Gå til innhold

Hvorfor døypte dere barnet deres?

Anbefalte innlegg

Gjest Dodgy Lady
Skrevet

Jeg holder på med en oppgave angående dåp av spedbarn, om det er riktig eller ikkje.

Har hatt en tråd her som går på synspunkter direkte på det emnet.

Har fått mange bra og fornuftige meninger, men med stor overvekt av motstandere av dåp. Så jeg er veldig interessert i å få flere synspunkter fra den andre siden.

Det er jo ingen hemmelighet at storparten av alle barn blir døpt, så da er det kanskje bedre å spørre på denne måten:

Hvorfor døypte dere barnet deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi vi er kristne, tilhører Den norske kirke og ønsker at barna våre skal ha en tilhørighet til lokalmenigheten og kristen tro og kultur.

Skrevet

Vi kommer til å døpe ungen vår. Vi er begge medlem av statskirken. Har en kristen grunntro... Det føles riktig å døpe barnet rett og slett. Jeg synes ikke det er "feil" å døpe spebarn. Ungen velger jo selv om h*n vil fortsette det løpet som er lagt når det er tid for konfirmasjon.

Gjest Gjest
Skrevet

For å være på den sikre siden... Så kan barna selv velge om de vil bekrefte handlingen ved å la seg konfirmere.

confirm=bekrefte.

Skrevet
For å være på den sikre siden... Så kan barna selv velge om de vil bekrefte handlingen ved å la seg konfirmere.

confirm=bekrefte.

Jeg vet ikke hvilket kirkesamfunn du tilhører, men i Den norske kirke er konfirmasjonen ikke en bekreftelseshandling, men en velsignelse og forbønnshandling.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vet ikke hvilket kirkesamfunn du tilhører, men i Den norske kirke er konfirmasjonen ikke en bekreftelseshandling, men en velsignelse og forbønnshandling.

hvorfor bruker dere da ordet "konfirmere", som betyr å bekrefte??

Skrevet
hvorfor bruker dere da ordet "konfirmere", som betyr å bekrefte??

Man har fortsatt å bruke samme betegnelsen etter at innholdet ble endret for mange, mange tiår siden - i med at det dreier seg om en rite som foregår til samme tid og forberedes av en opplæringstid.

*ikke kuppe tråden*

Skrevet

Men konfirmasjonen er jo en slags bekreftelse på dåpen da. De som konfirmerer seg i kirken, sier jo i realiteten ja til å fortsette å være medlem i statskirken. Når man er 15 kan man jo melde seg ut.

Gjest antigartner
Skrevet
Men konfirmasjonen er jo en slags bekreftelse på dåpen da. De som konfirmerer seg i kirken, sier jo i realiteten ja til å fortsette å være medlem i statskirken. Når man er 15 kan man jo melde seg ut.

Med fare for å kuppe tråden enda mer: Imli, arrester meg hvis jeg tar feil, men jeg mener å ha sett dine innlegg på tråden om de som var bedt i konfirmasjonsselskap der "konfirmanten" ikke skulle konfirmeres. Hvis du har lest innleggene i den tråden, så står det veldig mye om hva konfirmasjon er, hva det ikke er og betydninger av ordet "confirmare".

*jeg skal ikke kuppe denne tråden noe mer*

Skrevet

De jeg kjenner som har doept barna har stort sett gjort det fordi de ser paa det som en fin tradisjon.

Skrevet
De jeg kjenner som har doept barna har stort sett gjort det fordi de ser paa det som en fin tradisjon.

Ja d er så og si akkurat slik vi har det i vår familie og.

Min samboer kommer fra en familie med det jeg kaller kristen bakgrunn, og hans tante er det vi her nordpå kaller for en "hyperkristen", altså hun har en veldig sterk tro og går i kirken hver søndag etc. :) Faren hans altså broren hennes, kaller seg og kristen, men man kan ikke se det på familien i det heletatt, annet enn denne tanten da til min samboer, aaanyway, poenget mitt er at jeg spurte da her for en tid siden om han syntes det var galt av meg å døpe barna fordi vi synes det er en fin tradisjon i min familie, og ikke finnes kristen, og svaret jeg fikk var; selvfølgelig er det ikke noe galt i det, dåp er ikke noe kristent.

Så med andre ord er det visst veldig forskjellig hva folk mener. :) jeg spurte min samboer da om han ikke ville døpe barna våre siden verken jeg eller han var kristen, men fikk til svar at han vil døpe de, men pga at det er en fin tradisjon, han ser ikke noe kristent med en slik handling. :)

Gjest antigartner
Skrevet
, dåp er ikke noe kristent.

???

Hvis ikke dåp er noe kristent, hva er det da?

Skrevet
???

Hvis ikke dåp er noe kristent, hva er det da?

Noen meningheter mener at barnedåp er bare kultur. I Bibelen snakkes det bare om døping av voksne som har tatt bevist valg å bli medlemmer i menighet.

Skrevet

Vi døpte barna vår fordi de selv skal kunne ta valget om konfirmasjon og kirkelig bryllup senere i livet. Er begge selv døpt og jeg ble oppdratt med 'barnetro'. Kan ikke kalle oss kristne, men mener barna vår skal ha retten til å velge selv.

Gjest frulou
Skrevet

Hvis barnedåp ikke er kristent- hvilken seremoni er det da som er det? Jeg ser på det som nesten den kristneste seremonien av alle. Jeg og mannen kommer ikke til å døpe våre barn, vi er ikke kristne og syns ikke "tradisjon" er noen grunn. Hva de ønsker å gjøre selv når de blir eldre får bli opp til dem, me jeg ønsker ikke å gi noen "fribillett" til konfirmasjon i kirka.Er det det de ønsker, får de stå for sin egen tro og demonstrere at de har ryggrad til å stå for et standpunkt.

Gjest frulou
Skrevet

Sorry....ser jeg ikke burde ha skrevet her i hele tatt...men noen rabler ivei før de tenker. Sorry. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...