Gå til innhold

Èn eller én?

Angelheart

Anbefalte innlegg

Hva er riktig bruk av disse små "dertene" over bokstavene?

Jeg skal skrive ordet en der meningen er å legge vekt på at det er EN person, ikke en som i betydning man.... (Hvordan ble det forstått, tro?)

Prøvde å søke på google, men blir jo ikke særlig mye klokere av å finne en side som denne: Èn verden

Noen som kan dette bedre enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nobilian
Hva er riktig bruk av disse små "dertene" over bokstavene?

Jeg skal skrive ordet en der meningen er å legge vekt på at det er EN person, ikke en som i betydning man.... (Hvordan ble det forstått, tro?)

Prøvde å søke på google, men blir jo ikke særlig mye klokere av å finne en side som denne: Èn verden

Noen som kan dette bedre enn meg?

Slo opp dette i ordboka;dagsmarsj ~marsj

1 marsj som varer én dag

2 strekning som kan tilbakelegges på én dag

Ser ut som "én" er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

"Én" er korrekt. "Èn" brukes aldri.

En huskeregel kan jo være at aksenten skal gå oppover samme vei som man leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Nå kan jeg jo iallefall gå tilbake på denne tråden neste gang jeg er usikker, for jeg glemmer det helt sikkert senere også.

Men, når brukes egentlig den andre "derten", da? Altså den som går andre veien slik: ` ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Takk for svar. Nå kan jeg jo iallefall gå tilbake på denne tråden neste gang jeg er usikker, for jeg glemmer det helt sikkert senere også.

Men, når brukes egentlig den andre "derten", da? Altså den som går andre veien slik: ` ?

Den er mer til festbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Åssen får dere "derten" andre veien? Jeg får den bare èn vei, slik ` uansett hvor mye jeg fikler på tastaturet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antigartner
Åssen får dere "derten" andre veien? Jeg får den bare èn vei, slik ` uansett hvor mye jeg fikler på tastaturet.

Trykk Alt Gr + tasten med alle skråstrekene på. (Ved siden av + og ?-tasten)

Vips: én.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt over, er det bare é som brukes i norske ord. Man skriver derfor café/kafé, én, bearnés (for de som liker denne stavemåten :fnise:), komité, osv.

è brukes bare i utenlandske egennavn som har denne på originalspråket: Asnières, Sète, Corrèze, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt over, er det bare é som brukes i norske ord. Man skriver derfor café/kafé, én, bearnés (for de som liker denne stavemåten :fnise:), komité, osv.

è brukes bare i utenlandske egennavn som har denne på originalspråket: Asnières, Sète, Corrèze, osv.

Hvis det er snakk om ` (som heter grav aksent), så brukes den også på norsk, og ikke bare i utenlandske egennavn. Da spesielt i nynorsk.

Eksempler:

òg - som i 'også' for å skille det fra 'og'

Lèt - nynorsk: presens av 'late'

Og i utenlandske låneord/uttrykk:

vis-à-vis

à jour

osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Èn uttales som "æn" når man setter den på den veien.

Bare på fransk vel?

man sier ikke "læt" (Lèt) på nynorsk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis det er snakk om ` (som heter grav aksent), så brukes den også på norsk, og ikke bare i utenlandske egennavn. Da spesielt i nynorsk.

Vi snakket om over bokstaven e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..

I late [kløyvd inf -a] lèt [leter], lét, late el. -i (norr láta; smh med lat; sm o s III *la)

Kan se ut som den er brukt for å skille disse to ordene i betydning også (leter og later).. Merkelig regel, kan ikke huske å ha lært dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm..

I late [kløyvd inf -a] lèt [leter], lét, late el. -i (norr láta; smh med lat; sm o s III *la)

Kan se ut som den er brukt for å skille disse to ordene i betydning også (leter og later).. Merkelig regel, kan ikke huske å ha lært dette før.

merkelig hva man kommer over når man sitter å blar i spynorsk mordliste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin ting, hvis det er vanskelig å huske forskjellen på ´og `, er at det ikke er obligatorisk med aksent. Så hvis du er i tvil, kan du droppe aksenten. Men det er klart at aksenten i dette tilfellet gjør det lettere å se forskjellen i betydning mellom én og en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk Alt Gr + tasten med alle skråstrekene på. (Ved siden av + og ?-tasten)

Vips: én.

Takk!For dette har også jeg strevd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...