Gjest *stjernefisk* Skrevet 8. mai 2003 #1 Skrevet 8. mai 2003 Har lest på en svensk bryllupsside at det der i landet er vanlig i bryllup at de single guttene kan snike seg til å kysse bruden når brudgomen er ute av rekkevidde. Har aldri opplevd dette i norske bryllup, noen andre som har det? Har bare vært med på denne her alle-slår-på-glasset-og-brudeparet-må-opp-på-stolene-og-kysse-greia. Finnes det flere slike "rare skikker"???
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2003 #2 Skrevet 9. mai 2003 liker ikke noen av disse.. jeg kysser ikke noen på komando.. og jeg kysser ikke andre menn...
brudjuni Skrevet 9. mai 2003 #3 Skrevet 9. mai 2003 Har opplevd det i bryllupet til min bror og svigerinne. Der fikk brudgommen beskjed om å komme på kjøkkenet da de trengte hjelp til oppvaskmaskinen, og dermed kysset alle guttene bruden. Har også opplevd det med å slå på glasset, og at brudeparet skal opp på stolen eller under bordet. Regner med at vi ikke slipper unna dette selv heller!
Augustbrud02 Skrevet 9. mai 2003 #4 Skrevet 9. mai 2003 Har også opplevd det med å slå på glasset, og at brudeparet skal opp på stolen eller under bordet. Regner med at vi ikke slipper unna dette selv heller! Vi slapp faktisk unna det, utrolig nok! Og det var deilig. Skjønner ikke hvordan jeg skulle klart å komme meg opp på stolen med den kjolen. :D Ellers er det visst en dansk tradisjon at brudgommens sokk skal klippes i stykker av gjestene. Har bare hørt om dette, men er veldig glad det ikke er en norsk tradisjon!
Montezuma Skrevet 9. mai 2003 #5 Skrevet 9. mai 2003 Uæh, jeg ville ikke vært kysse-objekt for et helt selskap! Klarer mg med mannen min!
Marilla Skrevet 9. mai 2003 #6 Skrevet 9. mai 2003 Jeg har vært i et dansk bryllup, og der ble flere mer eller mindre artige tradisjoner ivaretatt. En ting var dette med kyssing: Det ble plinget i glassene til stadighet, og brudeparet måtte pent klatre opp på stolene og kysse hverandre (noe det for øvrig ikke ut som om de hadde noe særlig imot det :blunke: ). Hver gang brudgommen var ute i et nødvendig ærend, gikk de andre mennene rundt bordet og kysset bruden etter tur. Det samme gjorde damene med brudgommen når bruden var ute. Augustbrud02 har rett i det der med tradisjonen med å klippe istykker brudgommens sokk. I bryllupet jeg var i, hadde brudgommen prøvd å redde seg med å lime sokken fast på foten, men det hjalp lite. Den tradisjonen jeg likte dårligst, var at brudens slør skulle klippes istykker. Det betyr visst lykke for damene som klarer å få seg en bit av brudesløret. Men det betyr jo bare at de fleste nok ikke investerer i det fineste og dyreste sløret - når det vet at det blir ødelagt i løpet av kvelden likevel... :-? Marilla
Augustbrud02 Skrevet 9. mai 2003 #8 Skrevet 9. mai 2003 Den tradisjonen jeg likte dårligst, var at brudens slør skulle klippes istykker. Det betyr visst lykke for damene som klarer å få seg en bit av brudesløret. Men det betyr jo bare at de fleste nok ikke investerer i det fineste og dyreste sløret - når det vet at det blir ødelagt i løpet av kvelden likevel... Hadde noen klippet i stykker mitt flotte slør hadde jeg blirr skikkelig sinna! For en dum tradisjon!
Pusekatt Skrevet 9. mai 2003 #9 Skrevet 9. mai 2003 Det her høres ut som noen merkelige skikker, etter min mening. Jeg håper jeg slipper å oppleve det, hvertfall! Nå skal jeg ikke ha slør, så jeg slipper den problemstillingen, men jeg synes det høres helt vilt ut å skulle _klippe_ det i stykker! Hva om bruden ønsker å beholde sløret som et minne om Den Store Dagen da? Er det god takt og tone å si nei til å bli kysset av de single mennene i bryllupet? Jeg synes ikke det hørtes spesielt artig ut heller...... Mvh Pusekatt
Sandman Skrevet 9. mai 2003 #10 Skrevet 9. mai 2003 Jeg var toastmaster i et bryllup i fjor sommer, og etter inspirasjon fra et annet bryllup jeg var i, så ba jeg på forhånd bruden og brudgommen hver for seg om å ta seg en par turer ut under middagen. De visste ikke årsaken. Når da bruden gikk ut, så sa jeg at det var fritt fram for alle damene å gå fram på rekke og rad, for å kysse brudgommen, og omvendt når brudgommen gikk ut. Det var 100% oppslutning, og det ble veldig mye moro ut av det. Folk har vett i hu'et, de kysser ikke på munnen i slike tilfeller.. Det ble spesielt moro, når bruden var ute, fordi jentene passet på å legge helt fersk leppestift før de gikk fram, så når bruden kom inn igjen, så var det dekorert røde kyssemerker over hele trynet til den stakkars brudgommen...
lin Skrevet 11. mai 2003 #11 Skrevet 11. mai 2003 jeg er også vant til at når brudgommen går ut en tur (under middag), løper alle gutter til rundt bordet og kysser etter tur -på kinnet, og de mest sjerte gir en klem.Motsatt når bruden går ut, da kommer jentene. stort set de unge, og særlig de single. en annen ting, er som nevnt plining på glass. Da må brudeparet opp på stolene og kysse. Og om det bankes i bordet, må brudeparets foreldre opp på stolene og kysse, kjer begge deler, ja da selvfølgelig alle "6". aldri vært m på det me sokken...høres rart ut. kun hørt om sløret -heldigvis ikke vanslig hos oss (spes siden mitt slr koster 1800kr!) Ellers har noen av brudgommens venner avtalt å gi ham 10kr hver for hvert sekund han drøyer med å si ja... og det kan bli pinlig! to sekunder i sådan stund er leeeenge! og brudgommen kan om han er modig nok faktisk tjene litt penger - spørs bare om bruden er likegald for det;) det er artig med tradisjoner, men helst av det uskyldige slaget....
Gjest Tex Skrevet 11. mai 2003 #12 Skrevet 11. mai 2003 Her skal det hverken kysses på Gud og hvermann eller klatres opp på stoler. Når denne frøkna har blitt frue er det voksne regler som gjelder og nåde den som ikke kan oppføre seg skikkelig. Og nåde den som så mye som tenker på å røre sløret mitt!!!
Grooo Skrevet 11. mai 2003 #13 Skrevet 11. mai 2003 Her skal det hverken kysses på Gud og hvermann eller klatres opp på stoler. Når denne frøkna har blitt frue er det voksne regler som gjelder og nåde den som ikke kan oppføre seg skikkelig. Hvordan får du gjestene til å forstå at stolklatring med kyss ikke er aktuelt for dere da? Folk har vist morro av slikt, og sier dere i fra at dere ikke vil de skal gjøre det gjør de det vel garantert???
Gjest Tex Skrevet 11. mai 2003 #14 Skrevet 11. mai 2003 De kan mase til de blir blå i trynet, vi klatrer rett og slett bare ikke. Enkelt og greit. De kan jo ikke akkurat fysisk tvinge oss.
Sandman Skrevet 11. mai 2003 #15 Skrevet 11. mai 2003 De kan mase til de blir blå i trynet, vi klatrer rett og slett bare ikke. Enkelt og greit. De kan jo ikke akkurat fysisk tvinge oss. Nesten litt komisk at et brudepar til de grader fronter MOT sine gjester, og deres ønske om et tradisjonelt og morsomt innslag ved bordet. Her legges det opp til noe som sikkert en del gjester vil finne litt merkelig.
Gjest Tex Skrevet 11. mai 2003 #16 Skrevet 11. mai 2003 Sandman: Ta en titt nederst på siden her... http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...2784&highlight=
Solstrålen Skrevet 11. mai 2003 #17 Skrevet 11. mai 2003 Jeg kommer til å bli så SUR og FORBANNA hvis noen kommer å klipper i klærne!! Kyssingen er jo harmløs, men hadde vel ikke synes det hadde vært så overmåte morro, nei.. Noe klatring på stolene skal det iallefall IKKE bli! Jeg har et ganske dårlig forhold til trapper og stoler og sånne ting man kan falle ned av.. *Jess, har desverre blitt noen legebesøk av det der :oops: * Vi sier ifra til toastmasteren at vi ikke ønsker det, og det blir respektert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå