Gjest -Trådstarter- Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Vi har en jente og en gutt på 5 og 6. De viser hverandre tiss og rompe hele tiden og selv om jeg har skjent på dem gjentatte ganger forsetter dem! De gjør det ikke når jeg ser dem lenger, men lurer seg vekk for å ta på hverandere. Har finni dem flere ganger, de ligger oppå hverandre og gnir seg og tar på tissene. Jeg syns dem er ekle, og håper de slutter med det snart, men vet ikek hva jeg skal gjøre for så de skjønner det er galt å gjøre sånt når dem er så små. Faren bryr seg ikke, selv om jeg har sagt det til han, han sier bare det er mitt problem som syns det er fælt, men jeg syns han kan si noe til dem, når dem ikke hører på meg! Hva skal jeg gjøre for å få dem til å slutte? Hva skal jeg si til faren for å få han til å skjønne at han må hjelpe meg???
Cienna Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 (endret) Det er helt normalt at små barn er nysgjerrige på den alderen. De forstår ikke så mye av det de gjør, men klart de synes det er spennende å se at de har forskjellige kropper. Synes ikke at du skal skjenne på dem for deres naturlige nysgjerrighet...la barn være barn...om et par år er et livredde for hverandre. "Guttelus og jentelus" Endret 6. april 2008 av Cienna
Amalie_85 Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 Dette er helt normal oppførsel selv om man ikke skulle tro det Men råd for å få dem til å slutte har jeg ikke, men ikke skjenn, husk at kroppen er en naturlig ting, men sett deg heller ned å prat med dem, er jo bare å finne de riktige ordene som er det vanskelige
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 Det er naturlig at barn utforsker kroppen, og det er viktig å huske her at 6-åringer ikke tenker på sex slik vi gjør. Det kan hende de leker voksne, eller vil leke mor-far-barn, bare med litt "forarbeid". Jeg tror ikke det hjelper å kjefte, og de vil antageligvis slutte med det når de finner noe annet spennende å leke. Barn er ikke som voksne, men å herme dem er en del av den naturlige utviklingen deres. Det ligger ikke noe seksuelt i "sexlekene" (som du kaller dem), men heller en nysgjerrighet. Og det er noe man ikke kan ta fra barn i den alderen.
LilleMy28 Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Jeg tror du bare bidrar til det ved å skjenne på de, og for å ta en freudiansk teori så kan du kanskje ødelegge kroppsbildet og dere forhold til sex senere. Jeg hadde kjæreste som 5-6 åring og vi prøvde å lage barn (etter oppskrift fra eldre barn), det gikk ikke så bra, men det var nok nysgjerrigheten som tok overhånd. Og vi lekte mye doktor i nabolaget, det var litt sånn hemmelig husker jeg, og vi ble oppdaget, men kan ikke huske å ha fått kjeft for det. Det er nok bare en naturlig del av det å vokse opp og syns ikke du skal ta sånn på vei av det. Dersom du syns det er ekkelt så bør du heller jobbe litt med deg selv for å kunne godta det. Ta gjerne en prat med helsesøster om det, de har sikkert tips om hvordan du kan prate med barna om det.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 Unger leker "doktor", det er helt vanlig. Men har ikke hørt om at søsken gjør sånn sammen da.
Amalie_85 Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Unger leker "doktor", det er helt vanlig. Men har ikke hørt om at søsken gjør sånn sammen da. Det har jeg hørt om. For dem er det jo ikke noe som er tabu, så for dem er det jo helt naturlig å finne ut noe dem er nyskjerrig på! Det blir nok ofte med andre barn fordi det ofte er en aldersforskjell på søsken som gjør at de ikke er på samme sted i livet og nyskjerrighet.
kevlar Skrevet 6. april 2008 #8 Skrevet 6. april 2008 Been there, done that. Jeg tror ikke jeg har tatt skade av det.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #9 Skrevet 6. april 2008 Synes du "dem" er ekle? Er det ikke dine egne småbarn du snakker om her? Er det ekkelt at de utforsker kroppen sin, og kroppene til hverandre? Jøje meg, pass på så du ikke overfører din egen "æsj"-holdning til dem! Det du bør gjøre, etter min mening, er å fortelle dem klart og tydelig at det IKKE er lov til å gjøre noe med den andre som den andre ikke vil. Pass på at de leker på like premisser, og at de ikke skader seg selv eller den andre. Ellers - la dem holde på! Det er helt normalt og naturlig, og regulerer seg i de aller, aller fleste tilfellene selv.
Gjest Helen Parr Skrevet 6. april 2008 #10 Skrevet 6. april 2008 Jeg tror også dette både er normalt og naturlig, men har likevel forståelse for at ts ikke vet helt hvordan man skal takle det. Selv har jeg tre gutter som opp gjennom årene har bedrevet tilsvarende naturlige aktiviteter, og det er ikke like alltid lett å bare overse det. Ellers føler jeg meg som en over gjennomsnittet avslappet person i forhold til både nakenhet og andre ting. Likevel tror jeg dette som sagt er helt normalt og fagpersoner understreker at man ikke skal avbryte slik lek. Det hender likevel jeg har forsøkt å avlede dem.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #11 Skrevet 6. april 2008 Jeg har gjort det samme og har ikke tatt skade av det på noen slags måte. Heldigvis visste foreldrene mine bedre enn å skjenne på meg, for da tror jeg at jeg hadde fått et skamfullt forhold til min egen seksualitet. Vi gjorde jo ikke noe galt! Når det er sagt så går det an å si til dem at man ikke skal gjøre slike ting i full offentlighet og at man må respektere at andre kanskje ikke har lyst til å være med på å leke slike leker. Det er viktig å få gjennom at alle bestemmer over sin egen kropp.
Gjest Reka Skrevet 6. april 2008 #12 Skrevet 6. april 2008 Jeg og "kjæresten" min i barnehagen gjorde det samme. Bortsett fra at vi fikk satt en stopper for det da jeg begynte å gråte fordi det gikk opp for meg at dette var det han brukte for å tisse og da var det ekkelt og ikke like gøy lenger! Jeg tok ikke særig skade av det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå