Gå til innhold

Skatteklasse som hovedforsørger

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lina_*
Skrevet

Jeg har to barn med tidligere ektefelle og har hovedomsorgen for disse. Har nå ny samboer - vi har ikke barn sammen.

Hvilken skatteklasse havner jeg i? Jeg beholder vel klasse 2 som hovedforsørger, gjør jeg ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var i din situasjon i mange år - jeg hadde hovedomsorgen for mine to barn.

Var (er!) samboer og har to barn, men ingen med sambo.

Hadde skatteklasse to i alle år.

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

Takk for svar - jeg fikk selvangivelsen i dag og ser at de har lignet meg i klasse 1 og skjønner ingenting. Jeg lurte på om det var kommet noen nye regler her som har gått meg hus forbi:-/

Skrevet

Du skal være i skatteklasse to. For mitt vedkommede har jeg automatisk blitt satt i skatteklasse en og måtte rette det til klasse to. Hvert eneste år :klø:

Gjest Gjest
Skrevet
Takk for svar - jeg fikk selvangivelsen i dag og ser at de har lignet meg i klasse 1 og skjønner ingenting. Jeg lurte på om det var kommet noen nye regler her som har gått meg hus forbi:-/

Jeg er enslig forsørger for mitt barn på 11 år, å jeg har også blitt lignet i klasse 1. Fikk en gedigen baksmell, men regner med at det hjelper når jeg får rettet opp skatteklassen.

Ser heller ikke at jeg har fått noe forsørgerfradrag. Skal man ikke ha det da?

Gjest Gjest_line_*
Skrevet

Nei, forsørgerfradraget ble vel fjernet for noen år siden. Jeg vet ikke om enkelte med små barn kan føre opp utgifter for pass og stell av barn som fradrag.

Gjest Gjest
Skrevet

ALLE blir automatisk lignet i skatteklasse 1 - også må man selv si ifra når man sender inn selvangigelsen. Sånn er det med alle.

Jeg har holdt på med dette i 7 år nå....

Gjest Gjest
Skrevet
ALLE blir automatisk lignet i skatteklasse 1 - også må man selv si ifra når man sender inn selvangigelsen. Sånn er det med alle.

Jeg har holdt på med dette i 7 år nå....

Dette er første gangen siden jeg fikk barn for 11 år siden at jeg ikke automatisk har blitt lignet i klasse 2. Måtte vel melde fra det første året da...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har to barn med tidligere ektefelle og har hovedomsorgen for disse. Har nå ny samboer - vi har ikke barn sammen.

Hvilken skatteklasse havner jeg i? Jeg beholder vel klasse 2 som hovedforsørger, gjør jeg ikke?

Jeg ville sagt at du nå med ny samboer havner i skatteklasse 1 igjen. Temmelig sikker på at jeg har lest det, men holder en ørliten åpning for at jeg kan huske feil...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville sagt at du nå med ny samboer havner i skatteklasse 1 igjen. Temmelig sikker på at jeg har lest det, men holder en ørliten åpning for at jeg kan huske feil...

Jeg har vært samboer i 6 år nå, vi har ikke fellesbarn, å jeg har vært i skatteklasse 2 i alle år. Eneste man skal miste når man er samboer er barnetrygd for 1 ekstra barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...