Gjest uerfaren Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Jeg har nå kommet over en tre mnd gammel border collie, og hun er min for 4000kr, hvis jeg vil. Er det dumt å få valpen så seint? Jeg mener, valper blir som regel gitt bort når de er 6-10 uker gamle! Vær så snill å svar fort, jeg må bestemme meg i løpet av de nærmeste dagene!
Gjest _Hufsa_ Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 Da vil jo det si at valpen er 12 uker gammel, og 12 uker er vel ikke såå mye mer enn 10?
Gjest Helen Parr Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 Vi overtok en hund på nesten to år. Det har gått kjempefint, og vi klarte fint å venne den av med uvaner. Vi hadde imidlertid en avtale om retur, dersom det viste seg at det skar seg helt. Vi har en hund til som han måtte gå overens med. Jeg tror ikke jeg hadde vært så veldig skeptisk. Vet du grunnen til at de ikke vil ha den lenger? Eller er det oppdretteren som ikke har blitt kvitt den enda? I såfall hvorfor? Det er greit å få bragt på det rene.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 Helt supert det Man bør aldri overta valper yngre enn 8 uker, da de siste ukene med søsken er viktig for bitehemning osv. Den verste fryktperioden er også over da. Du vil få et litt kortere sosialiserings- og miljøtreningsvindu, men så lenge du er klar over dette og benytter tiden godt så går det helt glitrende.
la Flaca Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Om det er smart å kjøpe denne valpen kommer helt an på om oppdretter har gjort en tilstrekkelig jobb. Den aller viktigste sosialiseringsperioden hos valper er mellom 8-12 uker. Vi har noe som heter "The rule of twelve" som går på at i løpet av de 12 første ukene av livet bør valpen ha blitt utsatt for en rekke utfordringer og opplevelser som gjør den godt rustet for voksenlivet. Ved 12 uker er liksom grunnlaget lagt og avsluttet i stor grad, så selv ville jeg vært veldig påpasselig med å forsikre meg om at sosialiseringsbiten var sørget for. Det den ikke har fått oppleve innen 12 uker kan man ofte ikke erstatte senere. Puppies rule of twelve; http://willamettehumane.org/j/index.php?op...&Itemid=118 Som du ser er valpesosialisering omfattende. Og border collie er en rase som har lett for å bli nervøs, så her er det vesentlig at du og oppdretter går gjennom valpens første 12 uker. Og at du vet at du kan stole på oppdretter.
Jigva Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 Enig med la Flaca. Jeg fikk min hund da han var 3-4 mnd. Oppdretter hadde gjort en grei jobb, men ikke bra nok. Min lille hund var blitt for avhengig av sjefshunden der og adferdsterapeuten mener at sosialiseringen ikke var bra nok. Min hund har hatt en del usikkerhet og adferdsproblemer. Nå skal sant sies at dette også er et resultat av genetikk (moren er litt ustabil, dumme meg forelsket meg i valpen og tenkte ikke på at genetikk kanskje var problem.) Men ikke alle valper er slik, mange er stabile og deilige hunder uansett hvor sent du tar han fra oppdretter. Bare gjør mye forarbeid så du ikke angrer senere, så du vet hva du får. Om du vil kjøpe denne synes jeg du skal be om å få være leeeenge hos oppdretter, flere ganger.. se hvordan hunden fungerer i flokken. Hils på mor til valpen, se hvordan hun håndterer nye mennesker. Spør hvordan de har sosialisert valpen, fremmede, barn, andre hunder (you name it) Har det vært noen adferdsproblemer hos søsken eller mor eller hennes søsken? Eller far for den saks skyld (henger meg opp i mor siden problemene ligger der for meg.. ) Beste rådet er å tilbringe så mye tid du kan hos oppdretter før du bestemmer deg, slik ser du om hunden er blitt for knyttet til oppdretter eller hundene der. Om den har noen problemer den har lært eller lignende. Min hund knyttet seg så mye til oppdretter og hundene der at det ble som en veldig brå omplassering for han når han kom til meg.
Gjest Eir Skrevet 7. april 2008 #7 Skrevet 7. april 2008 Hvis hunden bare har vært hos oppdretter ser jeg ingen grunn til å være skeptisk. Det er jo stadig flere som mener at valper bør være hos moren til de er 12 uker, akkurat som kattunger. Ville heller vurdert oppdretter og miljøet der, slik man alltid bør gjøre, uansett alder på valpen.
FoxyFish Skrevet 7. april 2008 #8 Skrevet 7. april 2008 Valper skal ikke leveres før de er åtte uker gamle, så tolv uker burde gå helt fint. Det er jo klart så lenge du/dere er veldig flinke med oppdragelsen og sosialiseringen fra dag en. Man må jo vurdere oppdrretteren også, med tanke på hvordan valpen har det der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå