Gjest Gjest_Lotta_* Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Vi er samboere, jeg tjener 300 000/året, han nesten dobbelt så mye. Ved en tilfeldighet står gjelden (ca. 1,4 mill) kun på én av oss. Jeg er klar over at det er helt greit å skrive x prosentandel over på den andre (har sjekket det med likningskontoret), men hva lønner seg? All gjelden på ham, på meg, eller fordele likt? Vi har felles økonomi og hvert vårt særkullsbarn. Noen med tips?
Gjest Helen Parr Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 Jeg hadde ført over gjeld dersom du har så mye formue at det blir formuesskatt av det. Hvis ikke kan dere foreta en intern avregning når skatteoppgjøret kommer. Det mest betydningsfulle er i de fleste tilfeller rentefradraget som har direkte innvirkning på den alminnelige inntekten. Gjelden har bare betydning dersom du har mer formue enn 220 000,-.
Gjest Gjest_Lotta_* Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 Ingen av oss har noen stor formue, men jeg eier 2/3 av huset, han 1/3, har det noe å si?
Gjest Helen Parr Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 Jeg vil tro det ikke har noen betydning hvor dere fører gjelden, men dere kan for ordens skyld fordele renteutgiftene etter hvor mye dere faktisk har betalt. Siden dere begge går i minus har ikke selve gjelden noen betydning. Likevel er det greit å ha symmetri i det; Det vil si fordeling av likningsverdi på bolig, gjeld og renter etter samme eierprosentandel. Rentefradraget påvirker ikke toppskatten.
Gjest Gjest_Lotta_* Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 Veldig informativt, fru Parr, tusen takk!
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Er i en lignende situasjon: Jeg og samboer har ca 320 000 hver i inntekt hver. Vi har et boliglån på ca 1,7 mill (ca 90 000 i renteutgifter i 2007) som er oppført på meg, selv om samboer også står som medlånetaker. Jeg har i tillegg et studielån på ca 200 000 kr. Samboer har ikke studielån. Vi har omtrent det samme innskuddet i banken. Ingen av oss har nok penger i banken som er i nærheten til å pådra seg formueskatt... Begge har spart det samme beløpet i BSU. Min skatteberegning viser at jeg da vil ha ca 21 000 til gode, mens min samboer vil ha rundt 4000 kroner til gode. Hvis vi kun gjør en enkel operasjon og deler gjeld/renteutgifter mellom oss så ender vi opp med at jeg har ca 8500 kr tilgode mens min samboer har rundt 9000 kr til gode, dvs ca 17 500 til gode for oss samlet, mens hvis vi lar det stå slik det gjør nå så vil vi ha 25 000 til gode samlet. Noen som kan si hvorfor det blir slik?? Og kan vi bare la det stå slik det står eller MÅ vi dele opp gjeld/renter på dette boliglånet? Vi 'taper' faktisk nesten 8000 kroner på å dele... skjønner ikke helt hvor det blir av disse pengene når man deler..
Leo Skrevet 8. april 2008 #7 Skrevet 8. april 2008 Ut fra de opplysningene du kommer med, skal det ikke gi noen forskjell i samlet skatt selv om dere deler rentene. Er du helt sikker på at dere har regnet riktig? Har sett en del litt merkelige kalkulatorer rundt omkring på nettet, men denne er i hvert fall rimelig pålitelig. Nå spiller det for så vidt heller ingen rolle om dere ikke endrer det ut over at dere må fordele tilgodebeløpet "internt".
Gjest Elfrida Skrevet 8. april 2008 #8 Skrevet 8. april 2008 Jeg trodde det var slik at samboere ikke kunne fordele gjelden seg i mellom på en annen måte enn det som er reelt jeg? Dvs at hvis det står i lånepapirene at lånet er tatt opp med halvparten hver, så må man skrive halvparten av lån, avdrag og renter i hver selvangivelse. Er det endret, eller har jeg misforstått?
Leo Skrevet 8. april 2008 #9 Skrevet 8. april 2008 Det er alltid bare en person som står som hovedlåntaker og hva som er reell fordeling er det strengt tatt bare de impliserte som vet siden de står fritt til å avtale dette seg i mellom. Nå spiller det da stort sett heller ingen rolle m.h.p. hva man samlet skal betale i skatt forutsatt at man ikke har stor formue og/eller svært lav inntekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå