Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vert med på det en sommer? Og hvor var du?

Jeg har en søster som vil til Jersey. Hun er 17 og vil så gjerne lære forskjellige språk.

Om du har, så fint om du vil skrive litt.

Takk icon_smile.gif12

Skrevet

Hei. Jeg var på språkreise sommeren 1991 i byen Hastings i England. Jeg reiste sammen med en venninde og vi var begge akkurat ferdige med første året på videregående - alstå snart 17 år.

Det var en opplevelse for livet. Det hender ennå at jeg tenker tilbake til de tre ukene vi tilbrakte i England. Vi bodde hos en engelsk vertsfamilie. Desverre hadde de fire andre språkstudenter der samtidig - hvorav tre var norsk. Av den grunn brukte vi nok mer norsk enn hva vi ville ha gjort ellers.

I og med at vi var såpass gamle som vi var, lærte vi vel egentlig ikke noe mer engelsk språk. Vi deltok på språkundervisning hver dag, unntatt i helgene. Her var det ofte enkle gramatikk og skrive-oppgaver. Vi var de eldste som reiste i vår gruppe. Tipper gjennomsnittsalderen lå på ca 14-15 år.

Selv om vi ikke lærte noe særlig språk av det, lærte vi mye om kultur. Vi var sammen med sønnen i huset,som var på vår alder, og vennene hans.

I regi av språkskolen, reiste vi dessuten to turer til London, til Margate, Rye og Brighton (det er det jeg kommer på nå). På denne måten fikk vi sett oss rundt på en meget fin og trygg måte.

Syns språkreise er en veldig fin måte å bli kjent med andre land, kulturer og språk. + at det er en trygg måte (både for den som reiser og foreldrene) å reise på egenhånd for første gang.

Ønsk søstera di god tur. Hun får det sikkert knall-bra.

Skrevet

Takk skal du ha !!12

Gjest Silje
Skrevet

Var på språkreise til Torquay på sørkysten av England sommeren 99. (nærmet meg 16 da)

Reiste med EF.

Hadde en kjempetur, reiste med et par venninner og ble kjent med mange. Sier som Gyda: for språket sin del så lærte jeg ikke stort. Men det var jo veldig sosialt! Lærte noen lokale utrykk, men det var alt.

Ble en del festing, det var vel ikke å unngå. Fikk den erafring at man skal være veldig forsiktig med guttene/mennene der borte, de sier og gjør nesten hva som helst for å få seg et nummer.

Mye verre enn her til lands.

Men det er jo bare å ta seg litt sammen da. Var 3 stykker jeg møtte der nede, fra norge, som ble voldtatt. Slik var det hvert år.

Men tross dette, så hadde jeg en topp tur. Fikk minner for livet og angrer ikke et sekund.

Var på flere turer. Noen dagsturer til forskjellige småbyer. Var en del sosiale opplegg. Var noen dager i London og noen dager i Paris.

Uten tvil den mest innholdsrike ferien i mitt liv, på både godt og vondt.

Men en ting bør en vel være litt obs på: vertsfamilien er ikke alltid den beste. De sier det ofte rett ut: at de har dere der kun pga pengene. Noen eide ikke nåla i veggen.

Det står i både STS og EF katalogen at alle hjem blir sjekket før de blir godkjent som en aktuell vertsfamilie. Men dette er IKKE tilfelle. Men som regel går jo også det helt fint da, var fornøyd jeg icon_smile.gif

hun har noe å glede seg til ja!

Silje1212[ Dette Innlegg er endret av: Silje den 2002-04-08 22:53 ]

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg var i Torquay sommeren 1991, og hadde noen fantastisk flotte uker der! Reiste med EF språkreiser og har bare godt å si om dem. Vi fikk kjempebra oppfølging uansett hva det gjaldt. Venninna mi ble ganske syk i løpet av den tiden vi var der nede, og EF-lederne stilte opp til alle døgnets tider og var med til lege etc. Det samme gjorde vertsfamilien som var helt utrolig! Vi hadde ellers mange utflukter og fiukk sett en hel masse. Jeg reiste etter 9.klasse og synes egentlig det bar midt i blinken. Noen få på kurset var yngre og noen var et år eldre. Torquay er en veldig koselig by, men kan nok bli litt oversvømt av turister/språkreiseelever om sommeren. Som over alt ellers i verden gjelder det vel her også at man bruker sunt folkevett....klart man hører om folk som opplever skumle ting, og jeg har selv venninner som ble ranet etc., men stort sett går alt veldig bra dersom man unngår å drikke seg full, gå alene eller blande seg for mye med folk man ikke kjenner så godt...på kurset mitt var det veldig lite festing, og de jeg var sammen med drakk faktisk ikke i det hele tatt da vi var der nede selv om de ofte festet ellers. Det var nok litt spesielt, tror kanskje det er unntaket snarere enn regelen. Når det gjelder språket tror jeg kanskje ikke jeg lærte så innmari mye der nede....snakket ok engelsk fra før, og fikk selvfølgelig praktisert litt, men lærte kanskje ikke så mye nytt. Var for det meste sammen med andre fra samme kurs som meg, og de var norske. Vil man lære masse språk, bør man kanskje reise på kurs der folk fra flere land går i samme klasse, evt. delta på spesielle kurs med ekstra undervisning. Men uansett: Anbefales på det sterkeste!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...