Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Lønner det seg alltid å eie istedet for å leie bolig? Hva er fordelene ved å leie? Jeg spør fordi jeg har alltid syntes det høres ok ut å leie, istedet for å ta opp lån og måtte stresse for å holde boligen istand, ha mer ansvar, betale masse renter, selge bolig igjen hvis den tid kommer og annet styr. Men nå begynner jeg å tenke på at det kanskje er greit å kjøpe allikevel. Man kan jo f.eks tjene på det, hvis man selger om noen år. Godt å ha noe eget, som man kan forandre og gjøre det man vil med. Og man kaster ikke penger "ut av vinduet"...
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 Lønner det seg alltid å eie istedet for å leie bolig? Hva er fordelene ved å leie? Jeg spør fordi jeg har alltid syntes det høres ok ut å leie, istedet for å ta opp lån og måtte stresse for å holde boligen istand, ha mer ansvar, betale masse renter, selge bolig igjen hvis den tid kommer og annet styr. Men nå begynner jeg å tenke på at det kanskje er greit å kjøpe allikevel. Man kan jo f.eks tjene på det, hvis man selger om noen år. Godt å ha noe eget, som man kan forandre og gjøre det man vil med. Og man kaster ikke penger "ut av vinduet"... istedenfor å nedbetale på ditt eget lån, så er du med på å betale ned på lånet til den du leier hos. Jeg velger ikke å leie. heldigvis kom jeg meg inn på boligmarkedet før prisene steg
mamut75 Skrevet 7. april 2008 #3 Skrevet 7. april 2008 (endret) Lønner det seg alltid å eie istedet for å leie bolig? Hva er fordelene ved å leie? I et marked med fallende boligpriser kan det lønne seg å leie . Det lønner seg også dersom du ikke har tenkt å bli boende på samme sted over tid . I svært usentrale strøk kan det også lønne seg å leie fremfor å eie . Fordelen med å eie er at boliger , historisk sett , har steget i verdi . Dvs at boligen din fungerer som en sparebøsse du kan ta ut en gevinst fra , den dagen du selger boligen . Å si at man betaler ned på andres lån når man leier , er nok ønsketenkning sett fra et utleier perspektiv , siden markedsprisen for utleie bare dekker kostnadene ex avdrag . Her ligger også en av ulempene ved å eie , framfor å leie , og det er at du som regel har litt høyere utbetalinger dersom du eier og ikke leier . Dette er imidlertid penger du får igjen den dagen du realiserer boligen din , såfremt denne da ikke har falt i verdi . Det er også mulig å be om avdragsfrihet fra banken , men om banken går med på 20 års avdragsfrihet for et privat boligkjøp er en annen sak Over tid vil imidlertid leieprisene stige når boligprisene stiger , mens hvis man eier så er jo størrelsen på lånet konstant , eventuelt minkende dersom man betaler avdrag . Endret 7. april 2008 av mamut75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå