Octavia Skrevet 8. mai 2003 #1 Del Skrevet 8. mai 2003 Vår tur til å ha venne-samling 17. mai. Foreløpig meny-plan: rømmegrøt spekefat flatbrød/vannkringle/Grissini eggerøre waldorfsalat - uten nøtter. Små barn tilstede. grønn salat - trenger jeg det? oliventerte pølse i brød til barna Hva kan jeg ha som forrett? Og som dessert? Hva skal dere servere på nasjonaldagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Texas Skrevet 9. mai 2003 #2 Del Skrevet 9. mai 2003 Hei!! Dette hørtes ut som midt i blinken-mat for nasjonaldagen!! Slat ville jeg nok ha laget ved siden av - deilig med litt grønt! Forrett trenger du vel ikke? Men en dessert ville nok gjøre susen... Hva med: FRISK FRUKTSALAT MED SITRONMELISSE 2 kiwier 1 banan 2 appelsiner 20 blå druer 10 friske jordbær 200gr. melon, honning- eller- cantaloupmelon 2ss hakket, frisk sitronmelisse 1/2 sitron Sukkerlake: 2 dl vann 1dl sukker 1 ss hakket, frisk sitronmelisse Kok opp vann og sukker med sitronmelisse. Avkjøl laken og sil den etterpå. Vask fruktene, skrell dem, og skjær alt i pene biter. Lag fileter av appelsinen ved først å skjære av ytterskallet. Skjær så mellom de naturlige hinnene som skiller båtene. Slik får du rene fruktfileter av appelsinen. Bland fruktbitene i sukkerlaken og tilsett hakket, frisk sitronmelisse. Smak til med sitronsaften. Salaten bør nytes samme dag den tilberedes. Serveres gjerne med råkrem: 1 1/2 dl kremfløte 1 egg ca 2 ss farin. Visp fløten stiv. Visp eggedosis av egg og sukker. Bland fløte og eggedosis like før servering. Dersom jeg lager kremen ferdig på forhånd ( noe jeg som regel gjør) blander jeg i en plate smeltet gelantin. Da skiller den seg ikke. ELLER: En rask og deilig dessert til alle anledninger ca. 4 pers.: 3 dl kremfløte 3 ss sukker ½ stor youghurt (melon f.eks.) 1 boks fruktcoktail (uten sukkervannet) 1 plate firkløversjokolade Sukker og fløte piskes til krem, bland i youghurt, fruktcoktail, og hakket firkløver. Nydelig med f.eks. krumkaker til...... Lykke til!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 9. mai 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 9. mai 2003 Fruktsalat til dessert var jammen en god ide - passer både voksne og barn! Tusen takk! Hva skal dere andre lage? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 10. mai 2003 #4 Del Skrevet 10. mai 2003 Jeg er rett og slett vant til å ha en biff på 17. mai jeg. Ikke noe "typsik norsk mat", men noe som er godt, hele familien liker, fort gjort å lage til når alt er forberedt (skulle i tidligere år nemlig passe å spise dette mellom tog i byen på formiddagen og tog i barneskolekretsen på ettermiddagen) Nå er det bare meg og sambo, helt alene i en annen by, ingen barneskole, ikke noen vi kjenner i noen tog. Men, biffen er god likevel den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå