mumrik Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Nå har vi hatt 9 årslag for datteren vår. Det ble en feiring full av intriger og tårer. Jeg var otimistisk og hadde satt av tre hele timer til festen. Det var minst 1 time for lenge! Den siste timen klarte den jenta som ellers er "sjef" i klassen å gjøre bursdagsbarnet lei seg og på en uvirkelig måte få de fleste av de andre barna med seg mot henne. Leken hun fant på var plutselig "utrolig tåpelig"; og datteren min ble lei seg. Vi hadde lekt masse leker etter denne "sjefens" ønsker hele tiden, og selvsagt styrte og ordner hun hele tiden. Hun trillet meg rundt lillefingeren også, og jeg skjønte det faktisk ikke før det var for sent... Datteren min sa nå at hun skulle ønske hun kunne hatt bursdagen sin "om igjen", og startet på nytt... Jeg er lei meg, jeg hadde forberedt mye og så ender det slik... Neste år skal vi invitere kun et fåtall virkelig GODE venner (4.5 stk), og utelate de kjipe unga. *trist* Heldigvis skal vi ha familieselskap også. Og da kommer det bare mennesker som vil bursdagsbarnet vel.
Gjest Pax Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 (endret) Det er forbausende hvor ondskapsfulle barn faktisk kan være, i noen sammenhenger. Men jeg antar det er fordi empati må i stor grad må læres, og barn er i en læringsprosess. Noen "skjønner" likevel empati bedre enn andre. Endret 6. april 2008 av Pax
Gjest imli Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 Huff, så trist å lese. Blir sinna når jeg hører om sånne drittunger... Helt enig med deg - inviter kun gode venner neste år!
Gjest Emera Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 Å, jeg kjenner meg igjen i dette! Her holdes det barneselskap til ungene er 10, deretter er det slutt. Min er heldigvis eldre nå, og inviterer kun de nærmeste vennene. Jeg vet at noen synes barneselskaper er toppers, men tror nok at vi er mange som heller gruer oss... Det er jo ikke så lett å få 10-15-20 jentunger til å holde fred og harmoni i tre samfulle timer. Jentene er like forskjellige til fest som til hverdags, de. Og sjefen sjefer like mye som ellers. Så inviter noen få neste år, med god samvittighet!
mumrik Skrevet 6. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. april 2008 Å, jeg kjenner meg igjen i dette! Her holdes det barneselskap til ungene er 10, deretter er det slutt. Min er heldigvis eldre nå, og inviterer kun de nærmeste vennene. Jeg vet at noen synes barneselskaper er toppers, men tror nok at vi er mange som heller gruer oss... Det er jo ikke så lett å få 10-15-20 jentunger til å holde fred og harmoni i tre samfulle timer. Jentene er like forskjellige til fest som til hverdags, de. Og sjefen sjefer like mye som ellers. Så inviter noen få neste år, med god samvittighet! Takk Neste år blir det kino m pizzaresteurant eller noe, og bare 4 venninner. Angrer på at jeg ikke insisterte på det nå også (var inne på tanken). Men datteren min ville ha det hjemme, så da så...
Gjest *Mim* Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 Her har vi også nylig akkurat hatt jentebursdag med niåringer. Det gikk fint, men de trengte litt klar ledelse. Jeg sier tydelig fra om jeg synes noen ikke oppfører seg hyggelig, men vet det ikke er like lett for alle. Like greit å lage en mindre bursdag da.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Vet du hva barnebursdager egentlig er? En bekreftelse for oss foreldre at det finnes mer uspiselige unger enn våre egne... Selvfølgelig litt ment som en spøk, men med småseriøse undertoner...
sweet-angel Skrevet 6. april 2008 #8 Skrevet 6. april 2008 Heisann! Huff så kjedelig att det ble slik. Jenter er litt mer kompliserte enn gutta. Er nok enklere å bare ha noen få gode veninner, men er ikke lett det der. Lurer på det hvert år jeg hvem vi skal be. Har faktisk og feiret bursdag i dag vi og, jeg har en gutt på 9 år jeg da. Var veldig i tvil om hva vi skulle gjøre for i min sønn sin klasse er det bare fire gutter, tre av dem går greit sammen, men han siste dilter stort sett etter meg og kjeder seg. Hadde "gitarhero kveld" for litt siden å da skjedde det. Vi endte opp med å be alle guttene i klassa, hadde ikke hjerte til å utelate en, men vi ba og tre utenom som er gode venner, det som var litt synd var att når det er så få, og det er en som sier ifra att han ikke kommer, men det er to til som ikke kom uten å si fra, så ble det veldig få, synest jeg, men min sønns bestevenner var her så da var det helt topp for han. Vi hadde ingen konflikter, sikkert fordi disse guttene går så bra sammen. Be bare gode venniner neste gang du. Eller hva med å ha en veninne kveld for henne om litt med bare gode veninner, der de synger sing star, lager kort, bytter ark eller gjør andre ting de liker, det er veldig populært her å ha slike kvelder en gang iblandt.
Gjest lillebøll Skrevet 6. april 2008 #9 Skrevet 6. april 2008 Vet du hva barnebursdager egentlig er? En bekreftelse for oss foreldre at det finnes mer uspiselige unger enn våre egne... Selvfølgelig litt ment som en spøk, men med småseriøse undertoner... Og det verste er at jeg kan se sannheten i dette.. Hva er det med enkelte unger som gjør de så uspiselige? Håper ikke mine er slike små frø som andre gruer seg over å ha i hus.
Scorpina Skrevet 6. april 2008 #10 Skrevet 6. april 2008 Jenta vår blir 11 i år men allerede for 2-3 år siden ønsket hun bare å invitere de jentene/venninnene som hun hadde mest kontakt med. Det syntes vi som foreldre var helt i greit. Rolig og artig bursdag uten store intriger, gråt og tenners gnissel. Bursdagsfeiring med ALLE klassekameratene hadde vi sist gang når hun fyllte 7 år. Vel, det holdt med èn gang Skjønner godt at du er skuffet (og kanskje aldri så lite forbanna) TS. Det skjærer i et mammahjerte når barnet sitt er lei seg og trist pga noe andre unger. Da vet du iallefall hva dere skal gjøre til neste år
Gjest Gjest_fil_* Skrevet 7. april 2008 #11 Skrevet 7. april 2008 Nå har vi hatt 9 årslag for datteren vår. Det ble en feiring full av intriger og tårer. Jeg var otimistisk og hadde satt av tre hele timer til festen. Det var minst 1 time for lenge! Den siste timen klarte den jenta som ellers er "sjef" i klassen å gjøre bursdagsbarnet lei seg og på en uvirkelig måte få de fleste av de andre barna med seg mot henne. Leken hun fant på var plutselig "utrolig tåpelig"; og datteren min ble lei seg. Vi hadde lekt masse leker etter denne "sjefens" ønsker hele tiden, og selvsagt styrte og ordner hun hele tiden. Hun trillet meg rundt lillefingeren også, og jeg skjønte det faktisk ikke før det var for sent... Datteren min sa nå at hun skulle ønske hun kunne hatt bursdagen sin "om igjen", og startet på nytt... Jeg er lei meg, jeg hadde forberedt mye og så ender det slik... Neste år skal vi invitere kun et fåtall virkelig GODE venner (4.5 stk), og utelate de kjipe unga. *trist* Heldigvis skal vi ha familieselskap også. Og da kommer det bare mennesker som vil bursdagsbarnet vel. Husker fra min egen barndom da alle jentene fra klassen møttes i bursdager. Det begynte som regel med :blåse: og gikk over til :slåss:. Var som regel klassens 1. dame som skulle bestemme en lek og lage regler for den. Satte man seg imot var krangelen igang. Skjedde stadig at noen sprang gråtende hjem.
Gjest Gjest_mamma_* Skrevet 7. april 2008 #12 Skrevet 7. april 2008 Hvis man skal være korrekt, så skal helst alle av samme kjønn i klassen be's i bursdagene t.o.m 10 årsdagen. Sånn er det her, og jeg har skjønt at dette praktiseres de fleste steder. Dette for å unngå at noen få blir stående utenfor. Min og flere andres erfaringer her er at bursdagsbarnet legger store planer for dagen, de begynner ofte planleggingen mange dager i forkant, og de har store forventninger til dagen Når dagen kommer, og man har gjort det som forventes - nemlig å be alle jentene - ender dagen opp som en katastrofe for fødselsdagsbarnet, for det er alltid en, to eller flere som skal styre hele selskapet for bursdagsbarnet og overkjører denne. Det blir krangling, bråk og gråt. De fleste jentene i klassen til min datter -inkl. min datter- har villet invitere nesten alle jentene, bortsett fra de som alltid ødelegger, å vi foreldre har villet vært korrekte og ikke holde noen utenfor. Derfor har alle blitt invitert, og de fleste bursdager har blitt katastrofale. Det vi nå ser når jentene er 11 år og kun inviterer noen få, er at de samme 2 - 3 jentene aldri blir bedt i noen bursdager. Det er veldig synd at det er noen få som blir holdt utenfor, men hvor lenge skal man inkludere alle når det år etter år er de samme som ødelegger? Å de som alltid ødelegger for andre må en dag lære at det får konsekvenser når man alltid lager bråk og ødelegger for andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå