Octavia Skrevet 8. mai 2003 #1 Skrevet 8. mai 2003 Vår tur til å ha venne-samling 17. mai. Foreløpig meny-plan: rømmegrøt spekefat flatbrød/vannkringle/Grissini eggerøre waldorfsalat - uten nøtter. Små barn tilstede. grønn salat - trenger jeg det? oliventerte pølse i brød til barna Hva kan jeg ha som forrett? Og som dessert? Hva skal dere servere på nasjonaldagen?
Texas Skrevet 9. mai 2003 #2 Skrevet 9. mai 2003 Hei!! Dette hørtes ut som midt i blinken-mat for nasjonaldagen!! Slat ville jeg nok ha laget ved siden av - deilig med litt grønt! Forrett trenger du vel ikke? Men en dessert ville nok gjøre susen... Hva med: FRISK FRUKTSALAT MED SITRONMELISSE 2 kiwier 1 banan 2 appelsiner 20 blå druer 10 friske jordbær 200gr. melon, honning- eller- cantaloupmelon 2ss hakket, frisk sitronmelisse 1/2 sitron Sukkerlake: 2 dl vann 1dl sukker 1 ss hakket, frisk sitronmelisse Kok opp vann og sukker med sitronmelisse. Avkjøl laken og sil den etterpå. Vask fruktene, skrell dem, og skjær alt i pene biter. Lag fileter av appelsinen ved først å skjære av ytterskallet. Skjær så mellom de naturlige hinnene som skiller båtene. Slik får du rene fruktfileter av appelsinen. Bland fruktbitene i sukkerlaken og tilsett hakket, frisk sitronmelisse. Smak til med sitronsaften. Salaten bør nytes samme dag den tilberedes. Serveres gjerne med råkrem: 1 1/2 dl kremfløte 1 egg ca 2 ss farin. Visp fløten stiv. Visp eggedosis av egg og sukker. Bland fløte og eggedosis like før servering. Dersom jeg lager kremen ferdig på forhånd ( noe jeg som regel gjør) blander jeg i en plate smeltet gelantin. Da skiller den seg ikke. ELLER: En rask og deilig dessert til alle anledninger ca. 4 pers.: 3 dl kremfløte 3 ss sukker ½ stor youghurt (melon f.eks.) 1 boks fruktcoktail (uten sukkervannet) 1 plate firkløversjokolade Sukker og fløte piskes til krem, bland i youghurt, fruktcoktail, og hakket firkløver. Nydelig med f.eks. krumkaker til...... Lykke til!!!
Octavia Skrevet 9. mai 2003 Forfatter #3 Skrevet 9. mai 2003 Fruktsalat til dessert var jammen en god ide - passer både voksne og barn! Tusen takk! Hva skal dere andre lage?
Gjest Zalomine Skrevet 10. mai 2003 #4 Skrevet 10. mai 2003 Jeg er rett og slett vant til å ha en biff på 17. mai jeg. Ikke noe "typsik norsk mat", men noe som er godt, hele familien liker, fort gjort å lage til når alt er forberedt (skulle i tidligere år nemlig passe å spise dette mellom tog i byen på formiddagen og tog i barneskolekretsen på ettermiddagen) Nå er det bare meg og sambo, helt alene i en annen by, ingen barneskole, ikke noen vi kjenner i noen tog. Men, biffen er god likevel den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå