Gå til innhold

Fulle foreldre i syden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne hvis ex har et relativt anstrengt forhold til alkohol.

Nå vil han ha med deres felles barn til syden,de er 3 og 5.Han skal dra med sin søster som har en datter på snart 14 og sønn på 9.Venninnen min ser selvsagt for seg 14 åringen med ansvar for de små mens de voksne er ute å drikker.Hun setter seg på bakbena og nekter å signere passene.Må være ærlig å si at jeg støtter henne i det.Hva tenker dere om det?Politiet har tidligere vært hjemme hos dem pga bråk og alkohol,kan han likevel få igjennom en rettskjennelse? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke sendt ivei barna på den måten, nei.

Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer an på hva som menes med anstrengt. Hvis det er sannsynlig at han ikke kommer til å greie å passe på barna bør han selvsagt ikke få dra.

Og nei, han kan ikke dra uten hennes godkjennelse.

Skrevet

For øvrig er det visst ganske vanlig med foreldrefyll i Syden... Har en kompis som har jobbet som reisevert i flere år, og det er til en stadighet barn som har dritingse foreldre mer eller mindre døgnet rundt. Sikkert koselig for de voksne å bli møtt av barnevernet når de lander med skikkelig bakrus etter at ferien er over...

Skrevet

Hadde ikke sendt avgårde mine barn under sånne forhold nei. En altfor stor sjanse å ta.

Gjest Gjest_fil_*
Skrevet
Jeg har en venninne hvis ex har et relativt anstrengt forhold til alkohol.

Nå vil han ha med deres felles barn til syden,de er 3 og 5.Han skal dra med sin søster som har en datter på snart 14 og sønn på 9.Venninnen min ser selvsagt for seg 14 åringen med ansvar for de små mens de voksne er ute å drikker.Hun setter seg på bakbena og nekter å signere passene.Må være ærlig å si at jeg støtter henne i det.Hva tenker dere om det?Politiet har tidligere vært hjemme hos dem pga bråk og alkohol,kan han likevel få igjennom en rettskjennelse? :(

Hadde jeg hatt en eks og jeg var i tvil om hans evne til å passe barna mine/våre ville jeg aldri signert noen pass slik at han kunne tatt dem med til syden. 3 og 5 åringer trenger konstant tilsyn, ikke minst på fremmede plasser og ved vann.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg tenker som følgende; det finnes alkohol i Norge også, og var alkohol et så stort problem, ville jeg i tillegg til å nekte sydentur - forsikret meg om at det ikke var et problem hjemme heller... Barna først! :sjenert:

Gjest Reiseleder
Skrevet
For øvrig er det visst ganske vanlig med foreldrefyll i Syden... Har en kompis som har jobbet som reisevert i flere år, og det er til en stadighet barn som har dritingse foreldre mer eller mindre døgnet rundt. Sikkert koselig for de voksne å bli møtt av barnevernet når de lander med skikkelig bakrus etter at ferien er over...

Hei, det er ikke "ganske vanlig" ned foreldrefyll i syden. Det er heldiogvis svært sjelden vi er nødt til å gripe inn overfor fulle foreldre som ikke kan ta vare på barna sine. Og det er ikke slik at vi venter med å varsle til de drar, vi er forpliktet til å ta kontakt med barnevernsmyndighetene på det stedet hvor det skjer. Det hender at tyrkisk barnevern må ta seg av turistbarn mens de venter på at konsulatet tropper opp og tar saken videre. Da settes barna på fly hjem til Norge sammen med en representant fra Norge som er sendt ned for å bistå barna på veien hjem.

Skrevet
Jeg tenker som følgende; det finnes alkohol i Norge også, og var alkohol et så stort problem, ville jeg i tillegg til å nekte sydentur - forsikret meg om at det ikke var et problem hjemme heller... Barna først! :sjenert:

mange rimelig fornuftige mennesker får et ganske merkelig forhold til alkohol i det øyeblikket de ankommer en flyplass og dermed er på ferie. Jeg reiser en del med jobben, og uansett hvilken tid på døgnet det er (feks 06.00 på en onsdag) så sitter det folk og drikker øl på gardermoen. Og det er ikke få heller. Merkelig greier, jeg klarer såvidt kaffe på den tiden av døgnet.

tingeling

Skrevet
mange rimelig fornuftige mennesker får et ganske merkelig forhold til alkohol i det øyeblikket de ankommer en flyplass og dermed er på ferie. Jeg reiser en del med jobben, og uansett hvilken tid på døgnet det er (feks 06.00 på en onsdag) så sitter det folk og drikker øl på gardermoen. Og det er ikke få heller. Merkelig greier, jeg klarer såvidt kaffe på den tiden av døgnet.

tingeling

Enig Enig Enig!

Gjest Mayamor
Skrevet

Den er grei; men dersom far hadde et alkoholproblem i utgangspunktet - vil jo å sende barnet der være en risiko uansett. Sydentur ville vært enda verre. Jeg hadde ikke gladlig sendt mine barn til en far med alkoholproblemer. Det er hva jeg mente med mitt innlegg. :)

Gjest pass trøbbel
Skrevet

Dersom venninnen din har fullt foreldreansvar ( og faren ikke) kan faren ikke få godkjent pass til barna. Dersom de har delt foreldrerett, har han mulighet til å få utstedt pass til dem, uten din venninnes samtykke.

Er i samme situasjon selv, og har funnet ut følgende;

Pass til barn, ved delt foreldreansvar

MEN; i dette tilfellet er det antagelig andre grunner som også legges til grunn for å IKKE støtte far i utstedelse av pass. Altså dersom politiet har vært involvert flere ganger osv, er denne familien kanskje registrert i noen registre eller noe?

Regner med at denne regelen ovenfor gjelder for foreldre som rett og slett nekter hverandre å utstede pass for felles barn, av forskjellige grunner. Ikke alkohol og slike ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...