~Mocca~ Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Er det noen som valgte å holde navnefest for barnet i stede for dåp i kirken, som vil fortelle litt om hva det gikk ut på? Bruker man dåpskjole f.eks?
Gjest Mirina Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 (endret) Broren min har hatt navnefest for sine to barn, og kommer vel også til å ha det for den tredje som er ventet i sommer. Slik jeg har forstått det kan man velge selv om man vil at barnet skal bruke dåpskjole eller noe annet. Sermonien er veldig fin og høytidelig. Gråt faktisk under sermonien til den yngste for jeg syntes det var så rørende. Jeg kommer helt klart til å velge navnefest hvis jeg noen gang får barn. LINK Edit: La til link. Endret 6. april 2008 av Mirina
Gjest mora Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Er det noen som valgte å holde navnefest for barnet i stede for dåp i kirken, som vil fortelle litt om hva det gikk ut på? Bruker man dåpskjole f.eks? Ja, vi har hatt for begge to. Det er en seremoni som ønsker barnet velkommen til verden. En taler som holder tale til barna, diktlesing, "levende" musikk o.l. Veldig høytidelig. Besteforeldre som i utgpkt var veldig skeptiske ble positivt overrasket. Barna fikk et slags "diplom" (ikke diplom, men minne om navnedagen, kommer ikke på bedre beskrivelse) på slutten av seremonien. Vi valgte på forhånd to i familien som var vitner. Det ble da skrevet på "diplomet". Barna som deltok på navnefesten sammen med oss var ulikt kledd. Noen barn hadde dåpskjole (arvestykke), men de fleste var pent kledd (vi hadde fløyelskjole til jenta og senere strikket bunad til gutten). På den siste navnefesten var det en familie med både et lite barn og storesøstra på fem som hadde navnefest. Da snakket taleren også spesielt til henne. Veldig høytidelig og fint. Hør med Human-Etisk forbund om de har mer informasjon til deg. Vær obs på at det kanskje ikke arrangeres oftere enn et par ganger i året (avhengig av hvor du bor). Anbefales!
~Mocca~ Skrevet 8. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 8. april 2008 Jeg har kikket litt inne på sidene til Human-etisk forbund, lest litt om navnefesten og når det blir arrangert. Nå har vi jo veldig god tid på oss, men greit å bare finne ut at slike ting til seinere. Litt redd for at det kommer til å bli protester blandt den eldre garde i familien om vi velger en navnefest i stede for en dåp. Jeg har veldig lyst til å bruke dåpskjolen, den ble nemlig laget til meg når jeg ble døpt, så den er veldig spesiell for meg.
flickan Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Jeg har vært i navnefest til mine nevøer, og synes det var kjempefine opplevelser. Det var en fin og høytidelig seremoni med musikk-innslag og taler. Tror jeg kommer til å velge dette for mine evt framtidige barn.
La Guapa Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Vi har hatt 5 navnefester (skal ha to til i løpet av året, så da har vi 7) i vår familie og 1 dåp... Tydelig at det er lov til å bryte tradisjoner og la barna velge selv senere. Vi tok den første "støyten" med å gifte oss utenfor kirka og å holde navnefest for våre barn. Det ble ikke nådig mottatt av de eldre i familien, men de har begynt å respektere at våre barn skal få velge selv og at vi yngre i familien har valgt å være religionsnøytrale. Navnefesten er en høytidelig og flott seremoni. Sist vi var hadde et foreldrepar valgt å bruke dåpskjole. Vi hadde silkekjole på vår datter. Det er så fint at alle får velge å gjøre som de vil i disse seremoniene. Om du vil bruke en arve-dåpskjole gjør du det
~Mocca~ Skrevet 9. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 9. april 2008 Godt å høre! Det høres ut som en markering mer av min smak enn en kristen sermoni. Jeg bør vel også melde meg ut av statskirken etterhvert også..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå