Gå til innhold

Du som mottar eller har mottatt attføring

Anbefalte innlegg

Gjest saft suse
Skrevet

Hvis du ikke har jobbet før altså. Jeg skal begynne med arbeidstrening og er usikker på hva jeg kan forvente.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får minstesatsen og har ikke jobbet før, det utgjør 4630 hver andre uke. Ikke så mye altså.

Gjest saft suse
Skrevet

er du i arbeidstrening nå Supergjest?

Skrevet

Glemte å skrive at 4630 er før skatt.

er du i arbeidstrening nå Supergjest?

Nei, ikke ennå. Er under utdanning, men skal i arbeidstrening til høsten og muligens et år fremover. Fikk beskjed av saksbehandleren min at arbeidstreningen kommer ikke til å gjøre noe utslag på utbetalingen min, det blir hverken mindre eller mer.

Bare å stille flere spørsmål om du lurer på noe :)

Gjest Gjest
Skrevet

Et spørsmål til, jeg har sett på NAVs sider ang attføring, der står det:

Kjøring med egen bil Kr 1,80 pr km (f.o.m. 01.01 2008)

Gjelder det kun til og fra jobb?

Skrevet
Et spørsmål til, jeg har sett på NAVs sider ang attføring, der står det:

Kjøring med egen bil Kr 1,80 pr km (f.o.m. 01.01 2008)

Gjelder det kun til og fra jobb?

Jeg har ikke bil, så jeg vet ikke hvordan det er. Men ja, jeg regner med at det er til og fra arbeid.

Gjest saft suse
Skrevet

Takker for svar, SuperGjest.

Kan jeg spørre om hva 4630 er etter skatt? Og får alle på attføring pengene annenhver uke?

Skrevet (endret)
Takker for svar, SuperGjest.

Kan jeg spørre om hva 4630 er etter skatt? Og får alle på attføring pengene annenhver uke?

Det spørs jo hva du skal skatte det.

Men, la oss si at du bare har attføringspenger (minstesats) og ikke tjener noe ved siden av så blir regnestykket slik:

4630 kr x 26 (annenhver uke) = 120 000 i året.

Jeg skatter 21%, og får derfor utbetalt 3658 kroner hver andre uke.

Alle får attføringspenger hver andre uke :)

Endret av SuperGjest
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er aleneforsørger, har 1 barn og gå på atføring.

Får netto 8000 kr i måned, dvs to utbetalinger i hver måned, ca. 4000 hver. Ikke mye nei....

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er aleneforsørger, har 1 barn og gå på atføring.

Får netto 8000 kr i måned, dvs to utbetalinger i hver måned, ca. 4000 hver. Ikke mye nei....

Bare lurer på hvordan dere klarer dere? Det du har pr.mnd dekker lån/husleie til meg, så hvordan skal jeg da skaffe resten? Det kan ikke være slik at en må gå på sosialen?

Det skal mere penger til som:

Strøm

forsikring,mat

tv

tlf

komm.avgifter

bla bla

Gjest Raptuza
Skrevet

Eg er på attføring og får 3800 kvar 14.dag netto.

Gjest Gjest_piamia_*
Skrevet
Det spørs jo hva du skal skatte det.

Men, la oss si at du bare har attføringspenger (minstesats) og ikke tjener noe ved siden av så blir regnestykket slik:

4630 kr x 26 (annenhver uke) = 120 000 i året.

Jeg skatter 21%, og får derfor utbetalt 3658 kroner hver andre uke.

Alle får attføringspenger hver andre uke :)

jeg fikk nettopp lønnsslipp fra nav og ser på den nå. jeg får 4630 to ganger i måneden og etter skatt blir det 3681 kr. og jeg betaler 36 % skatt!!! noe som ikke stemmer her, du betaler jo bare 21 % skatt og får utbetalt mindre enn meg? :s

jeg har samboer, ingen barn, ingen gjeld. hvorfor betaler du mindre skatt enn meg?

Skrevet (endret)
jeg fikk nettopp lønnsslipp fra nav og ser på den nå. jeg får 4630 to ganger i måneden og etter skatt blir det 3681 kr. og jeg betaler 36 % skatt!!! noe som ikke stemmer her, du betaler jo bare 21 % skatt og får utbetalt mindre enn meg? :s

jeg har samboer, ingen barn, ingen gjeld. hvorfor betaler du mindre skatt enn meg?

36 prosent av 4630 er ikke 3681, så skatte 36% gjør du i alle fall ikke. Hvis du ser nærmere på skattekortet ditt så står det kanskje at du har tabellkort? For jeg trodde at det sto 36% på mitt skattekort også, men i kontakt med skatteetaten så jeg at jeg var på tabelltrekk, noe som utgjør rundt 21% skatt av 4630 kroner. Det blir bare trukket 36% om du har en arbeidsgiver nummer to :)

Tror du skal sjekke skattekortet ditt en gang til jeg, for et enkelt regnestykke viser at du skatter 20,5%.

Endret av SuperGjest
Gjest Gjest_piamia_*
Skrevet

ja det står 36 % men står også tabell 7100. kan det stemme med hva jeg får utbetalt da?

Skrevet

Du har samme tabelltrekk som meg (tabell 7100), altså skatter du 20,5%. Bare å regne litt det ;)

Der det står 36% gjelder bare arbeidsgiver nr. 2.

Gjest Gjest_piamia_*
Skrevet

jeg klarer ikke regne prosent.... ;p lønnsslippen min sier både tabell 7100 og 36% (men står ik at det gjelder biinntekt, men står på skattekortet) og i tabellen så utgjør 4600 kr 399 kr så blir ikke noe klokere jeg men bra du ordna opp for meg supergjest. jeg har jo gått rundt å sutra om at jeg betaler 36 % når jeg tjener så lite fra før ;O

case closed, beklager at jeg kuppa tråden, ts.

Skrevet (endret)

Prosent regnes enkelt slik:

Din inntekt delt på 100 gange den prosenten du sitter igjen med etter betalt skatt

Altså:

4630 / 100 = 46,3

46,3 x 79,5 = 3680,85 kroner

Du sitter altså igjen med 3680,85 kroner etter å ha betalt 20,5%. Ingen grunn til å surmule altså, du betaler bare 20,5% skatt :) Jeg vet at tabellkortet ditt ser litt rart ut og jeg måtte altså en tur til Ligningskontoret før jeg forsto at selv om det står 36% så skatter jeg ikke 36%.

Endret av SuperGjest
Gjest Gjest
Skrevet
Bare lurer på hvordan dere klarer dere? Det du har pr.mnd dekker lån/husleie til meg, så hvordan skal jeg da skaffe resten? Det kan ikke være slik at en må gå på sosialen?

Det skal mere penger til som:

Strøm

forsikring,mat

tv

tlf

komm.avgifter

bla bla

Jeg får barnebidrag (1250) og dobbel barnetrygd (1940). Husleie er 5300 kr i måned og maten er vel 600-800kr per uke. Jeg får bostøtte til 2000 kr per måned.

Men også venter jeg svar fra trygdekontoret ang. grunn/hjelpestønad. Og de på sosialen sa faktisk når de behandlet min søknad at jeg har krav på støtte også, så det komme nok mer penger etter hvert ;)

Men ja, trangt er det...(Forresten har jeg ikke bil eller forsikring.) Så vidt jeg vet er man nødt å oppsøke sosialen uansett om inntekten er for lav. Antakeligvis fordi man velge selv om man vil har internett, mobil, TV og telefon....det trenger man ikke for å "leve"...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...