Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal gifte meg om 3,5 måneder, men vurderer å slutte på p-piller nå.

Tanken er da å bruke kondom frem til bryllupet. Tenker at det er greit å bruke denne tiden hvor vi ikke skal prøve til å få normale sykluser og få kroppen på stell igjen. Hvis jeg først slutter på p-piller etter bryllupet vil jeg sikkert bli veldig utålmodig hvis kroppen bruker litt tid på å bli normal.

Men hvor vanlig er det med bivirkninger etter pilleslutt?

Har lest om voldsomme kviseutbrudd, sterke menssmerter og humørsvingninger... Får mange det?

Har ikke så veldig lyst på masse kviser ol. i forbindelse med bryllupet...

Hva er deres erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk litt kviser ja, ikke voldsomt! og sterke menssmerter..

dilemma dette!

Gjest *englefjes*
Skrevet

En annen ting å tenke på er at det kan ta noe tid før syklusen stabiliserer seg. Dette medfører også at mensen blir ureglmessig, kanskje litt kjedelig med mensen i bryllupet?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville nok ventet til etter bryllupet om jeg var deg, bare for å være på den sikre siden. Da jeg sluttet på piller denne gangen, har jeg ikke hatt noen bivirkninger.

Men forrige gang jeg sluttet på p-pillen fikk jeg MANGE og STORE KVISER, spesielt på rygg, samt nupper på brystet. Ikke hyggelig hvis dette skulle skje deg som skal stå brud. Jeg ble også veldig emosjonell de første månedene etter pilleslutt, har kanskje noe med at hormonene må komme i gjenge igjen? I tillegg ble mensen uregelmessig de første månedene, så det var umulig å forutsi når den kom. Og som Englefjes sier: kanskje kjedelig med mensen og bryllup?

Hvis du absolutt vil slutte før bryllupet, ville jeg heller ventet til siste mens før bryllupet, slik at du unngår de verste bivirkningene.

Positiv bivirkning kan være økt sexlyst. :)

Skrevet

Jeg fikk ingen bivirkninger da jeg sluttet på pillen, og kom rett inn i ganske normal syklus. Dette etter 7,5 år på pillen. Syklusen har på et halvt år blitt to-tre dager lengre enn med en gang jeg sluttet. Nå er den 28 dager, mot 24-25 dager rett etter pille-slutt.

Men det er jo som kjent individuelt da...

Skrevet

Tusen takk for svar. Humm... vanskelig dette her. Fortsatt veldig usikker på om jeg "tørr" å slutte før bryllupet...

Håper flere vil svare :)

Skrevet

Jeg fikk også MASSE kviser :tristbla: Så jeg hadde absolutt ventet til bryllupet var overstått :jepp:

Gjest Gjest_Lise79_*
Skrevet

Tenk om du får mensen på bryllupsnatta og hele første uka av bryllupsreisen da? Det tror jeg ikke jeg ville ha tatt sjansen på.

Jeg sluttet på pilla dagen før vi reiste hjem fra bryllupsreisen jeg, så fikk jeg mensen like etter at vi var kommet hjem :)

Fikk enormt med kviser, og de ble ikke borte før jeg ble gravid, snarere tvert i mot, så jeg har sett ut som jeg er i puberteten i over et halvt år nå :fnise:

Skrevet

Jeg tok en pause med piller på et halv år pga en idiotisk lege som aldri tok telefonen. Jeg fikk syklusen igjen med en gang, men mensensmertene var verre, i tillegg til mellomsmerter. Jeg startet på igjen før bryllupet slik at jeg kunne hoppe over mensen den uken. Ellers hadde jeg fått mensen på bryllupsdagen. Flere grunner til at det er dumt.

Skrevet
Jeg tok en pause med piller på et halv år pga en idiotisk lege som aldri tok telefonen. Jeg fikk syklusen igjen med en gang, men mensensmertene var verre, i tillegg til mellomsmerter. Jeg startet på igjen før bryllupet slik at jeg kunne hoppe over mensen den uken. Ellers hadde jeg fått mensen på bryllupsdagen. Flere grunner til at det er dumt.

Jeg ble ikke plaget av kviser da jeg sluttet med p-pillene. Mensen har levd sitt eget lille liv siden jeg sluttet (6mnd), men den begynner og bli bedre nå. Jeg fikk økte menssmerter. Men det verste var at jeg etter et par mnd ble skikkelig hormonella. Har hatt sterke PMS-symptomer i forbindelse med mens, plagene har vært depresjonsaktig, men jeg er på bedringens vei nå tror jeg ;)

Kan vel også legge til at jeg ikke har blitt gravid på disse mnd :sutre:

Skrevet
Tenk om du får mensen på bryllupsnatta og hele første uka av bryllupsreisen da? Det tror jeg ikke jeg ville ha tatt sjansen på.

Jeg sluttet på pilla dagen før vi reiste hjem fra bryllupsreisen jeg, så fikk jeg mensen like etter at vi var kommet hjem :)

Fikk enormt med kviser, og de ble ikke borte før jeg ble gravid, snarere tvert i mot, så jeg har sett ut som jeg er i puberteten i over et halvt år nå :fnise:

Jeg hadde ikke gått på p-piller på et par år når jeg giftet meg, og hadde syklus som var helt umulig å forutsi.

Jeg fikk mensen på bryllupsdagen ja. Men et par naproxen hos fotografen, etterfulgt av et par til (jeg vet man bare skal ta tre om dagen, men denne ene dagen overså jeg det...) etter middagen, så gikk det fint. Å bytte tampong er selvsagt ikke det enkleste på jord i brudekjole, men gjennomførbart. (større tampong enn jeg pleier, just in case)

Bryllupsnatta ble ikke verdens mest lidenskapelige nei, men det gjorde ikke noe. Hadde ikke regna med det uansett egentlig, vi var trette og slitne. (og kreativitet er fine greier...) Og det meste av blødningen hadde gitt seg innen bryllupsreisen, vi dro ikke før på torsdagen.

That's life.

Men klart, hadde jeg hatt valget, hadde jeg nok heller valgt å ikke få mensen den dagen ja...

Merket ikke noe særlig til bivirkninger av at jeg sluttet på p-pillene tror jeg, utover at de bivrikningene jeg hadde av pillene gradvis ble borte.

Men hva du skal gjøre, slutte nå eller vente, det må nesten bli opp til deg. Dersom målet med pilleslutt er å få en baby så fort som mulig etter bryllupet, så er det selvsagt verd å ta med i beregningen at det i gjennomsnitt tar 3-6 måneder før kroppen/syklusen er "normalisert" etter pilleslutt, men for noen skjer jo dette på dagen, så det er umulig å forutsi hvordan det vil være for deg.

Skrevet

huff tror jeg måtte hatt morfin for å fungere første mens dag i mitt eget bryllup jeg! er helt udugelig da..

Men hvis man ikke er plaget med noe sånt så er det ikke verdens undergang å ha mensen tror jeg.. sex har man jo de andre dagene i året.. :humpe:

Skrevet

Er i samme situasjon som ts, gifter meg i sommer og vurderte å kutte pillen. Jeg har nå bestemt meg for å vente til etter bryllupet da jeg har anlegg for å få massivt kviseutbrudd (ikke særlig ønskelig på bryllupsdagen....).

Skrevet

Jeg er ikke av de som er helt ubrukelig nei, fore naproxen fikk meg gjennom det meste av dagen. Vel og merke var det ikke langt fra at jeg spydde i bilen utenfor kirka da, jeg fikk en pose av min forlover som jeg brakk meg i (men takket være at jeg hadde spist minimalt så langt den dagen, så holdt det med det)

Min forlover og min far (sjårfør for dagen) trodde nok dette handlet om nervøsitet, men det som gjorde den tiden mellom fotografen og kirken så uutholdelig for meg, det var smertene mens jeg ventet på at pillene skulle begynne å virke (fikk nemlig ikke tatt dem i tide, de virker jo best om de er tatt før smertene er helt på plass) Men virkningen av pillene satte inn sånn omtrent i det vi gikk inn i kirka, og jeg fungerte greit resten av dagen, med altså påfyll av piller før dansen da.

Og jeg knaska vel noe når vi kom på hotellrommet også.

Men, ellers var det egentlig letter å fungere denne dagen med mens enn andre "førstedager", for det var så mye som skjedde at jeg hadde rett og slett ikke tid til å kjenne etter, annet enn da den lille timen i bilen før kirka, en liiiidelse.

Men, for dem som får VELDIGE smerter, så er det nok ikke å anbefale nei. Egentlig er det vel aldri å anbefale, det er kosligere å gifte seg uten å ha mens. Men det gikk greit altså, det er det jeg skal frem til, det var ikke verdens undergang.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg fikk ingen store bivirkning og mensen kom raskt igang.

Gjest AnneBerit
Skrevet

ikke noe spesielle bivirkninger her heller, men en crazy syklus! ikke noe som henger på greip! :(

Skrevet

Jeg har fått mindre kviser etter p-stav slutt. Og er allerede inne i noenlunde stabil syklus etter bare 2,5 måned.

Nå vet jeg også når jeg ca får mensen, det visste jeg aldri når jeg brukte p-stav... Har fremdeles ikke vært plaget med like voldsomme smerter som før jeg begynte med hormonprevansjon for 6,5 år siden.

Virker som om det er veldig individuelt dette her.

Men det blir en vurderingssak mellom mens og ikke mens. Og om når dere ønsker å begynne å prøve å få barn.

Skrevet

ingen bivirkninger utenom litt sterkere menssmerter:) syklusen virker stabil med en gang opså. slutta for nesten 2 mnd siden.

Skrevet

TS her.

Jeg tok sjangsen på å slutte med pillene. Sluttet 12. april, altså for 2 uker siden.

Foreløpig har jeg ikke merket noen bivirkninger i det hele tatt, men blir spennende å se hva som skjer.

Krysser fingrene for at ikke kvisene popper opp og at jeg for sterke menssmer....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...