Gå til innhold

Feste i murvegger...

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har murvegger i leiligheten, og trenger å henge opp bilder, men også bokhylle og et klaffebord.

Irriterer meg å være avhengig av andre for å måtte fikse ting, så jeg har lurt på å skaffe meg et murbor. Men jeg må innrømme at det bare er et ord jeg har HØRT, jeg vet ikke hva det er (forskjellen fra et vanlig bor/en drill??) og hva koster sånt, er det verdt å kjøpe selv?

Eller (klamrer meg til halmstrå av håp her) finnes det en mirakelskrue jeg kan bruke? :sjenert: Andre måter å feste ting til murvegg som er en godt bevart hemmelighet?

Det virker ikke som forrige eier har brukt slike plugger i veggen som skruen skal skrus i; hattehylla i gangen ser ut til å bare være skrudd i med vanlig litt stor skrue. Forskjell på hardhet i mur, kanskje?

*tvinner litt hår*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ok skal prøve å forklare litt om det selv om jeg ikke er helt sikkert på hva du menner. og du muligens ikke forstår alt jeg sier.

et murbor er ikke veldig dyrt altså selve borret. fra 10kroner og oppi et par hundre for normale størelser i hobbykvalitet.

men forstår det som at du med mur bor menner selv bormaskina. det du trenger er en slagbormaskin. eller en drill med slagfunksjon. det er det på de aller fleste driller. de fungerer veldig dårlig men funker helt greit til borre små hull hjeme for feks å henge opp ting. jeg regner med det ikke er veldig viktig om det tar 2sek eller 2min og borre hullet? du kan seff kjøpe deg en proff maskin til 10k om du vil:P ellers kan du bare gå på obs å kjøpe en enkel drill med slag. spør de som jobber der eller se om den har et lite hammer symbol. og du skal ha en maskin med ledning. det finnes bormaskiner uten men de er veldig dyre. de allerfleste batterimaskiner er skrumaskiner også noen av disse som har slag funksjon men de fungerer veldig dårlig og er uforholdsmessig dyre.

så når du har borret hullet må du ha noe å feste med. ikke mulig og skru rett i mur/betong. eller det har kommet noen betong skruer på markedet, men det må uansett forbores og de er noe herk og bruke. det enkleste og vannligste for å henge opp lette ting er såkalte murplugger. plast hylser som passer i hullet(samme dim som borret) som gjør at det er mulig å bruke en vannlig skrue for og feste det som skal festes. ellers har du mange varianter av både kjemiske og mekaniske bolter. ekspansjons bolter som er det vanligste og billigste for tunge ting.

og når du sier mur tipper jeg du menner betong? betong er støpt og mye hardere enn en pusset mur. veldig vannlig som etasje skillere. "mur" er kun vegger som er murt med blokkprodukter/steiner osv gjerne pusset.

mer du lurer på?

Endret av Fredrik=)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Morten_*

det meste som ser nytt og vanskelig ut, er faktisk ganske enkelt... og det å borre i en murvegg er veldig enkelt - hvis du har litt utstyr...

En maskin som borrer et hull der du vil ha det, er et must. Aller helst en slagbormaskin, og hvis du kan få låne det så er du berget... på den maskinen må du bare sørge for å ha en bor i riktig diameter (diameteren avhenger av hva du skal ha på veggen - tunge ting krever litt større diameter og lengde), men du skal neppe ha spesielt stor diameter, forstår jeg. Det betyr i praksis at du kjøper deg noen skruer, gjerne 5 mm diameter og skruene til bildene trenger ikke å være lange (25 mm, ca) + noen flere plasthylser i samme diameter og så bruker du hammeren og banker inn hylsene og så bruker du skrujer til skruene... den delen er utrolig enkel...

har du ikke morsomme naboer der du bor, med slagbor?

lykke til...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh, kjenner ingen naboer ennå, men fant en slektning.

Bor og skruer er i hus. Det ligger der og venter :sjenert:

Så jeg skal finne målebånd og sette i gang. Når som helst nå... Arbeidslyst, kom treng deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...