkning på 2 % utgjør ikke 2 kr per måned per lånte 100 000 kr , men 2000/12=166 per 100 000 lånte krone/mnd .

2% av 100 (100 , og ikke 100 tusen ) = 2 kroner .

Nå vet jeg ikke om dette var en kommentar til mitt regnestykke lenger opp, men vil bare presisere at det ikke har vært snakk om noen renteøkning på 2% tidligere i tråden. Men skulle det bli en renteøkning på 2% så stemmer det at det blir 166,- per mnd. per 100000 lånte kr.

Jeg viste bare til at forskjellen på det ts betaler nå per 100000 lånte kr er bare 2,- mer enn h*n betalte før rentestigninger og økning i lånebeløpet.

Skrevet (endret)
Nå vet jeg ikke om dette var en kommentar til mitt regnestykke lenger opp, men vil bare presisere at det ikke har vært snakk om noen renteøkning på 2% tidligere i tråden. Men skulle det bli en renteøkning på 2% så stemmer det at det blir 166,- per mnd. per 100000 lånte kr.

Jeg viste bare til at forskjellen på det ts betaler nå per 100000 lånte kr er bare 2,- mer enn h*n betalte før rentestigninger og økning i lånebeløpet.

Jeg tok utgangspunkt i den renteøkninga som har vært fra bunnen til idag , dvs ca 3,5 % . (Foliorente fra 1,75 - 5,25 elle sånn ca )

Men det var egentlig ikke en kommentar til noen bestemtes regnestykke , bare at rentekostnaden fra 2 % ikke var 2 kr , men vesentlig høyere for 100 000 .

Uansett så skriver ts at hun betaler 11 000 - 6 700 = 4300 mer for et lån på

700 000 i mpneden , noe som gir 4300/7= 614(per 100 000) kroner i økte utbetalinger per måned?

Endret av mamut75
Skrevet
Det er jo ikke bare renta som har steget! ;) Lånebeløpet ditt har jo også økt vesentlig...

For å være litt mer konkret; lånebeløpet er økt med 63,6% og økningen i månedlige renter/avdrag er 64,2%. Dette må jo kunne sies å stå i forhold til hverandre ;) ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...