Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er blitt bedt med på "date" til Krakow og vi reiser nå i april. Skal være der i 4 dager.

Vi skal selvfølgelig til Auschwitz- men skal også oppleve byen.

Daten min har vært i Krakow tidligere- men det hadde vært gøy å kunne stille med noen anbefalinger fra meg også. Det blir (forhåpentligvis) en veldig romantisk tur... Vi er begge glad i det klassisk og historie. Vi elsker god mat og god vin!

Hotel er booket- uten at jeg vet hvilket- så det jeg ønsker tips om er da kultur, severdigheter og gode restauranter.

(Når det gjelder restauranter må jeg bare si at jeg syntes denne :Maska så kjempespennende ut!)

Er det noen som har gode nettsider både om Krakow og Auschwitz så blir jeg også veldig takknemmelig for det!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg har vært i Krakow, dog på skoletur. Den tiden jeg var der var absolutt nok til at jeg vil reise tilbake, og det skal jeg.

Auschwitz er en sterk opplevelse. Det må jeg si. Ellers vil jeg anbefale Wawel høyden. Slottet og kateralen. Og.. Wieliczka saltgruver. Det er et must. Du starter på 64 meter under bakkenivå, og ender på 135 meter. Ca. 1 mil utenfor Krakow. Torget midt i byen må dere også få med dere. Kan ikke si at jeg husker navn på forskjellige butikker og cafeer/restauranter, men det kan kanskje andre hjelpe deg med? Ville nok bare ruslet rundt på egenhånd. Ofte da man oppdager litt bortgjemte skatter.

God tur, heldiggris. :)

Skrevet

Siterer meg selv fra tidligere tråd:

Gode restauranter (som alle ligger i gamlebyen hvor vi bodde:

Chimera - (adr. Sw. Anny 3) Restauranten er delt bar-restuarant og en a la carte restaurant - spiste 2 ganger på sistnevnte (dvs. de lokalene som er innerst) Kjempegod service og ikke dyrt!

Trattoria Soprano - (adr. Sw. Anny 7) en italiensk restaurant. Bl.a. nydelig pizza. Perfekt lunch-sted (spiste der flere ganger). Billig. Vi var 2 og betalte vel 100 norske kroner for 2 pizza, øl, vin og kaffe.

Pod Aniolami - (adr. ul. Grodzka 35) Polsk restaurant. Kanskje min favoritt. Spiste nydelig svineknoke der. Dette er en kjeller-restaurant men det er også kjempekoselig å spise oppe i bakgården hvor det er masse planter, blomster og fugler som synger! (det er glasstak over bakgården så det går også an å sitte der i dårlig vær)

Cherubino (ul. Tomasza 15) Koselig restaurant med nydelig mat dette også.

Ellers er det jo mye rav-smykker å få kjøpt. Alt fra dyrere smykker i gullsmedbutikker til billigere varianter i hallen nede på torget.

Forøvrig er dette mange jazz-klubber i gamlebyen. Vi var mye på en som heter Jazz Club u Muniaka (ligger i gaten ul. Florianska, helt nederst mot det store torget).

Hvis dere har tid anbefales det å besøke saltgruvene utenfor byen. Imponerende og storslagent.

http://www.salt-mine.pl/home.php?action=&a...language=2&

Denne siden var forøvrig til stor hjelp for oss:

http://www.cracow-life.com/

Skrevet

Tusen takk for tips- skal sjekke de ut. Dersom noen har flere- så blir jeg veldig glad!

Gjest Gjest
Skrevet

Saltgruvene!

Og her for noen uker siden hørte jeg om en ny restaurant som har åpnet - men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke husker om det var i Krakow.. Uansett, konseptet på restauranten er meget spesiell: Man sitter i stummende mørke og spiser, og alle servitører er blinde.

Har du lyst til å prøve noe helt nytt så kan kanskje dette være tingen. Jeg personlig hadde vel vært utrolig skeptisk til å ikke se hva jeg spiser.. :fnise:

Skrevet

Den restauranten du hørte om.....

Det var i en episode av CSI!!!

Skrevet
Saltgruvene!

Og her for noen uker siden hørte jeg om en ny restaurant som har åpnet - men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke husker om det var i Krakow.. Uansett, konseptet på restauranten er meget spesiell: Man sitter i stummende mørke og spiser, og alle servitører er blinde.

Har du lyst til å prøve noe helt nytt så kan kanskje dette være tingen. Jeg personlig hadde vel vært utrolig skeptisk til å ikke se hva jeg spiser.. :fnise:

Den restauranten du hørte om.....

Det var i en episode av CSI!!!

Restauranten fra CSI heter "Blind" og den ligger ikke i Krakow, men i USA.

Dette har tydeligvis blitt en ny trend og "dining-in-the-dark" arrangeres på flere restauranter. Det er ikke nødvendigvis stummende mørkt på restauranten (eller blinde kelnere for den saks skyld), som regel er det bare slik at man får bind for øyene. Meningen er at man skal oppleve mat og smak på en annen måte.

I Europa finner du rene dining-in-the-dark restauranter i London og Paris: Dans le Noir. I Berlin, Hamburg og Köln: Unsicht-Bar. I tillegg er det flere ordinære restauranter som arrangerer dining-in-the-dark kvelder. Muligens også i Krakow.

sjekk denne linken så skjønner du konseptet.

Skrevet

Hehe- nå er jo ikke dette "in the blindness"konseptet helt i tråd med en romantisk date-reise da (da vil man jo veldig gjerne se hverandre)....

Saltgruvene er notert som en mulighet.

I går bestilte vi biletter til LaBoheme på KrakowOpera. Tror det blir en fantastisk kveld! Og i den anledning- om noen har tips til restauranter som "setter prikken over i'en". Her snakker vi lang kjole og dress...

Skrevet

Få med dere Birknau også. Hvor man ser at toglinjene går rett gjennom porten og inn til helvete.

Man ser alle de nakne pipene som rager mot himmelen, nakne fordi treverket husene var bygd av er borte. De begynte å bygge av murstein her også, men det kom så mange fanger så fort at de måtte begynne å bygge i tre for å få bygd fort nok.

Vi gikk rundt hele denne leiren - det var en lang tur og tok sin tid. Mye av asken fra menenskene de kremerte gikk til gjødsel på jordene rundt i området, men de kremerte i så voldsomt tempo at det ble for mye aske. Den asken som ble til overs ble tippet i en dam i Birkenau - i den dammen er vannet ennå ikke klaert pgs all asken.

Man får se de lange husene hvor de syke fangene ble isolert. På langs i hele lengden i de husene går det ei porselensrenne med hull - fellesdo. Så her sov de, spiste og dreit dem i fullt fellesskap. Uff for noen grusomme handlinger som ble utført.

Det er også tatt bilder som viser hvordan tyske kvinnelige fangevoktere forsyner seg av det som fangene hadde tatt med seg til leiren.

De fire gasskamrene i Birknau-leiren er store - og det gikk heis opp fra der fangene kledde av seg til hvor de skulle gasses, og den heisen gikk jevnt hele tiden. Hvert kammer kunne gasse over 200 mennesker i slengen. tenk hvor mange det ble pr dag.

Jeg synes på en måte Birknau var mer voldsom å oppleve enn leiren inne i byen (den som omtales som Auswich). Auswich-leiren fremstår i dag som et pent område med fine mursteinhus og pent grøntanlegg. Birknau er et tydelig tegn på grusomhetene - den er taus, men skriker likevel ut hva som har skjedd der.

Gjest Gjest_Birgitte_*
Skrevet

For meg blir en tur med besøk i Birknau og Auswich en helt annen tur en enn romantisk tur til Krakow. Jeg har vært i konsentrasjonsleirene og det er opplevelser som sitter i kroppen... Det er sterkt og det er viktig - men jeg ville ikke reist til konsentrasjonsleirene om jeg skulle på en romantisk weekendtur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...