Gjest LoisLane Skrevet 8. mai 2003 #1 Skrevet 8. mai 2003 Har vært ute og gått tur i skumringen i det siste, og støtt på en flere dyr. De fleste er bare hyggelige, som hare og rådyr, men da jeg møtte en elg i dag, var jeg nok glad den var et stykke unna. Så ble jeg gående og tenke da. Vet at sjansen er svært liten for å møte et vilt og aggresivt dyr, men hva gjør man egentlig? ansikt til ansikt med en ulv? Bjørn? En ugrei elg?
Englepusen Skrevet 8. mai 2003 #2 Skrevet 8. mai 2003 Treffer du en bjørn bør du spille død, da mister den fort interessen. Tviler på at det lar seg gjøre å løpe fra en elg..sikkert lurer å klatre opp i nærmeste tre..hehe. Men egentlig så tror jeg sjansene for å treffe på en arg bjørn eller elg er nokså liten. Det er jo helst når de har unger de er mest aggressive, forståelig nok. Luktesansen og hørselen vår er jo ingenting mot deres så de vet nok at du er i nærheten ganske fort. Jeg gikk en gang på en skogsvei i Trøndelag da det plutselig sprang en elg over veien ca 5-10 meter foran meg. Skvatt litt da!
Liza Skrevet 8. mai 2003 #3 Skrevet 8. mai 2003 når elgen er brunstig/elgkua har kalver, kan de bli nærgående/aggressive
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2003 #4 Skrevet 8. mai 2003 Når jeg bodde hos mine foreldre, møtte vi på elg nesten hver eneste dag ved huset, og som regel er de mye mer redd deg enn du er redd de, så så fort de ser deg, bråsnur de og løper. Men elger kan være hissige om de har kalver, men uansett så er ikke de automatisk hissige på deg. Du er i såfall nødt til å fremprovosere en aggresjon hos de, og det håper jeg de fleste unngår å gjøre. Men om du møter en hissig elg, så kom deg opp i et tre..om du er rask nok Hva jeg derimot hadde gjort om jeg møtte på en bjørn i skogen, vet jeg ærlig talt ikke. Tror jeg hadde fått ganske panikk, men håper jeg hadde klart å leke død eller noe. En ulv frykter jeg ikke å møte..Det har vel aldri vært sikre spor på at en ulv har angrepet et menneske noen gang..( tror jeg... :-? )
Gjest M-ling Skrevet 8. mai 2003 #5 Skrevet 8. mai 2003 Møter du f.eks. en elg - oppfør deg rolig, og gå eventuelt tilbake samme vei som du kom, om du er redd. Hvis ikke kan du bare vente rolig, til den går vekk. Jeg har en teori om at det vil funke bra å løpe mot den istedet - men har ikke testet dette ut ennå...
Veslejenta Skrevet 8. mai 2003 #6 Skrevet 8. mai 2003 Hvis du er redd for å møte store, ville dyr, så nynn rolig for deg selv. Da hører dyret deg lenge før du kommer. Leste en sann historie om en som møtte bjørn og som nynnet rolig på en sang mens hun gikk rolig bakover. Etthvert gikk bjørnen videre. Også hørt at det hjelper å kaste ting til bjørnen, matpakke etc. Men hvor sant dette er vet jeg ikke. Men løpe må man aldri. Da vekker du jaktinnstinktet til dyret, og de ser på deg som et bytte.
Gjest Vega Skrevet 8. mai 2003 #7 Skrevet 8. mai 2003 Trekk deg tilbake - rolig - uten å snu ryggen til. Har også hørt at det hjelper å spille død overfor en bjørn... Elgen er kanskje hissig om høsten også - når den har spist seg full på gjærede epler..? Har hørt om en dame som gikk i multebærmyra og plukket bær. Hun gikk bøyd ned lenge om gangen, og plukket bær i bøtta. Da hun så opp, så hun en bjørn tretti meter unna, rett framfor seg. Hun hylte slik at bjørnen skvatt og løp avgårde. Grevling skal visst være ille - dersom du møter den et sted der den ikke har mulighet til å trekke seg tilbake. Ellers tror jeg ikke rovdyr er så farlige - er du engstelig så lag noen lyder mens du går. Da forsvinner alt i kilometers omkrets.
Gjest M-ling Skrevet 8. mai 2003 #8 Skrevet 8. mai 2003 Ja, grevlinger er ikke så hyggelige å treffe på. De er livredde, og pleier å rømme - men som du sier, er det ikke alltid mulighet for dette. Grevlingen biter til det knaser/knekker - så er det mye grevling rundt omkring kan det være smart å ha en pinne i skoen eller noe slikt. Altså: så pinnen knaser, og ikke knoklene dine Røverhistorier fra bestemoren min i beste fall!
LaToya Skrevet 9. mai 2003 #9 Skrevet 9. mai 2003 Hei ! Som noen andre har sagt her inne så er dyr mest agressive om høsten fordi de skal beskytte barna sine. Høsten for 4 år siden var jeg på hytta og gikk kveldstur med hunden min. På en liten bakketopp ca 100m fra hytta hørte jeg plutselig noen lyder og en elg kom traskende ut mellom noen hytter. Jeg snudde meg rolig gikk samme vei som jeg kom. Etter å ha gått noen meter hørte jeg noe som kom løpende bak meg, snudde meg og der kom elgen ......jeg tok beina fatt og løp som en gal, hørte elgen kom nærmere og jeg kastet meg til siden i det den kom på siden av meg. Når jeg traff bakken løp elgen over meg ( blåmerket på kneet fikk jeg ) Heldigvis hadde jeg med hunden min og han slapp jeg når jeg lå på bakken, han bjeffet og skremte elgen vekk. Dagen etter så jeg elgen med en kalv. Så det var derfor den var så agressiv. Året etterpå ble den skutt, for den var vist ikke helt god ( tror den hadde angrepet noen flere - ryktene sa så ihvertfall ) Om jeg ikke hadde hatt en bikkja vet jeg ikke hva som hadde skjedd. Men det er nok smart å evnt klatre opp i noe, løpe rundt en stor stein/bil slik at den ikke får tak i deg. Å skrike kan man også prøve. Jeg tror det er VELDIG skjeldent at elg angriper mennesker. Så jeg ville ikke vært redd, men litt skepsis er bare sunt. Kjekt å være forbredt også !
Mann 40 Skrevet 9. mai 2003 #10 Skrevet 9. mai 2003 Elgen er kanskje hissig om høsten også - når den har spist seg full på gjærede epler..? Det er ikke sikkert elgen er aggresiv i fylla.
Kevin Skrevet 9. mai 2003 #11 Skrevet 9. mai 2003 Det villeste dyret der vi bor, er vel meg selv... Så når jeg møter meg selv ansikt til ansikt, er det gjerne i speilet, så da gjør jeg meg som oftest i stand...
Tusenfryd Skrevet 9. mai 2003 #12 Skrevet 9. mai 2003 Ta en tur ved et vann hvor det er svaner - og se om ikke svanepappa er et vilt dyr... jeg snur og gå en annen vei jeg i hvert fall. Her om dagen var det en svane som svømte etter meg da jeg gikk langs vannkanten... gjett om svanemamma ikke var langt unna og lå og rullet på noen svanebarn da...
waco Skrevet 9. mai 2003 #13 Skrevet 9. mai 2003 Nå må dere ikke tulle over et slikt alvorlig tema. Jeg tror noen ganger bør man kaste stein dersom bjørnen er for nære eller ulven har grep langs ankelen din. Skrik og skrål. Hørte en historie om en som måtte bruke spade på elgekalven. Tror nok elgkua lærte seg en lekse når hun så hvordan det gikk med ungen. Waco
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 9. mai 2003 #14 Skrevet 9. mai 2003 Møter du en bjørn, så bør du holde deg hjemme i senga. Ingen poeng å løpe fra bjørnen eller klattre opp i et tre. Din ebste sjanse er å holde deg rolig, ellers blir du dagens morsomste leketøy.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå