Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Giftet meg i 2006 med en mann som har barn fra før. Først i år at dette vises på selvangivelsen. Litt forundret over å finne at stebarnet stå oppført under post 3.1.1 renter og innskudd, som barn (fødselsdato). Vi likns vel nå som ektepar, men dette er jo ikke mitt barn... Er det riktig? Jeg har bare ikk vært borti dette før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi giftet oss i 2003....og hans datter har aldri stått i min selvangivelse...er det vanlig da? Synes det høres veldig rart ut!

Noen andre som vet?

Skrevet

Ja, jeg synes jo det er rart at stebarnets "formue" er lagt til min formue, ettersom det samme sikkert er gjort på selvangivelsen til både moren og faren til dette barnet.

Gjest skattesnyter`n
Skrevet

Fra skatteetaten.no

Likning av barn

Barn 12 år eller yngre (født 1995 eller senere)

Formuen og inntekten til barn som er 12 år eller yngre ved inntektsårets utgang, skal som hovedregel liknes med en halvpart på hver av foreldrene når foreldrene bor sammen. Foreldrene kan kreve en annen fordeling. Når foreldrene ikke bor sammen ved inntektsårets utgang, skal barnets formue og inntekt i utgangspunktet liknes hos den av foreldrene som barnet er registrert sammen med i folkeregisteret ved inntektsåret utgang. Denne forelderen kan likevel kreve at barnet liknes sammen med den som har hatt omsorgen det meste av året.

Bor den av foreldrene som blir liknet for barnets formue og inntekt sammen med en annen person som ikke har adoptert barnet, skal barnets formue/inntekt normalt liknes hos den som er barnets mor eller far. Er denne forelderen gift, skal barnets formue og inntekt liknes med en halvpart på hver av ektefellene. Den av ektefellene som ikke er særkullsbarnets biologiske mor eller far og som heller ikke har adoptert barnet, kan kreve at barnets formue og inntekt tas med hos den andre ektefellen.

Gjest Gjest
Skrevet

Sånn var det hos oss også i år. Min sønn fra tidligere stod oppført på min manns selvangivelse. Det er kanskje noe nye regler? Tror uansett det skal ganske store summer til før det vil ha noe å si for ligningen din.

Gjest lillebøll
Skrevet

Så da skal det lignes på mor, far og eventuelt stemor og stefar? Eller leste jeg helt feil?

Skrevet

Altså: om jeg skjønner dette rett: Siden vi er gift og stesønn er folkeregistrert hos sin far (oss), liknes han som om han skulle vært vårt felles barn - på oss begge? Men jeg kan kreve at han ikke gjør det??

Han er ikke spesielt velstående, så det er ikke noe problem. Ble bare litt overrasket. Både bilen (jeg betalte cash, han hentet den hos selger og ble satt opp som eier, jeg ble medeier eller noe sånt) og huslånet har havnet på mannen, og så kommer ungen hans på min selvangivelse...

Skrevet
Altså: om jeg skjønner dette rett: Siden vi er gift og stesønn er folkeregistrert hos sin far (oss), liknes han som om han skulle vært vårt felles barn - på oss begge? Men jeg kan kreve at han ikke gjør det??

Han er ikke spesielt velstående, så det er ikke noe problem. Ble bare litt overrasket. Både bilen (jeg betalte cash, han hentet den hos selger og ble satt opp som eier, jeg ble medeier eller noe sånt) og huslånet har havnet på mannen, og så kommer ungen hans på min selvangivelse...

Siden dere er gift lignes dere sammen bl.a. m.h.p. formue, noe som da også vil omfatte barnets formue siden han lignes sammen med faren. Du kan imidlertid kreve at barnets inntekt og formue overføres til den biologiske faren slik at evt. inntektsskatt blir belastet denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...