Mrs. K Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Hvor lenge skal man slentre for å oppveie 5-10 min. rask gange?
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Det er hvor langt du går som avgjør. Du må slentre like langt som du går når du går raskt. Slentre 1 km = like mange kalorier som gå raskt 1 km.
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Det er hvor langt du går som avgjør. Du må slentre like langt som du går når du går raskt. Slentre 1 km = like mange kalorier som gå raskt 1 km. Det er da helt feil. Om man går like langt, vil man forbrenne mer ved høyere intensitet.
Mrs. K Skrevet 9. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. april 2008 Jeg tror at Frk. Åberg er inne på noe der.
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 (endret) Jeg vet ikke om KK er den beste kilden, men det var det første jeg fant. Der står det om fordelene ved høy intensitet. Jeg husker at det har vært diskusjoner om dette på forumet tidligere, men ut fra hva jeg skjønner, forbrenner man mer ved høy intensitet om man holder på like lenge. Men jeg har altså intet svar på ditt egentlige spørsmål. Jeg antar at Bolledeig kan ha noen gode innspill her. Endret 9. april 2008 av Frk Åberg
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Det er da helt feil. Om man går like langt, vil man forbrenne mer ved høyere intensitet. Nei, du tar nok dessverre feil. Om man -holder på like lenge- så vil man selvsagt forbrenne mer ved høy intensitet, men det er fordi man da også beveger seg mer. Om man går i en time, så vil man om man går sakte ha gått 4 km, mens om man går raskt vil man ha gått 7 km. Da vil selvsagt den som har gått 7 km ha forbrent mer. Men om begge to går 7 km, så vil begge ha forbrent akkurat like mye, men den som har gått saktest vil ha brukt lenger tid. Fordelen med å ha høy intensitet er at man får bedre kondisjonstrening ut av det.
Gjest vimselot Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Hvis du går fem kilometer, forbrenner du like mange kcal som om du løper fem kilometer. Men du bruker lengre tid. Effekten ved å gå raskt eller om du velger løpe, er at du får trent hjertepumpa, får høyere puls og kan yte mer etterhvert, mens dette får du ikke når du slentrer selv om du forbrenner like mange kalorier ved å slentre den samme strekningen.
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 (endret) Nei, du tar nok dessverre feil. Om man -holder på like lenge- så vil man selvsagt forbrenne mer ved høy intensitet, men det er fordi man da også beveger seg mer. Om man går i en time, så vil man om man går sakte ha gått 4 km, mens om man går raskt vil man ha gått 7 km. Da vil selvsagt den som har gått 7 km ha forbrent mer. Men om begge to går 7 km, så vil begge ha forbrent akkurat like mye, men den som har gått saktest vil ha brukt lenger tid. Fordelen med å ha høy intensitet er at man får bedre kondisjonstrening ut av det. Vet du, jeg leste det første innlegget ditt helt feil. Jeg tenkte at det var angitt tid, ikke avstand. At man vil forbrenne like mye om man har lav eller høy intensitet, om man bruker like lang tid. Jeg tror jeg hadde tidligere diskusjoner i bakhodet. Bare se bort fra svaret mitt mao. Endret 9. april 2008 av Frk Åberg
X-life Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 Det er sant at to like objekter som beveges like langt krever like mye energi, uansett hastighet. Med kroppen vår er ting litt annerledes, da forbrenningen ikke er en konstant. Dersom man løper 1 km , vil man ha forbrent mer energi enn om man går 1km. En årsak er at vi er veldig effektive til å gå, men det er mye mer krevende å løpe. Høyintensitetsforbrenning gir også økt etterforbrenning som man må ta med i regnestykket. Å sammenligne slentring med hurtig gange vil nok ikke gi store forskjellene uansett. Gå heller litt lenger med hurtig gange
onyx Skrevet 9. april 2008 #10 Skrevet 9. april 2008 Idag har jeg eksperimenter litt og sjekket om jeg faktisk forbrenner like mye på samme distanse uavhenig av tempo. Ifølge pulsklokka mi forbrente jeg idag 290 mot vanlig 320 på 3 km oppoverbakke når jeg gikk i bare moderat tempo i motsetning til det høye tempoet jeg vanligvis holder. Jeg brukte 34 minutter, 5 min mer enn jeg vanligvis bruker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå