Gå til innhold

Hjelp til sunnhandle liste ut måneden

Anbefalte innlegg

Gjest Någjest
Skrevet

Jeg trenger hjelp til en handleliste, som skal vare frem til første mai... Jeg har så og si ingenting hjemme, og prøver å spise litt sunt, så det står på listen min nå.

- En pakke linser

- Tre bokser bønner

- Ruccolasalat, issalat

- Hodekål

- En pakke ris

- Stor pakke med egg

Hjelp til mer? Billig kjøtt? Hva er viktig? Jeg spiser ikke brød&pasta&poteter&gullerøtter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I det siste så har jeg fått brokkoli til 5 kr pr stykk. Det er jo veldig billig og godt :) Du kan jo skrive det på listen din

Gjest Rosin
Skrevet

Kjøper du 2-3 pakker havregryn har du nok til både frokost og kvelds ut måneden. Supersunn og veldig billig kost. Kan brukes som den er med ulike melke/youghurttyper, eller kokt på melk/vann.

Skrevet

Hei!

Linser, bønner og ris kan jo være mulig å få tak i mye billigere på innvandrerbutikker, om du har noe sånt i nærheten, det samme gjelder jo forsåvidt grønnsaker og frukt innimellom.

Kikerter er jo også billig og kan brukes til mye?

Gjest Gjest
Skrevet

Løk og gullerot er ganske billig. Særlig om du går på firstprice/euroshopper produkter. Dete gjør det meste av varmmat bedre også.

Skrevet (endret)

Enig med momajoja om at du bør handle i innvandrerbutikk hvis du har det i nærheten! Ris er også billigere der. Jeg ville dessuten kjøpt tørre bønner og kikerter, de er billigere, men krever jo at du har tid og ork til å legge dem i vann og koke dem før bruk. Ellers ville jeg fylt på med hermetisk tunfisk, kanskje et par bokser makrell i tomat, frossen laks i porsjonsstykker, en hel (rå) kylling som du deler og fryser ned i porsjoner (har sett dem på tilbud rundt omkring til 40 kr i det siste, rekker til minst 4 middager for én person). Couscous kan være billig på innvandrersjapper hvis du spiser det. Jeg ville også kjøpt krydder om du ikke har det i skapet fra før, ellers tror jeg du fort blir lei bønnene... Og sats på billige og holdbare grønnsaker som kål, løk, kålrot, etc. Og hvitløk og chili! Lag også gjerne store porsjoner av ulike retter og frys ned (om du har plass i frysen, da), det lønner seg også ofte i lengden.

Og ellers - sjekk nettsidene til alle matbutikkene du har i nærheten, de fleste kjedene legger ut tilbudsbrosjyrer på nett, så kan du følge med. Ser f.eks. med jevne mellomrom at ulike kjeder har kjøttdeig/familiedeig/kyllingkjøttdeig på tilbud til rundt 30 kr/pk, og ulike grønnsaker er også på tilbud innimellom.

Lykke til! :)

Endret av itla
Skrevet

Løk og gulrot blir gulrotgryte!

(Pleier å droppe sjampinjongen i denne). Dette er en relativt stor oppskrift, så du reduserer bare så det passer til deg.

INGREDIENSER:

600 g gulrøtter

150 g løk

150 g sjampinjong

1/2 dl olje

1 ts salt

3 dl grønnsaksbuljong

2 ss tomatpuré

2 ss hvetemel

FREMGANGSMÅTE:

Gulrøttene skrelles og deles i 2-3 cm tykke skiver. Løken deles i båter. Fres gulrøtter, løk og sjampinjonger i en egnet gryte. Alt surres i noen minutter. Spe med buljong. Kok gryta i ca 10 minutter.

Lag en jevning av hvetemelet, litt vann og resten av oljen. Ha jevningen og tomatpuréen i gryta, og la den koke til gulrøttene er møre

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med de andre her. Du kan lage mye god mat av ulike bønner, linser, kikerter etc, så har du en innvandrerbutikk i nærheten bruker du den! (og samtidig lurer jeg på hvorfor ikke vanlige butikker har slikt, evt bare små og dobbelt så dyre pakker og bokser).

Løk, hvitløk, gulrot, kålrot, selleri og broccoli bør det være mulig å få billig. Jeg foretrekker økologiske gulrøtter som ikke er spesielt dyre, men smaker bedre enn vanlige. Løk kan jeg godt kjøpe av First Price, smaken er omtrent som for økologisk. Sjekk også andre grønnsaker som spinat, asparges o.l som _bør_ være mulig å få til gode priser nå - på den annen side kom jeg nettopp hjem fra en Oslo-tur og ser at disse grønnsakene koster 40 kr her jeg bor, mot 15-25 i Oslo akkurat nå... Så om du bor på landet som meg, er det kanskje ikke verdt det å se etter tilbud på slike ting.

Havregryn er nevnt... Byggryn er også billig og godt i stedet for ris og i endel supper.

Hermetiske tomater er et must.

Av fisk er frossen seifilet noe av det billigste. Laks kan også være billig - unngå Findus, andre merker er billigere, og små ørreter fra Sør-Amerika. Hvorvidt kvaliteten og bærekraftigheten er bra kan man alltids diskutere.

Skrevet

Kjøp en 2kg sekk med kyllingfilet fra First Price på Kiwi. Koster lit over 70kr kg. Du bruker jo en del av budsjettet ditt da, men da har du kyllingfilet flere ganger i uken til gjeren lengre enn mai.

Firstprice er også best på laksefilet. ca 70kr kg den også. en firpakning koster 36ca.

Ica og Rema har ellers kyllingkjøttdei for 20kr for tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...