Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Hei 2. klassingen har fått lapp med hjem om Difteri-stivkrampe-kikhoste-polio vaksine. Ser at det skal være en påfyllingsdose for den de fikk som små. Hvor nødvendig er den? Noen med helsefaglig bakgrunn som kan litt om dette? Noen av dere som har lattvære å vaksinere barna? Har den effekt, i det hele tatt? Risiko ved å ta den?
Gjest Gjest-M- Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 Det er viktig å følge vaksinasjonsprogrammet, for å hindre at nye epidemier bryter ut, eller at "utdødde" sykdommer blomstrer opp igjen. Verden krymper, og selv om vi ikke har disse sykdommene i Norge nå, kan det fort skje at de dukker opp igjen her også. Så vidt meg bekjent, er det ingen risiko ved å ta denne vaksinen.
Teriyaki Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 Hvorfor vil du egentlig ikke at barnet ditt skal vaksinere så det ikke får farlige sykdommer? Risikoer ved å ta den er ulike bivirkninger. Men det er sånt som går bort etter en dag ellerno. Selv ble jeg lammet og øm i armen etter stivkrampesprøyten. Var sånn i to dager, men det gikk bort, og det gikk helt fint.
Gjest BED5B9 Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 Grunnen til at vi har utryddet disse forferdelige sykdommene som polio, kopper etc er fordi ALLE er vaksinert. Den dagen det blir mange nok som sier nei til vaksine for den ene eller den andre grunnen risikerer vi oppblomstring av disse sykdommene igjen. Det er ikke de farlige bakteriene og virusene som er utryddet - men de har ikke mulighet til å angripe oss pga vaksinasjonsprogrammet. De som velger å ikke vaksinere seg selv eller sine barn setter oss alle i fare og det har jeg veldig lite sans for. Forøvrig er stivkrampe en del av det vaksinasjonsprogrammet du nevner og stivkrampe må man ta regelmessig resten av livet. Jeg fikk selv et stygt kutt i en hånd av en uren gjenstand for en tid tilbake og det første legevakten spurte om var når jeg tok stivkrampe sist. Siden jeg ikke kunne svare på det satte de en med en gang.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Hei 2. klassingen har fått lapp med hjem om Difteri-stivkrampe-kikhoste-polio vaksine. Ser at det skal være en påfyllingsdose for den de fikk som små. Hvor nødvendig er den? Noen med helsefaglig bakgrunn som kan litt om dette? Noen av dere som har lattvære å vaksinere barna? Har den effekt, i det hele tatt? Risiko ved å ta den? Jeg har ingen helsefaglig bakgrunn, men jeg kan jo fortelle deg min erfaring... Jenta mi reagerte kraftig på trippelvaksinen hun fikk som liten, og vi ble anbefalt av lege og helsesøster å kutte ut kikhostevaksinen. (Det var den som ga størst reaksjon) De siste årene har kikhosten kommet i full fart tilbake til Norge etter å ha vært nesten borte i mange år, og "selvsagt" måtte jenta bli smittet. Nå er ikke kikhoste farlig for større barn, men tro meg når jeg sier at det er en langvarig og temmelig ubehagelig sykdom dersom den ikke oppdages i tide til å bli behandlet. (noe de færreste tilfellene blir fordi alle tror de har fått en hardnakket forkjølelse, og venter for lenge med å gå til legen.) Hun hostet til hun brakk seg i 12 uker sammenhengende! Og fortsatte å hoste i mange flere uker etter at det verste hadde gitt seg. Det andre barnet mitt som var fullvaksinert mot kikhoste ble også smittet, men han hostet bare litt i 4-6 uker, så var han ferdig... Som sagt, kikhoste er ikke den verste sykdommen man kan få, men med tanke på at også polio og tuberkulose er på framgang mener jeg at det er skummelt å ta sjansen på at det skal gå bra dersom det ikke er spesifikke grunner til å la være å vaksinere.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 Svært viktig for folkehelsen og samfunnsøkonomien, mer delte meninger om hvor viktig det er for det enkelte individet. Jeg er usikker på hva vi selv kommer til å gjøre når den tid kommer, det får vi ta en avveing av alt etter smitterisiko (by/bygd, reiser, osv), generell helsetilstand og hvilken informasjon som er tilgjengelig der og da utover det skrivet fra helsestasjonen.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Hvorfor vil du egentlig ikke at barnet ditt skal vaksinere så det ikke får farlige sykdommer? Sa jeg det? Til dere som har kommet med saklige svar; tusen takk, det var nyttig.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #8 Skrevet 6. april 2008 hvis barnet ikke tar denne er vaksinen tatt ved en tidligere alder uten effekt, jeg ble av min mor tatt ut av vaksinasjons programet hun mente det hadde forårsaket allergi hos meg i spebarnstiden, polio og difteri er av stor betydning hvis dere skal ut å reise, stivkrampe må man ha uansett, denne må oppdateres vært 10 år, jeg kommer uten tvil til å vaksinere mine barn, er et slit å drive med vaksinasjon i voksen alder, kipt å gå gravid uten rubella vaksinen noe jeg gjorde mens jeg jobbet på infeksjons avd på sykehuset.. mvh sykepleier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå