Gjest always Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Planen var å skaffe meg to dverghamstere, men da jeg ringte dyrebutikken fikk jeg til min skuffelse vite at jeg ikke kan ha mer enn En dverghamster i hvert bur. Syntes det var rart at jeg ikke kunne ha to hokjønn søsken ilag siden planen var å kjøpe et digert bur til dem istedenfor to små bur. Skal ikke tvile på det dyrebutikken sa, men er det noen som har dverghamstere og har god erfaring med å ha flere ilag?? Hvorfor er det så stor forskjell på dverghamstere og vanlig hamster?
Lubbe Skrevet 6. mai 2008 #2 Skrevet 6. mai 2008 Har hatt fire hamstre tidligere, to av dem gikk ikke sammen, to av dem gjorde det... Tror egentlig det går bra å ha to stykker i samme bur, så lenge det er stort nok og de har et sted hver å sove osv. I dyrebutikkene har de jo ofte mange i samme bur så kan ikke forstå hvorfor de at du ikke kunne det... Vet faktisk ikke helt hvorfor det er så stor forsjell på dverhamster og gullhamster, men dvergen er jo selvfølgelig mye mindre, og de er vanskeligere å temme tror jeg. Leste på nettet for litt siden at dverghamster egentlig ikke egner seg som kjæledyr da de sover hele dagen og ikke er så veldig kosete. Men det stemmer ikke alltid da, hadde et dsungarisk dverghamster før og hun var det tammeste og mest kosete dyret jeg noen gang har møtt. Hun våknet hver dag når jeg kom hjem, skulle ut av bured med en gang...
Gjest A.S Skrevet 5. juni 2008 #3 Skrevet 5. juni 2008 Hei! Jeg jobber også i dyrebutikk, og ja, vi anbefaler ikke å ha flere hamstere sammen. Dette er fordi hamsterne liker godt å ha sine egne områder, og krangler lett seg i mellom. Da kan de ende opp med at den ene dør eller blir hardt skadet, så to hamstere i sammen er ikke noe som vi anbefaler. MEN.. noen klare å få flere hamstere til å gå i sammen, hvis de for eksempel er vokst opp sammen. Da er det lurt med et stort bur med to matskåler, to løpehjul, to sovesteder osv, slik at det ikke blir krangel om hvem som "eier" hva. En annen grunn til at vi på dyrebutikker ikke anbefaler å ha flere hamstere i sammen er fordi hamsteren liker seg utmerket godt alene. Den har det faktisk veldig bra slik, og derfor synes jeg personlig det er dumt å sette to stykker i sammen når sjansen for at det blir slosskamp og krangel en gang i framtiden er stor. Grunnen til at vi selv har flere hamstere i samme bur i butikken er rett og slett fordi de er så små. Det er som regel kullsøsken som bor sammen, og de er enda så unge hos oss at de har ikke helt fått laget sine egne områder, noe som de antageligvis kommer til å gjøre når de blir eldre. Det selges utrolig mange hamstere, så de er sjeldet vi har de sammen lenge, før de blir solgt til sine nye eiere. Forskjellen på dverghamster og gullhamster er at dverghamsteren er mindre og mer rundere, mens gullhamsteren er større og litt mer avlange. Personlig liker jeg dverghamstere best, har ikke hatt noen problemer med å temme mine hamstere. Du kan få både dverghamster og gullhamster i forskjellige farger, så det er egentlig bare å velge en som du syens er søt. Husk på stor bur(selv om det bare er en hamster), fordi hamsterne er utrolig aktive dyr! Hamstere er nattdyr, og de er heller ikke et veldig sosialt dyr (det er derfor de klarer seg så bra alene) Selv om de er nattdyr, er det mulig å snu døgnrytmen slik at de er våkne på dagen:) Lykke til med hamster!
Gjest Skrevet 6. juni 2008 #4 Skrevet 6. juni 2008 Hvis de har vokst opp sammen så er det nok mulig, men å putte to hamstre sammen er nok ikke en god ide. Det kan ende med døden for en av de faktsik, selv om det er hunn og hann. Og som nevnt over. Du må ha to av hver (soveplass, løpehjul, vannflaske, matskål o.s.v.).
Gjest Gjest_frode_* Skrevet 29. november 2009 #5 Skrevet 29. november 2009 Har faktisk 2 hamstere selv. Dette er syriske hamstere (gullhamster) tror jeg. Jeg visste ikke så mye om dem da jeg kjøpte de, men begge to var i samme bur i dyrebutikken så da tok jeg likegodt begge to med meg hjem. hadde bare et bur fra før av, et safari bur med 1 1/2 etg. I begynnelsen gikk dette veldig greit de sov sammen selv om jeg hadde 2 soveplasser til dem, de løp i hjulet sammen begge 2 og de hamstret mat og hadde et felles sted å gjemme den. Men nå som jeg har hatt dem i ca 2 uker har alt dette forandret seg. Det er konstant krangling og de skal markere teritorium (lukter veldig) det er kun den ene som starter kranglinga hele tiden og jager rundt på den andre. Jeg gikk til innkjøp av et nytt bur med ekstra løpehjul og drikkeflaske og koplet disse sammen. safariburene er ganske greie siden de kan koples sammen med rørsystem. Og nå har de hver sitt bur og sove i, men alikavel skal de krangle og stjele mat fra hverandre så de har endt med at jeg måtte fjerne koplingen og la dem bo hver for seg. det er jo ikke sikkert dette skjer alle men litt å tenke på ihvertfall.
Gjest Simbelmynë Skrevet 29. november 2009 #6 Skrevet 29. november 2009 (endret) Noen hamsterarter skal absolutt ikke bo sammen (som syriske hamstere), mens andre er mer sosiale. Anbefaler å sjekke ut hamsterforeningens sider før man setter hamstre samme: http://www.hamsterforening.no/info_dyr/hamster/artene.shtml. Å sette to hamstre sammen av en art som skal bo alene kan føre til at de dreper hverandre, så vær nøye på dette. Endret 29. november 2009 av Simbelmynë
superior Skrevet 1. desember 2009 #7 Skrevet 1. desember 2009 Roborovski (?) har jeg hørt bør være flere sammen i buret, mens andre dverghamsterarter ikke bør det. Selv har jeg hatt en om gangen, og ble anbefalt å ikke ha dem sammen med andre fordi de ville gjøre krav på territoriet sitt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå