Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #1 Del Skrevet 6. april 2008 Aller først: eksisterer omsorgslønn? Et tidligere svigerfamiliemedlem fikk visst dette for sine barn som hadde et eller annet syndrom. Vi snakkes ikke mer, derfor spør jeg her. Selv har jeg et annerledes barn, ingen diagnose foreløpig, men det er et veldig krevende barn som har fått spesiell oppfølging i barnehage, samt utsatt skolestart. Snart skal jeg ut i arbeidslivet, og må innrømme at jeg ser mørkt på å jobbe 100%, men det må jeg pga pengene. Så, til spørsmålet: har man noen spesielle økonomiske rettigheter når man har et annerledes barn? Jeg er alene om omsorgen hvis det har noe å si. Pliis, ikke halshogg meg nå da, det er bare et spørsmål!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 6. april 2008 #2 Del Skrevet 6. april 2008 Spørs vel hva du mener med anderledes barn. Som alene mor og evt med et kronisk sykt barn får du i alle fall flere dager "hjemme med sykt barn" Om du har rett på noe økonomisk hjelp må du vel tra opp med fastlege/trygdekonmtor. Kanskje du kan ha krav på gratis SFO og slike ting. Men egentlig har jeg ikke peiling på dette.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Bee Skrevet 6. april 2008 #3 Del Skrevet 6. april 2008 Omsorgslønn eksisterer men er skammelig dårlig timelønn.Hvis du er alene kan du vel få øvergangsstønad som kompensasjon for redusert stilling...men det har du kanskje allerede hatt.Vet ikke så mye om det,men hadde kontaktet kommunen i første omgang.Lykke til http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/r....html?id=445616 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 6. april 2008 #4 Del Skrevet 6. april 2008 Kanskje du kan komme inn under kriteriene for hjelpe/grunnstønad ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #5 Del Skrevet 6. april 2008 Takk for svar! Får vel i første omgang avvente å se om det blir en diagnose eller ikke. Jeg vet det er vanskeligere å få grunn-og hjelpestønad nå enn før i alle fall. Det kan jo være aktuelt å jobbe 80-90% og få noen småkroner i form av omsorgslønn på resten. Tenker høyt her. Nei, den tid, den sorg. Skal ikke være enkelt dette livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibi Skrevet 7. april 2008 #6 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg har omsorgslønn. Dette er en kommunal ytelse imotsetning til hjelpe og grunn stønad som blir administrert av NAV. Omsorgslønn er ikke en rettighet, men kan gies i tilfeller der en har særlig krevende omsorgsarbeid. Inntektstap er ikke et kriterium for omsorgslønn. I min kommune er det slik at det er det reelle hjelpebehovet og ikke diagnose som skal legges til til grunn. Det er mulig dette varierer. Det som blir vurdert er hvordan barnet ditt fungerer i forhold til andre friske barn på samme alder. Du trenger legeattest, og det kommer godt med med en attest fra ppt også. Du bør absolutt søke om hjelpestønad også, evnt grunnstønad. NAV Hjelpestønad Jeg vil også råde deg til å sjekke forsikringene dine. Hos enkelte selskap feks gjensidige og sparebanke vest får du utbetalt et månedlig beløp tilsvarende hjelpestønad, om du får dette innvilget fra nav. Du må ha tegnet forsikringen FØR du søker NAV, eller diagnose er satt. Vil absolutt råde deg til å gjøre dette med en gang, det kan være vanskelig å få forsikret barne senere. Mitt barn hadde ikke diagnose da jeg fikk disse stønadene, den har kommet i ettertid. Men du trenger GODE rapporter fra lege og ppt/bup eller andre instanser. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helen Skrevet 7. april 2008 #7 Del Skrevet 7. april 2008 Takk for svar! Får vel i første omgang avvente å se om det blir en diagnose eller ikke. Jeg vet det er vanskeligere å få grunn-og hjelpestønad nå enn før i alle fall. Det kan jo være aktuelt å jobbe 80-90% og få noen småkroner i form av omsorgslønn på resten. Tenker høyt her. Nei, den tid, den sorg. Skal ikke være enkelt dette livet. Jeg vil bare ønske deg lykke til, håper du snart får en diagonose Jeg er midt oppi en noenlunde lik situasjon, vi har slitt veldig for å få en diagonose til vår 7 åring. Nå endelig etter over 7 år så virker det som at hjelpen kanskje kommer. Det er ikke lett å sloss mot helsevesnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 7. april 2008 #8 Del Skrevet 7. april 2008 Jeg vil bare ønske deg lykke til, håper du snart får en diagonose Jeg er midt oppi en noenlunde lik situasjon, vi har slitt veldig for å få en diagonose til vår 7 åring. Nå endelig etter over 7 år så virker det som at hjelpen kanskje kommer. Det er ikke lett å sloss mot helsevesnet. hei til ale med anerledes barn her her kan dere finne en del opplysninger om diagnoser og retigheter og treffe andre i samme situasjon og barna deres trefe andre http://www.bokstavbarna.no haper det kan vere til hjelp, om det er noen spørsmål angående autisme spekteret eller asperger syndrom kan dere og sende meg en pm, jeg har sel asperger syndrom og kan noe om det eler kan henvise til steder om det, jeg skal se om jeg kanskje skal lage en trad med lit henvisninger hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kea Skrevet 7. april 2013 #9 Del Skrevet 7. april 2013 Til di som ikke har diagnoser... Tenk over hva andre i familien sliter med av sykdom/ plager... Det er så mye som er genetisk.. Og det er ikke alltid legene kobler...bare et tips... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå