Gå til innhold

Relasjonsfrihet

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Amadeus_*
Skrevet

Nå er det på tide å ta opp en menneskerett som til nå har vært tiet ihjel, nemlig relasjonsfrihet. Relasjonsfrihet er friheten til å velge den relasjonsformen vi ønsker og med hvilke parter(e) vi ønsker med det ved gjensidighet ved at denne/disse partner(e) også ønsker det. Ønsker man å leve i en vekselrelasjon med flere eller ønsker å leve i et partnerskap eller et tradisjonellt eksteskap, skal alle former respekteres. jeg vil kalle denne generaliserte familien for "en mangfoldighet" hvor det tradisjonelle eksteskapet er en spesiell variant på lik linje med de andre. Også juridisk sett må alle disse underformene likestilles. Jeg vet at det jeg snakker om vil bli undertrykket av fundamentalister og rasister og andre som ikke liker relasjonsfrihet. Hva mener dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken menneskeret er dette? Er den nevnt i EMK?

Gjest Gjest_Amadeus_*
Skrevet
Hvilken menneskeret er dette? Er den nevnt i EMK?

Skjønner du ikke at dette er en innlysende menneskerett for partnere til å selv velge hvem og hvordan de vil leve sammen? Er ikke det innlysende?? Idag undertrykkes samlivsformer verden over og fundamentalistene vil forby alt annet enn det tradisjonelle ekteskapet mellom mann og kvinne og de ønsker til og med at spesiellt kvinnen ikke skal selv velge hvem hun vil leve sammen med.

Skrevet

Du har altså funnet på en egendefinert menneskerett?

Eller tenker du på en av de som alt finnes?

Gjest Gjest_Amadeus_*
Skrevet
Du har altså funnet på en egendefinert menneskerett?

Eller tenker du på en av de som alt finnes?

Nei en kjærlighetsrelasjon er basert på gjensidig godhet og det må være grunnsteinen for hva relasjonsfriheten bygger på. Partnere velger hverandre gjensidg og velger hvordan de vil leve sammen. Gjensidighet, ingen ensidighet hvis du skjønner.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei en kjærlighetsrelasjon er basert på gjensidig godhet og det må være grunnsteinen for hva relasjonsfriheten bygger på. Partnere velger hverandre gjensidg og velger hvordan de vil leve sammen. Gjensidighet, ingen ensidighet hvis du skjønner.

Mener du flerkoneri/flermanneri?

Gjest Gjest_Amadeus_*
Skrevet

Jeg mener at hvis noen vil leve slik som dette: Vi er fem kvinner og fire kvinner som ønsker å leve sammen i et kollektiv hvor vi har sex med hverandre slik vi selv gjensidig ønsker det, da skal denne semlivsformen være likeverdig med f.eks dersom to kvinner vil leve sammen i et lesbisk partnerskap eller en mann og en kvinne vil leve sammen i et tradisjonellt ekteskap. Disse forholdene, relasjonene er likeverdige.

Gjest Gjest_Amadeus_*
Skrevet
Jeg mener at hvis noen vil leve slik som dette: Vi er fem kvinner og fire kvinner som ønsker å leve sammen i et kollektiv hvor vi har sex med hverandre slik vi selv gjensidig ønsker det, da skal denne semlivsformen være likeverdig med f.eks dersom to kvinner vil leve sammen i et lesbisk partnerskap eller en mann og en kvinne vil leve sammen i et tradisjonellt ekteskap. Disse forholdene, relasjonene er likeverdige.

Rettekse: fem kvinner og fire menn skal det være.

Gjest Gjest_Amadeus_*
Skrevet
Rettekse: fem kvinner og fire menn skal det være.

Jeg så nettopp et TV-program om en kvinne fra Algerie som jeg må si meg enig med. Hun sa at kvinnen ikke er en eiendom for mannen OG at dette ikke er et fenomen knyttet til Islam men man kan finne det innen alle religioner. Bra program og det håper jeg får mange til å tenke lengre enn nesa rekker. Slike kvinner som henne får meg til å håpe på at vi får en bedre verden hvor vi mennesker gjensidig respekterer hverandre og at friheten vi vil ha er gjensidig.

Gjest Gjest_Amadeus_*
Skrevet
Nå er det på tide å ta opp en menneskerett som til nå har vært tiet ihjel, nemlig relasjonsfrihet. Relasjonsfrihet er friheten til å velge den relasjonsformen vi ønsker og med hvilke parter(e) vi ønsker med det ved gjensidighet ved at denne/disse partner(e) også ønsker det. Ønsker man å leve i en vekselrelasjon med flere eller ønsker å leve i et partnerskap eller et tradisjonellt eksteskap, skal alle former respekteres. jeg vil kalle denne generaliserte familien for "en mangfoldighet" hvor det tradisjonelle eksteskapet er en spesiell variant på lik linje med de andre. Også juridisk sett må alle disse underformene likestilles. Jeg vet at det jeg snakker om vil bli undertrykket av fundamentalister og rasister og andre som ikke liker relasjonsfrihet. Hva mener dere om dette?

Brasil og Nederland har gode tradisjoner for å akseptere andre relasjoner enn den klassiske ekteskapet. De landene har en etnisk mangfoldighet som gir rom liberalisme på det området azz.

Gjest Raptuza
Skrevet

Spørs åssen eventuelle barn ville få det i en slik konstellasjon. Men det er kanskje undreordnet den voksnes "frihet"?

Gjest Gjest_Amadeus_*
Skrevet
Spørs åssen eventuelle barn ville få det i en slik konstellasjon. Men det er kanskje undreordnet den voksnes "frihet"?

Barn har det like bra å vokse opp i et kollektiv som i et tradisjonellt ekteskap. Mye familievold skjer i det lukkede ekteskapet som ville blitt forhindret i et åpent kollektiv hvor de som er bedre skikket for det, oppdrar barna mens andre har andre oppgaver.

Gjest Gjest
Skrevet

Nja, det er en av formene. Et greit begrepå å google på er polyamory. Jeg er ikke i et slikt forhold, men er åpen for det om rett medpartner dukker opp. (Men så sære vi begge er skal det mye til :ler: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...