Strawberrygirl Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Jeg synes det er veldig behagelig med en ridetur ute i skog og mark hver søndag, som en god avslutning for uka. I dag rei jeg som sagt min søndagstur. På turen rei jeg på en grusvei, som går forbi en gård, for å komme inn i skogen der det er fine bratte bakker å trene i. Oppe ved gården møtte jeg tydeligvis på bonden selv, som sa at dette var en privat vei, og at jeg bare måtte snu for han ville ikke ha hester her! Har han lov til å nekte meg å ri på den veien? Veien fører inn i skogen, som sikkert er hans den også. Har han lov til å nekte meg å ri i skogen?
Bønna Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 I utgangspunktet kan ikke bonden/grunneier nekte deg å gjøre det. I Norge er heldigvis ikke eiendomsretten et suverent rettsprinsipp. Vi har noe som heter Allemannsretten. Den gir deg rett til å ferdes i skog og mark, både til fots og til hest, uavhengig av hvem som eier grunnen. Bonden/grunneier kan heller ikke nekte deg å ri på en grusvei i utmark selv om den er privat. Iallfall ikke så fremt veien tåler ridning, og det gjør en grusvei. Men bonden/grunneier kan faktisk nekte deg å ri over gårdsplassen hans da slik ferdsel regnes for å være en utilbørlig fortrengsel. Så dersom grusveien går over gårdsplassens hans er jeg redd du må finne deg en riderute utenom. Men da helst ikke i åkeren. For der kan han i hvert fall nekte deg å ri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå