Gå til innhold

HIJAB, kvinneundertrykkende eller?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Amadeus_*
Skrevet

Er hijab kvinneundertrykkende eller bare et kulturellt plagg mange kvinner selv vil velge å bære?. Slik jeg ser det må man ikke enten forby eller påtvinge hijab men la kvinnen selv få velge om hun vil bære det. Faktum er at mange av mine kjærester er meget søte når de bærer hijab frivillig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Er hijab kvinneundertrykkende eller bare et kulturellt plagg mange kvinner selv vil velge å bære?. Slik jeg ser det må man ikke enten forby eller påtvinge hijab men la kvinnen selv få velge om hun vil bære det. Faktum er at mange av mine kjærester er meget søte når de bærer hijab frivillig.

En av mine kjærester kom med hijab på seg til meg idag selv om hun er katolikk. Så å gå med hijab er ikke bare knyttet Islam.

Skrevet

Jeg føler at alle religiøse påbud om hva en må ha på seg og hvordan en skal oppføre seg virker undertrykkende. Det fins sikkert religiøse kvinner som vil hevde at hijab ikke virker undertrykkende, men gir dem en mulighet til å være bedre muslimer. Dette virker da undertrykkende på kvinnene i samme kultur som velger å ikke ha på seg hijab, da de blir sett på som annenrangs og mindre gode muslimer, sånn har hodet mitt oppfattet dette litt forenklet. Alle kulturer som har stive normer er med på å holde individet nede. Om en får et friere samfunn ved å innføre statlig tvang på områder som hijab, ville vært et morsomt paradoks. Jeg tror vi vil oppleve mye ubehageligheter med det. Jeg ser få jeg synes er søte med hijab, jeg synes ofte at muslimske kvinner kler seg helt forferdelig i lang frakk og skaut, de dekker til alle former. Ser forjævlig ut.

Jeg tror diskusjonen hadde blitt litt annerledes om en hadde unngått ordet "undertrykkende" Hva om vi stiller spm slik: hvordan virker det inn på kvinner når det er vanlig praksis å bruke hijab?

Gjest Gjest_Amadeus_*
Skrevet
Jeg føler at alle religiøse påbud om hva en må ha på seg og hvordan en skal oppføre seg virker undertrykkende. Det fins sikkert religiøse kvinner som vil hevde at hijab ikke virker undertrykkende, men gir dem en mulighet til å være bedre muslimer. Dette virker da undertrykkende på kvinnene i samme kultur som velger å ikke ha på seg hijab, da de blir sett på som annenrangs og mindre gode muslimer, sånn har hodet mitt oppfattet dette litt forenklet. Alle kulturer som har stive normer er med på å holde individet nede. Om en får et friere samfunn ved å innføre statlig tvang på områder som hijab, ville vært et morsomt paradoks. Jeg tror vi vil oppleve mye ubehageligheter med det. Jeg ser få jeg synes er søte med hijab, jeg synes ofte at muslimske kvinner kler seg helt forferdelig i lang frakk og skaut, de dekker til alle former. Ser forjævlig ut.

Jeg tror diskusjonen hadde blitt litt annerledes om en hadde unngått ordet "undertrykkende" Hva om vi stiller spm slik: hvordan virker det inn på kvinner når det er vanlig praksis å bruke hijab?

Enig med deg i det du sier, jeg bare ville stille spørsmålet fordi det er så mange som forbinderhijab med tvang og jeg prøver bare å si at det er ikke slik. Mange jenter går med hijab eller hodeslør for å pynte seg frivillig. Det har de full rett til å velge selv uten at andre skal forby dem det eller påtvinge dem det"!

Gjest Gjest_Amadeus_*
Skrevet
En av mine kjærester kom med hijab på seg til meg idag selv om hun er katolikk. Så å gå med hijab er ikke bare knyttet Islam.

Pochita var så hypersøt i den hijaben selv om hun var katolikk azz

Skrevet

Når jeg ser småjenter som knapt er i barneskolealder har jeg problem med å forstå at det skulle være frivillig og veloverveid fra jentenes side.

Ellers har jeg delt hybel med hijabbærende jenter og de har hevdet at det er fordi de selv vil. Jeg må nesten tro dem på det.

Jeg vil tro det varierer hvor kvinneundertrykkende det er å bruke hijab.

Skrevet

Jeg syns ikke hijab er kvinneundertrykkende.

Skrevet

Hijab kan selvsagt være undertrykkende, men det kan også være et bevisst valg fra en del kvinners side. Jeg blir provosert av holdninger om at "neida, du har ikke tatt et bevisst valg, jenta mi - det er kvinneundertrykkende fordi vi sier det er det"

Skrevet

Kommer helt an på situasjonen. Hvis kvinnen ønsker det, så er det ikke undertrykkende, men om kvinnen kun gjør det fordi islam sier det, og mannen sier hun må det, da synes jeg det er undertrykkende.

Når det gjelder burka, så velger jeg å være så trangsynt at ja, det er undertrykkende, uansett.

Gjest Gjest
Skrevet

Selvsagt er det undertrykkende - det er jo ethverht påbud om slik eller sånn som er religiøst begrunnet.

Samtidig må en respektere VOKSNE kvinner som - iallfall sier selv at de gjør det frivillig. Det betyr imidlertid ikke at jeg aksepterer at småjenter går med hijab, da er det snakk om tvang. De har nemlig ikke tatt et valg på selvstendig grunnlag, og bør dermed forskånes fra den typen tvangspåkledsel. Det sier forøvrig noe om islam også - man hevder altså at småjenter må dekke seg til for ikke å friste menn......

Skrevet

Hva med kulturelt begrunnet tvang i Norge? Hadde de fleste smågutter fått lov til å gå med skjørt offentlig av foreldrene?

Gjest StockDama
Skrevet

Folk burde få kle seg akkurat som de vil.

Religiøse plagg eller ei...

Skrevet

jeg ser ikke på hijaben i seg selv som undertrykkende, men årsaken til hvorfor man bærer det, vil fortelle om det er undertykkelse med i bildet eller ikke.

Har sett fler og fler reportasjer fra kvinner (voksne kvinner med utdannelse og jobb, gift og i det hele tatt) som forteller om oppvekst der verken mødre eller søsken bærer hijab, men der kvinnen som eget individ ønsker å bære det pga sin egen oppfatning av plagget i forhold til hennes religion. Da kan jeg ikke skjønne hvordan noen kan bestemme at det er undertrykkende.

Dersom det IKKE bære det, betyr at man mister noe eller noen som står en nær.... vel, da er det over på tvang, ikke selvvalgt, og da er det undertrykkende i mine øyne.

Det er mange andre en muslimer som bruker en eller annen form for hodeplagg, så hvorfor skal man forby hijaben mens en vanlig norsk kvinne kan ha ett slør eller skjerf som dekker akkurat de samme områdene?

I land der kulturen i utpreget grad tvinger kvinnene til å bruke plagget, kan jeg forstå at nye regjeringer som endrer endring i denne tvangen, kan innføre forbud, rett og slett fordi det kan være eneste måten å la kvinner slippe. Men i ett land som norge, synes jeg det blir HELT feil å forby plagget.

Skrevet
Hva med kulturelt begrunnet tvang i Norge? Hadde de fleste smågutter fått lov til å gå med skjørt offentlig av foreldrene?

de aller aller færreste, små gutter i norge skal bruke bukse/skjorts, og det skal ikke være rosa. Rosa er en farge gutter sjelden får bruke før de er så store at foreldrene ikke lenger kan bestemme for dem, så så lenge barnet er så lite at det ikke selv kan påvirke eller forstå hvorfor det blir kledd som det blir, så vil små gutter i norge bli kledd i plagg med to bein på og i farger som kulturen vår mener passer for gutter.

Ser man på andre kulturer, endel afrikanske (og muslimske) f.eks, så pynter både gutter og menn seg i lange "kjoler" med matchende bukser, disse er ofte i blondestoffer og ofte i lyse pastellfarger. Kan ikke se for meg mange norske foreldre som har noe mer forståelse for DEN klesstilen en for hijab. Og nei, det er nok ikke påkrevd fra religionen at de skal kle seg slik, men kulturen krever nok endel fra disse guttene også, og kan nok lett skille en som ikke gjør det fra de som gjør det. Er det også undertrykkende?

Gjest Gjest_Amadeus_*
Skrevet
jeg ser ikke på hijaben i seg selv som undertrykkende, men årsaken til hvorfor man bærer det, vil fortelle om det er undertykkelse med i bildet eller ikke.

Har sett fler og fler reportasjer fra kvinner (voksne kvinner med utdannelse og jobb, gift og i det hele tatt) som forteller om oppvekst der verken mødre eller søsken bærer hijab, men der kvinnen som eget individ ønsker å bære det pga sin egen oppfatning av plagget i forhold til hennes religion. Da kan jeg ikke skjønne hvordan noen kan bestemme at det er undertrykkende.

Dersom det IKKE bære det, betyr at man mister noe eller noen som står en nær.... vel, da er det over på tvang, ikke selvvalgt, og da er det undertrykkende i mine øyne.

Det er mange andre en muslimer som bruker en eller annen form for hodeplagg, så hvorfor skal man forby hijaben mens en vanlig norsk kvinne kan ha ett slør eller skjerf som dekker akkurat de samme områdene?

I land der kulturen i utpreget grad tvinger kvinnene til å bruke plagget, kan jeg forstå at nye regjeringer som endrer endring i denne tvangen, kan innføre forbud, rett og slett fordi det kan være eneste måten å la kvinner slippe. Men i ett land som norge, synes jeg det blir HELT feil å forby plagget.

Ja alle mine muslimske kjærester går med hijab fordi de vil pynte seg for meg og de vet jeg synes de er skjønne med det. Ikke fordi noen påtvinger dem å gå med det.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja alle mine muslimske kjærester går med hijab fordi de vil pynte seg for meg og de vet jeg synes de er skjønne med det. Ikke fordi noen påtvinger dem å gå med det.

Det er en kamp over hele verden for å frie kvinner fra undertrykkende skikker.

Hijab er et symbol på konsekvent fornektelse av kvinners frihet!!

Skrevet
Det er en kamp over hele verden for å frie kvinner fra undertrykkende skikker.

Hijab er et symbol på konsekvent fornektelse av kvinners frihet!!

For deg er det kanskje det. For en del kvinner som bevisst velger å gå med hijab så symboliserer det noe annet. Ingen sitter på den objektive fasiten om hva hijab symboliserer.

Gjest Gjest_Amadeus_*
Skrevet
For deg er det kanskje det. For en del kvinner som bevisst velger å gå med hijab så symboliserer det noe annet. Ingen sitter på den objektive fasiten om hva hijab symboliserer.

Ja Tabris fordi de som sier at selve hijaben er kvinneundertrykkende blander kortene. Det er jo tvangen til å gå med det plagget som er galt og ikke plagget i seg selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde du lest deg opp om emnet før du kommenterte , ville du ha skjønt at dette ikke er min private definisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...