Gå til innhold

Fredriksten Festning i Halden

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei hei! :D

Jeg og mannen min skal til Fredrikstad og besøke broren hans i juni i to uker. Tenkte kanskje vi skulle ta en titt på Fredriksten Festning i Halden. Er den så fin som folk sier eller? Er i grunn litt flau over at jeg ikke har vært der før, (bor i Hamar) siden Karl den tolvte ble skutt der og det synges om Fredrikshald (Halden het vel det før?)i nasjonalsangen vår. Havna skal visst og være veldig vakker der. Jeg høres kanskje litt patetisk ut nå som gleder meg til å dra på ferie til Østfold, men det er den eneste ferien det blir på oss i år! Så jeg prøver å finne hitoriske og morsomme ting å besøke.

Noen som bor der eller kan fortelle litt om hva jeg har "å se frem til"? :lol:

Klem fra Linn Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Østfold er ille bra, vettø! :wink:

Jo, jeg kan på det sterkeste anbefale Fredriksten Festning når du skal hitover. Det er flott der om sommeren - særlig i pent vær da, så klart - og jeg anbefaler dere å ta med dere en piknik-kurv full av god mat og drikke og et pledd dit opp, for det er et ypperlig piknik-sted!

Hvis jeg skal anbefale flere severdige steder i dette området, må det bli Røed Herregård. Et nydelig sted, med stor engelsk hage og flott interiør! Stedet har også galleri.

Ellers har vi jo Hafslund Hovdedgård i Sarpsborg da - jeg har ikke vært på omvisning der selv, men der har de også en flott park som egner seg svært godt til pikniker...Like ved ligger også Borgarsyssel Museum, så hvis dere er historisk interessert er det verdt en titt.

Skal vi se...Siden dere skal hit på sommeren er det jo antakelig veldig aktuelt for dere å ta en tur til Hvaler og Skjærhalden. Det er et yndet sted i sommerhalvåret. Tipper din svoger kjenner til det! Brygga i Fredrikstad i helga er jo også et must hvis dere er ute etter litt uteliv.

Det er garantert flere steder som er verdt å besøke når dere først er på disse trakter - men kom med noen flere hint om hva dere er ute etter, så skal jeg gruble litt videre! :wink:

Kverula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal være i Fredrikstad er jeg helt enig med Kverulas anbefalinger...i tilleg anbefaler jeg Gamlebyen i Fredrikstad....svært få ting kan måle seg med og "tælle på vollane" og spise is :D

(oooohhhh, gleder meg til sønda´n...bare det blir bra vær... :blunke: )

Finnes ogsø en nettside du kan titte litt på:

http://www.fredrikstad.no/turist/default.a...1048&start=1001

Og så "må" dere jo bare reise til Skjærhalden en tur...Hvaler er et flott sted og reise og bade, spiser og gå turer....sikkert mange andre ting også, men det er stort sett det vi gjør der...

Ellers var det i fjor en av båtene som ligger langs brygga i Fredrikstad som hadde flotte skjærgårdsturer med mat/drikke på ettermiddagen/kvelden....tror det var MS Skjærhalden, men er ikke sikker...utrolig fin tur iallefall...

Og forøvrig synes jeg ikke det er patetisk med ferie i Østfold i det hele tatt...ganske så koselig, synes jeg :wink:

Om det er mer du lurer på er det bare og spørre - svarer gjerne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...