Gå til innhold

Vasking av malte dører og vegger?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_fil_*
Skrevet

Hvordan vasker dere malte vegger og dører?

Jeg skal male noen vegger med Jotun easy clean, silkematt. Har snakket med selger og han sier at man kan vaske malte vegger med Jotun husvask eller feks ajax. Jeg må ikke bruke salmiakk, klorin og jif på malte vegger.

Ringte så Lilleborg for å høre hva de anbefalte. De sa at en blanding av 2 ss zalo+ 1 dl samliakk + 10 l vann var veldig greit å bruke på vegger. Stikk i strid med det han fra Jotun sa. Ellers var de enige om at det ikke var lurt å bruke jif på malte flater. (De sa forresten også at det var bare tull at grønnsåpe ikke kunne brukes på parkett).

Ytterdøra vår er malt og med små unger blir den fort skitten. Syns ikke jeg får døra ren med ajax. Eneste som jeg syns nytter er jif skurekrem, noe som nok ikke er så lurt. :sjenert:Tør jo nesten ikke vaske døra i frykt for at den skal bli stygg.

Hvilken selger skal jeg høre på? Hva bruker dere? Noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_fil_*
Skrevet

Har snakket med flere.....

En malermester sa at man ikke burde bruke ajax fordi den inneholder salmiakk. Han anbefalte mildt vaskemiddel som feks Zalo.

Sjekket Riksantivarens hjemmeside. Der står det at på malte flater kan man bruke grønnsåpe. Man bør ikke bruke vaskemidler med salmiakk. På vanskelige enkeltflekker kan man bruke Ata Mild eller Finasol Motorvask.........

Jammen ikke enkelt dette her.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville vasket døren regelmessig med zalo. Er det spesielle flekker som ikke går så hadde jeg brukt en skuresvamp.

Malte og lakkerte flater ville jeg ikke brukt salmiakk på ved vanlig rengjøring.

Kan heller ikke skjønne at det er salmiakk i Ajax=)

Gjest Gjest
Skrevet

Salmiakk er jo ypperlig til å vaske ned malte flater som skal males fordi det matter ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...