Gå til innhold

Gjærdeig med rosiner - når blande i rosinene?

Anbefalte innlegg

Gjest Rosin
Skrevet

Jeg har aldri laget gjærdeig med rosiner men når står dette på trappene om ikke så lenge. I oppskriften står det at man skal blande de i til slutt, når deigen er blandet og eltet. Går det greit å kna rosinene inn, ser for meg at det blir litt vanskelig å fordele dem (selv om jeg i så fall strør dem over litt etter litt, ikke alt i på en gang).

Jeg mener å ha lest som et tips i et ukeblad eller lignende at man også kunne blande rosinene i det tørre, før man tar i væsken. Men samtidig så innbiller jeg meg at dette kan føre til at det legger seg mel i skrukkene på rosinene og at det kan være vanskelig å få dette melet inn i deigen.

Så, hvordan baker dere gjærdeig med rosiner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer etter hva slags bakst det er.

Når jeg baker boller, så deler jeg deigen opp i emner etter heving og tar likt (6-8) rosiner i hvert emne.

Skal jeg bake kake av et eller annet slag så blander jeg rosinene i det tørre, og husker jeg det, så blander jeg dem faktisk i væsken mens den varmes, da blir rosinene fine og saftige.

Skrevet

Blander alltid rusinene i det tørre. Har ikke noe problem med at melet setter seg i porene og ikke blir til deig.

Gjest Rosin
Skrevet

Takk for begge svar, da er jeg rustet til gjærdeig med rosiner :)

Gjest Gjest
Skrevet

Blander i rosiner etter første heving. Lager alltid dobbel deig, så blir noen kanelboller og noen rosinboler.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg blander i rosinene etter at deigen er godt blandet sammen. Det jegogså gjør er å legge rosinene i litt lunkent vann ca en halvtime-time i forveien. Da blir de langt mykere og mer smakfulle og jeg syns resultatet blir mye bedre.

Gjest Eurydike
Skrevet (endret)
Jeg blander i rosinene etter at deigen er godt blandet sammen. Det jegogså gjør er å legge rosinene i litt lunkent vann ca en halvtime-time i forveien. Da blir de langt mykere og mer smakfulle og jeg syns resultatet blir mye bedre.

Det gjør jeg også - det er et kjempelurt triks! :)

Endret av Eurydike
Gjest Rosin
Skrevet

Ser at de fleste anbefaler å bløtlegge også, så det skal jeg prøve å huske. Best med saftige rosiner ja :)

Er det noen som har erfaring med å bløtlegge i noe med smak, dvs noe annet enn vann? Jeg har sett en oppskrift på gløggboller laget av julegløgg. Nå frister ikke akkurat det å lage det, men kanskje bløtlegge i appelsinjuice, solbæresaft...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...