Gå til innhold

Forlovere..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha 2 forlovere hver.. Hvor mange av dem skal bli med opp til presten og sitte sammen med oss i kirka? Det er vel bare 2 av dem, er det ikke? Det blir vel litt fullt om vi skal ha med oss 4 forlovere opp...??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir vel ikke så fullt? Har sett folk som har hatt med seg både 3-5 brudepiker(altså voksne jenter/damer)....

Og da er jo forloverne der i tillegg...

Skrevet

Vi skal ikke i kirken da, vi skal ha humanistisk vielse... men vi skal ha med alle 4 opp... noe annet ville ha blitt rart synes jeg... da ville nok de to andre ikke følt seg like mye "verdt" som forlovere... det eneste jeg synes er dumt med å ha fire forlovere er at såvidt jeg har skjønt kan bare to av de skrive under på erklæringene...

Skrevet

Man har uansett bare en forlover hver...

Skrevet
Man har uansett bare en forlover hver...

Vi har 2 hver! Og kjenner flere som har hatt det

Skrevet

Kall dem hva dere vil. Formelt sett er det ikke mulig å ha mer enn en forlover hver.

Skrevet (endret)

Hun mener nok at siden det kun er én av forloverne som kan signere papirene, så har man dermed "egentlig" bare én forlover (sånn papirmessig).

Jeg skal også ha to forlovere, og jeg føler begge to er likestilte, selv om det bare er en som får signere.

Edit: ser nå at Leo svarte før jeg rakk å poste innlegget mitt...

Endret av Betsy
Skrevet
Hun mener nok at siden det kun er én av forloverne som kan signere papirene, så har man dermed "egentlig" bare én forlover (sånn papirmessig).

Jeg skal også ha to forlovere, og jeg føler begge to er likestilte, selv om det bare er en som får signere.

Edit: ser nå at Leo svarte før jeg rakk å poste innlegget mitt...

Ja jeg skjønte jo det. Skal du ha med begge to opp, eller bare den ene? F.eks den som undertegner papiret?

Skrevet
Ja jeg skjønte jo det. Skal du ha med begge to opp, eller bare den ene? F.eks den som undertegner papiret?

Tenker nok jeg tar med begge to!

;)

Skrevet

Tror nok det er litt sammenblanding av begrepene forlover og vitner her. Forlover er strengt tatt vedkommende som underskriver forlovererklæringen. De som er med på bryllupet er vitner. Forloverne kan godt også være med som vitner, men behøver ikke. Loven sier at hver av brudefolkene skal ha én forlover, så det blir to som er forlovere. Deretter sier loven at det skal minst være to vitner til stede ved inngåelse av ekteskap. Så det er fullt mulig å ha med seg flere enn to personer opp for å være vitner, men aldri mer enn to forlovere :) Av tradisjonelle grunner er det hos oss allikevel liksom blitt slik at de to som er forlovere også pleier å være vitner, og det er først og fremst holdt av for to vitnesignaturer på prøvingsattesten. Men det er altså ikke noe i veien for at det er flere vitner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...