~umulia~ Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Hei, har fått dilla på de nye havrekjeksene med rosiner og tranebær. Vil prøve å bake dem selv og tenkte å ta vare på embalsjen der oppskriften står. Men når pakken var tom kasta jeg hele greia uten å tenke meg om. Er det noen snille sjeler her som kan hjelpe meg med oppskriften?
Miel Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 Jeg har oppskriften til "havre og masse godt" - den er nesten lik. Vet at det bl.a. skal være brunt sukker i den med tranebær... Men de smaker uansett ganske likt, så hvis ingen andre kan hjelpe deg, kan du sikkert bruke denne og bytte ut nøtter og sjokkis med tranebær. :-D 175 g hvetemel 200 g havregryn 140 g smør 100 g sukker 2 ss lys sirup (her har jeg for øvrig funnet ut at det kan lønne seg med litt ekstra) 1/2 ts salt 2 ts bakepulver 100 g rosiner (hakket) 200 g sjokolade (hakket) 70 g hasselnøtter (hakket) 1/2 dl vann Smuldre, mel, havregryn, smør, bakepulver, sukker og salt. Tilsett sirup, rosiner og vann og elt sammen. Bland inn sjokolade og nøtter til slutt. Rull deigen til en eller flere pølser (ca 5-7 cm diam.), legg i kjøleskap en halvtimes tid. Skjær i maks. 1 cm tykke skiver og legg på plate med bakepapir. Forvarm ovnen til 200 °C, senk deretter temp. til 175, og stek kakene midt i ovnene i 10-15 min.
~umulia~ Skrevet 7. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. april 2008 Tusen takk Prøver å bytte ut nøttene med tranebær. Det blir sikkert bra! Da går jeg å baker!
~umulia~ Skrevet 8. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. april 2008 De jeg bakte ble veldig gode, men litt mer kompakte enn de man får kjøpt. Blir mye billiger å bake selv da. Kjeksene er jo kjempe dyre i butikken.
Agurk Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Mmm, jeg lagde disse kjeksene nå, og de ble aldeles nydelige (oppskriften til Miel)
Miel Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Så bra! Jeg har fått helt dilla på dem selv, men nå har jeg spist opp alle, så nå tror jeg at jeg skal la være å bake noen på en stund. Buksene begynner å bli litt trange...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå