Gjest betale_eller_ikke Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 På skatteoppgjøret mitt står det helt nederst på det arket der foreløpig beregning av skatter og avgifter står: Foreløpig beregnet skatt til gode (uten renter) 26.999,- ...og her kommer spørmålet: Betyr det at jeg får tilbakebetalt 26.999,- eller betyr det at jeg har skatt tilgode å betale ? Det står ingenting i "kroner-feltet" på betlingsblanketten. ...og hvis man får tilbakebetalt, vet noen når i juni dette skjer?
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 Heldiggris! Du får utbetalt 26.999 pluss renter
Essie_ Skrevet 7. april 2008 #3 Skrevet 7. april 2008 Ja, din heldiggris! Tror jeg har fått tilbake penger rundt 10. juni tidligere år..
Gjest betale_eller_ikke Skrevet 7. april 2008 #4 Skrevet 7. april 2008 :juhu: Å lykke! Jeg var så innstilt på baksmell i år jeg! Hadde sett for meg 20-30000 i baksmell fordi jeg mente jeg hadde glemt å oppjustere forventet lønn etter at jeg begynte å jobbe i sommer. Derfor ble jeg så usikker når jeg så beløpet 26.999 Jeg fikk ikke tak i noen å spørre, så jeg bare måtte finne det ut nå. En viss forskjell på -27.000 på konto og +27.000
Gjest Medlem på feil pc Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 Lucky you! Pengene kommer rundt st hans!
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #6 Skrevet 24. mars 2009 Er ikke lett det der med om hva vi skal få igjen eller betale. Å det ser ut som jeg får igjen 40 000 på skatten jeg, fikk sjokk, så må se ordentlig på papirutgaven.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #7 Skrevet 24. mars 2009 Foreløpig beregnet skatt til gode (uten renter) 26.999,- ...og her kommer spørmålet: Betyr det at jeg får tilbakebetalt 26.999,- eller betyr det at jeg har skatt tilgode å betale ? Gratulerer, men forstår godt at du logger deg ut for den. Er en ting å være usikker på om man får igjen eller ikke, men er det mulig å ikke ha betalt 27 000 for mye uten å være klar over det
Gjest gjesten Skrevet 24. mars 2009 #8 Skrevet 24. mars 2009 er det mulig å ikke ha betalt 27 000 for mye uten å være klar over det Jeg vil anta at de fleste ikke har betalt 27000 for mye, og mange av disse er neppe klar over det...
Ciara Skrevet 24. mars 2009 #9 Skrevet 24. mars 2009 (endret) Gratulerer, men forstår godt at du logger deg ut for den. Er en ting å være usikker på om man får igjen eller ikke, men er det mulig å ikke ha betalt 27 000 for mye uten å være klar over det Fullt mulig, det har jeg selv gjort. For det første plotter jeg inn høyere inntekt enn forventet for å ha en buffer. For det andre aner jeg ikke hva rentenivået i 2008 har for utslag på skatten min. For det tredje har jeg en del bi-inntekter som jeg skatter høyere av. Legg til en glemt inntekt med høyt trekk, og du får mange kroner til overs og en overrasket Ciara Det vil si, det ante meg jo at jeg ville få igjen, men ikke hvor mye. Men at det vitner om noe manglende økonomisk oversikt kan jeg være enig med deg i. Endret 24. mars 2009 av Ciara
Gjest Gjest_HM_* Skrevet 24. mars 2009 #10 Skrevet 24. mars 2009 Egentlig ikke noe svar på spm. (men det har du jo allerede fått) Men hvorfor er det slik at de brukere som vil være anonym, logger seg ut, for deretter å fortelle at de har logget seg ut? Hva er det for noe?
Gjest mads Skrevet 26. mars 2009 #11 Skrevet 26. mars 2009 hei mit spørsmål er! på min står der Foreløpig beregnet restskatt 13400 betyder det at eg skal betale dette i skatt Foreløpig beregnet skatt og avgift etter skattefradrag 77 127 -forskuddstrekk (trukket av arbeidsgiver mv.) 63 238 Foreløpig beregnet restskatt (uten renter) 13 889
Rosalie Skrevet 26. mars 2009 #12 Skrevet 26. mars 2009 (endret) hei mit spørsmål er! på min står der Foreløpig beregnet restskatt 13400 betyder det at eg skal betale dette i skatt Foreløpig beregnet skatt og avgift etter skattefradrag 77 127 -forskuddstrekk (trukket av arbeidsgiver mv.) 63 238 Foreløpig beregnet restskatt (uten renter) 13 889 Ja, du har fått baksmell som du må betale nå. Endret 26. mars 2009 av Wadjet
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #13 Skrevet 26. mars 2009 hei mit spørsmål er! på min står der Foreløpig beregnet restskatt 13400 betyder det at eg skal betale dette i skatt Foreløpig beregnet skatt og avgift etter skattefradrag 77 127 -forskuddstrekk (trukket av arbeidsgiver mv.) 63 238 Foreløpig beregnet restskatt (uten renter) 13 889 Du har fått baksmell, ja. Tilbake til de som får eksempelvis 30 000 tilbake, men ikke skjønner om det er tilgodebeløp eller restskatt. Jeg skjønner ikke at det er mulig. Kan man ha så lite oversikt at man feks ikke vet om man skal ha ca 15 000 utbetalt i måneden, eller ca 20 000? Og det å ikke ane hva rentenedgang eller oppgang har å si for privatøkonomien, hva er det for noe? Jeg har alltid lurt på hvorfor avisene skriver "så mye sparer du" hver gang renta går ned. For jeg har i min enfoldighet trodd at dette klarer folk å regne ut selv
Gjest mads Skrevet 26. mars 2009 #14 Skrevet 26. mars 2009 Ja, du har fått baksmell som du må betale nå. glemte at sige at eg har rejsefradrag på 45.000 kr bliver de modregnet efterpå eller er de allerede regnet me.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #15 Skrevet 26. mars 2009 glemte at sige at eg har rejsefradrag på 45.000 kr bliver de modregnet efterpå eller er de allerede regnet me. Det må du se på selvangivelsen. Det fremgår ikke. Reisekostnadene mine stod ikke på de første årene. Men når jeg fikk samme reise vei år etter år, var de påført alt.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 26. mars 2009 #16 Skrevet 26. mars 2009 Du har fått baksmell, ja. Tilbake til de som får eksempelvis 30 000 tilbake, men ikke skjønner om det er tilgodebeløp eller restskatt. Jeg skjønner ikke at det er mulig. Kan man ha så lite oversikt at man feks ikke vet om man skal ha ca 15 000 utbetalt i måneden, eller ca 20 000? Og det å ikke ane hva rentenedgang eller oppgang har å si for privatøkonomien, hva er det for noe? Jeg har alltid lurt på hvorfor avisene skriver "så mye sparer du" hver gang renta går ned. For jeg har i min enfoldighet trodd at dette klarer folk å regne ut selv Ikke alle har evnen eller interessen til å regne dette ut selv. Noen har god økonomisk forståelse og kan regne rentetabeller i hodet, andre klarer seg greit, mens atter andre har ikke snøring. Er som med data det - eller biler, eller strikketøy. Enten er man interessert og forstår ting som Pentium Quad eller differensial eller felling til erme på bol. For andre er en eller flere av disse uttrykkene gresk - akkurat som annuitet er gresk for en som ikke er interessert i økonomi.
Gjest lurer jeg og... Skrevet 10. april 2009 #17 Skrevet 10. april 2009 På selvangivelsen min står det: foreløpig beregnet skatt og avgift etter skattefradrag: 9301 -forskuddstrekk (trukket av arbeidsgiver mv): 10419 Foreløpig beregnet skatt til gode uten renter: 1118 Dette betyr at jeg får igjen 1118? Hva betyr det første der det står foreløpig beregnet skatt og avgift etter skattefradrag: 9301?
miss daisy Skrevet 11. april 2009 #18 Skrevet 11. april 2009 På selvangivelsen min står det: foreløpig beregnet skatt og avgift etter skattefradrag: 9301 -forskuddstrekk (trukket av arbeidsgiver mv): 10419 Foreløpig beregnet skatt til gode uten renter: 1118 Dette betyr at jeg får igjen 1118? Hva betyr det første der det står foreløpig beregnet skatt og avgift etter skattefradrag: 9301? Foreløpig beregnt skatt og avgift etter skattefradrag er det staten har beregnet at du skal betale i skatt på grunnlag av inntekt og gjeld, gjeldsrenter - forskuddstrekk - er det din arbeidsgiver har trukket i skatt på deg på grunnlag av skattekortet du leverte 1.1.2008. = forløpig beregnet skatt til gode uten renter - er det du får utbetalt pluss renter, noe som vil utgjøre et par hundre kroner eller noe slikt. Husker ikke akkurat hvilken rente staten operer med.
Lykkelitenen Skrevet 3. januar 2010 #19 Skrevet 3. januar 2010 trekke opp gammel tråd.... Noen som vet om en slags kalkulator som regnet ut hvor mye man skal ha tilbake på skatten? Jeg skal nemlig trekkes 20%, men har i år justert opp forventet inntekt og har da fått ny trekkprosent på 21%. MEN, jeg har alltid bedt arbeidsgiverne mine om å trekke meg mer, tenker på 28% på vanlig jobben og 36% på bijobben. Noen som vet om steder der jeg kan regne dette ut sån ca?
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #20 Skrevet 3. januar 2010 trekke opp gammel tråd.... Noen som vet om en slags kalkulator som regnet ut hvor mye man skal ha tilbake på skatten? Jeg skal nemlig trekkes 20%, men har i år justert opp forventet inntekt og har da fått ny trekkprosent på 21%. MEN, jeg har alltid bedt arbeidsgiverne mine om å trekke meg mer, tenker på 28% på vanlig jobben og 36% på bijobben. Noen som vet om steder der jeg kan regne dette ut sån ca? Se på hva du skulle betalt (står på skattekortet), se på hva du har betalt (står på lønnsslippene) og vips har du svaret. Dersom inntekt og fradrag stemmer på skattekortberegningen da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå