Gjest kenneth Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Jeg forsøker å bli klok på CSS, og har i den forbindelse et spørsmål: Hvorfor forekommer UL flere ganger etter hverandre? .sidebar ul { margin: 0; padding: 0; list-style-type: none; } .sidebar ul ul { margin: .5em 0 -3px 0; border-top: 1px solid #dee4da; } .sidebar ul ul li { padding: 0 0 0 0px; border-bottom: 1px solid #dee4da; } .sidebar ul ul li a { display: block; margin: 0 0 0 -10px; padding: 2px 10px 0 10px; } .sidebar ul ul li a:hover { background-color: #f3f3f3; } Jeg vet ikke hva dette "fenomenet" heter, og er derfor usikker på hva jeg skal søke på for å finne dokumentasjon. På forhånd takk
Temposonic Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 Hei! Jeg kan ikke det tekniske navnet på "fenomenet", men jeg kan prøve så godt jeg kan å forklare det :-) Jeg antar at du vet hva HTML-taggen ul betyr. Unordered List, punkt-liste. Hvis en punktliste har flere nivåer, nøstes UL tagger inn i UL tagger. (se kode nederst). Når det i CSS står UL UL, så gjelder definisjonen for det neste nivå i listen. Med andre ord, dersom du hadde et tredje nivå i listen, må du definere en css-tag: UL UL UL osv. Sammenlikne CSS med HTML koden nederst. .sidebar ul {} Definerer utseendet på selve listen, ikke punktene i seg selv. Dvs.<ul>...</ul> tagger. .sidebar ul ul {} Definerer utseendet på undernivåer i listen, ikke punktene i seg selv. Dvs. <ul> <ul>...</ul> </ul> .sidebar ul ul li {} Definerer utseendet på selve punktene i undernivåer. .sidebar ul ul li a {} Definerer utseendet på linker som er plassert mellom <li>...</li> tagger. .sidebar ul ul li a:hover {} Definerer utseendet på linker som er plassert mellom <li>...</li> tagger., når man beveger musen over dem. Eks (måtte trikse litt her): * Element 1 * Element 2 **** Element 2.1 **** Element 2.2 * Element 3 <ul> <li>Element 1</li> <li>Element 2 <ul> <li>Element 2.1</li> <li>Element 2.2</li> </ul> <li>Element 3</li> </ul>
Gjest kenneth Skrevet 7. april 2008 #3 Skrevet 7. april 2008 Ah... Sånn å forstå. Merci, Monsieur jmac!
Paradokset Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Veldig godt forklart av Jmac. Om du vil søke på det så heter det "descendant selectors" i css.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå