Eplekake Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Hallo! Lurer på om noen av dere vet dette: Når katten min skal legge seg godt til rette i senga eller i sofaen, går hun i ring og tråkker opp og ned med potene med klørne ute og maler.... Har ikke hatt katt før og lurer på hvorfor hun gjør dette! Takk for hjelp!
Tabris Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 At hun maler og tråkker er et tegn på at hun koser seg, og er en etterlevning fra da hun diet moren - da "tråkker" kattungene for å stimulere melkeproduksjonen. At hun går i ring er nok rett og slett for å "myke opp" musklene slik at hun får lagt seg i en krøll.
Eplekake Skrevet 6. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 6. april 2008 At hun maler og tråkker er et tegn på at hun koser seg, og er en etterlevning fra da hun diet moren - da "tråkker" kattungene for å stimulere melkeproduksjonen. At hun går i ring er nok rett og slett for å "myke opp" musklene slik at hun får lagt seg i en krøll. Åh! supert det var artig å vite! Da koser den katten seg mye for å si det sånn! Godt og vite for vi har overtatt den etter en som har drevet med oppdrett men skulle slutte og ga bort katten til oss og da har hun det jo bra får man tro! Lurer også på hvorfor hun alltid legger seg oppå tøy med mye parfyme på, skjerf foreksempel.... og plast poser... hun blir helt vill! :gjeiper:
Tabris Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 (endret) Så bra. Jeg lurer også på hvorfor mange katter skal ligge oppå noe. Gamle-katten til samboeren min la seg oppå en tom chipspose hvis de la den på gulvet. Endret 6. april 2008 av Tabris
Eplekake Skrevet 6. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. april 2008 Så bra. Jeg lurer også på hvorfor mange katter skal ligge oppå noe. Gamle-katten til samboeren min la seg oppå en tom chipspose hvis de la den på gulvet. Det kan jeg godt se for meg at katten vår kunne ha gjort også... hehe.. Før reiste jeg mye og da la hun seg alltid oppi kofferten min så fort jeg snudde ryggen til. Helst på de sorte nystrøkne klærne selvfølgelig ( langragget hvit katt) Ligger også på rygg i kleskapet mitt og koser seg om jeg har glemt å lukke døren!
Gjest Sisu Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 Lurer på om noen av dere vet dette: Når katten min skal legge seg godt til rette i senga eller i sofaen, går hun i ring og tråkker opp og ned med potene med klørne ute og maler.... Har ikke hatt katt før og lurer på hvorfor hun gjør dette! Min katt gjør også dettte. Fascinerende hvor utrooolig lang tid hun kan bruke på å tråkke og tråkke, gå fem ganger i ring, tråkke, en runde til og så eeendelig legge seg ned...
hjertesukka Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Pusekatter er herlige. Da vår var liten, la han seg i en ring oppi brødkorga, som passet akkurat. Han var så skjønn at vi hadde ikke hjerte til å kaste han ut. (han er ikke lenger blant oss- sukk). Det med den tråkkingen er for å stimulere melkeproduksjonen, har jeg også lest/hørt. Så det er vel en slags refleks fra de var små. Og brukes vel når de skal kose seg og "reire" seg til.
Eplekake Skrevet 6. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 6. april 2008 Pusekatter er herlige. Da vår var liten, la han seg i en ring oppi brødkorga, som passet akkurat. Han var så skjønn at vi hadde ikke hjerte til å kaste han ut. (han er ikke lenger blant oss- sukk). Det kan jeg se for meg! Vi hadde nemlig en veldig fin aviskurv hvor avisene etter en stund måtte vike plass for en katt som syntes at hun passet akkurat perfekt oppi he he! Der ligger hun fortsatt!
Puma Skrevet 11. april 2008 #9 Skrevet 11. april 2008 Katter tråkker rundt i ring for å gjøre underlaget riktig. Dette er instinkt, og er ment for å tråkke ned gresset, før de skal ligge der. Noen katter bruker labben og "skraper" på vannflaten i drikkebollen sin. Det er også instinkt, som er ment for å fjerne dødt løv o.l. Det hender seg også at de graver ved siden av matskåla, når de er ferdige med å spise. Det er for at maten skal holde seg frisk til neste gang de skal spise. Meninga er jo å grave løv og jord over, men de fleste kjøkken har ikke jordgulv. Katter liker huler, fordi de føler seg trygge inni der, derfor er katter veldig glad i å ligge inni skap, esker o.l. De liker trange plasser, slike som man egentlig ikke tror det er plass til en katt. Jeg har lagt merke til at kattene mine heller velger å ligge oppå en sokk, enn å ligge på gulvet. Jeg vet ikke hvorfor de gjør det, men morsomt å se på er det. Bare noen små fakta midt på natta.
Gjest Wolfmoon Skrevet 11. april 2008 #10 Skrevet 11. april 2008 Jeg ser en tendens til at katten til broder'n helst skal ligge oppå meg når jeg er på besøk, men jeg må tydligvis "tilpasses" litt først for tråkkinga rundt skjer da også Forøvrig synes også den kjempestore labradoren også at jeg passer fint som stol, men aksepterer å bare ligge på beina mine hvis katten alt ligger i fanget, og takk for det for han er tung! Ellers lurer jeg litt på hva det er med å sette klørne i beina mine når jeg blir brukt som seng, det kan da ikke stamme fra tiden som kattunge, tviler veldig på at kattemoren hadde satt så veldig pris på å få klør i magen!?
la Flaca Skrevet 11. april 2008 #11 Skrevet 11. april 2008 At hun maler og tråkker er et tegn på at hun koser seg, og er en etterlevning fra da hun diet moren - da "tråkker" kattungene for å stimulere melkeproduksjonen. At hun går i ring er nok rett og slett for å "myke opp" musklene slik at hun får lagt seg i en krøll. Er vel helst for at underlaget skal bli jevnt og flatt.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 11. april 2008 #12 Skrevet 11. april 2008 Min katt gjør også dettte. Fascinerende hvor utrooolig lang tid hun kan bruke på å tråkke og tråkke, gå fem ganger i ring, tråkke, en runde til og så eeendelig legge seg ned... Hehe, min katt gjorde også det. Han tilfredsstilte kriteriene for en tvangslidelse (OCD)
Tabris Skrevet 11. april 2008 #13 Skrevet 11. april 2008 Er vel helst for at underlaget skal bli jevnt og flatt. Ja, det kan være. Kanskje begge deler?
Gjest Vidar Skrevet 14. april 2008 #14 Skrevet 14. april 2008 Mange artige lesninger på denne tråden.. Katter har mange rare "knykker".. En av våre katter har en sånn, som vi har spurt mye rundt om noen vet. Jeg kan jo alltids prøve her også.. Vår hannkatt setter seg rett og slett ned på rumpa, lener seg litt tilbake og vinker med begge for-labbene!? Det spiller ingen rolle om vi er i rommet eller om vi ser på han utepå gårdstunet. Andre tilfeller ligger han på magen over armlenet på sofaen utepå kanten slik at for-labbene henger rett ned. Innimellom begynner han å vinke igjen. Helt ærlig ser det ut som han driver med en for for gymnastikk..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå