Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har et problem som jeg rett og slett ikke klarer å håndtere på en ordentlig måte, håper på mange tips her!

Har en kollega som jeg rett og slett ikke kan fordra! Vi jobber tett sammen og jeg har ingen mulighet til å unngå henne på jobb. Nå klarer jeg ikke mer.. hun kommer hele tiden med små stikk og frekke kommentarer men i et sånt tonefall og på en sånn måte at jeg føler det er umulig å "ta igjen". Har prøvd å ta det opp med henne og har også sagt f.eks "unnskyld, hva sa du"? men ingenting nytter. Utrolig vanskelig å sette fingeren på akkurat hva hun gjør men hun sliter meg ut med væremåten sin.

Hun skulker også jobben og lyver ofte på seg tragiske grunner til dette - vi har felles venner så jeg vet med sikkerhet at hun har løyet om alvorlige ting.

Hun er veldig egoistisk og går ofte bak ryggen både på meg og de andre. Det e ikke bare meg hun er sånn med men alle - bortsett fra de som er i ledelsen. Jeg har tatt det opp med min nærmeste leder men han trodde ikke på meg. Nå gruer jeg meg til hver dag på jobb..

Hvordan skal jeg håndtere henne? Hvordan kan jeg evt klare å bare ignorere henne - slik mange av de andre kollegene våre faktisk klarer? Jeg blir så irritert på lyvingen, snikingen og smiskingen men skulle ønske jeg klarte å ikke bry meg

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda.

jeg er overbevist om at 95 prosent av slike tilfeller av mobbing på arbeidsplassen kommer av MISUNNELSE!! Hun er misunnelig, og mulig du truer hennes posisjon på jobben. Jeg har hatt tre av dem på samme tid om har gjort det samme (bare at de pratet bak min rygg, og oversåg meg)..

Min beste medisin mot det var å gjøre en så god jobb jeg kunne hele veien gjennom, og tenkte at de faller til slutt på sin egen urimelighet. Det gjorde de og, når ledelsen skjønte hva som foregikk..

Hev deg over det! Bestem deg for å ignorere henne mest mulig. Ikke la kommentarene gå innpå deg. Vi at du er best, derfor kan hun ikke knekke deg. Hun må da gå lei av å være så stygg til slutt...

Gjest Gjest_Tone_*
Skrevet

Det begrunner nok i misunnelse tror jeg også! Hun føler du er bedre og snakker til deg på en nedverdigende og belærende måte slik at du skal tro at hun er veldig flink og du ikke!

Overse henne så godt du kan, det er hun som er dust men det vet du vel!

Du er tydeligvis ikke alene om å mene at hun oppfører seg vemmelig!

Hva med å ta det opp i en bedarbeidersamtale som du sikkert har med en av de i ledelsen?

De trenger ikke å si at du har sagt det, men at hun har fått klage på opførselen sin!

Skrevet

jeg er helt uenig i at det bunner i misunnelse, men uenig i at du bør overse henne..

jeg har en slik venninne, og jeg vet ikke engang om jeg kan kalle henne ei venninne pga måten hun behandler meg og andre.

hev deg over henne mesteparten av tiden, men når hun sier konkrete ting kan du godt "ta" henne på det og si f eks "hva sa du nå"... hun bør forklare den oppførselen sin, og du kan vedde på at hun ikke har noen god forklaring på ting.

min venninne kommer ofte med småstikk, men når jeg konfronterer henne, oppdager jeg at hun ikke er smartere osv enn meg, heller tvert imot. så bare det at jeg konfrontere henne og får bekreftet at det bare er tomt snakk, er min måte å takle henne på. lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Om det er fler av dine kolleger som oppfatter henne slik, kan du prøve å få dem med deg og snakke med sjefen? Om ledelsen ikke tror på deg alene vil det stiller annerledes dersom det er mange som klager. Tar de ikke tak i det da, er det en særdeles dårlig ledelse, og jeg ville faktisk vurdert å bytte jobb. For slike folk ville ikke jeg arbeidet for.... Men det er lettere sagt enn gjort, jeg vet det :)

Skrevet
Ingen som har noen gode råd til meg?

Dokumenter hendelsene. Skriv ned i detalj hva som skjer og når det skjer. Hvis du tar henne i løgn, forsøk å samle beviser på dette også.

Dette kan du bruke senere, hvis du ikke klarer å ignorere henne. Det skal ikke være sånn at man gruer seg for å gå på jobb.

Skrevet

Oj, så kjekt med svar! Og helt annerledes svar enn jeg forventet - jeg trodde dere kom til å si at jeg måtte jobbe med meg selv...

Tviler litt på at det er misunnelse som ligger bak, hun er både penere og har et mer "vellykket" liv enn det jeg tilsynelatende har.. hun har fått sparken fra de andre jobbene hun har hatt så jeg håper det vil skje her også men syns jeg har holdt ut lenge nå..

Jeg klarer å ignorere historiene hun dikter opp for å få oppmerksomhet/medfølelse/fri men det sliter sånn å aldri vite hvor jeg har henne (+ at sjefen min fortalte meg en dag at hun hadde spurt ham og hun kunne få samme stilling som jeg har - jeg har en litt høyere stilling enn henne.. ) og så klarer hun på en eller annen måte alltid å ta credit for jobben jeg har gjort og jeg klarer ikke å "ta" henne sånn i offentlig sammenheng (på møter og sånt, er gjerne da hun slår til) og ender alltid opp med så fremstå som en idiot når jeg sier fra. Hun pleier å le litt sånn overrasket og late som hun ikke skjønner noe som helst.

Det er såå kjedelig; hadde det ikke vært for henne så hadde jeg hatt drømmejobben. Jeg stortrivdes før hun ble ansatt...

Nå ble det masse sutring her.. sorry..

Skrevet

Å være penere og mer vellykket er veldig subjektivt... Tviler på at hun føler seg sånn. Dessuten har du en høyre stilling enn henne, det er grunn nok til å være misunnelig. Hun sliter å å holde på stillingene sine. Det er grunn nok til at du kan lene deg tilbake, og vite at snille jenter kommer lengst uansett!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...