Kara W Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 Jeg vokste opp som tre-språklig, og det håper jeg at barna mine kan gjøre også. For meg og broren min har det virket veldig bra, men jeg har sett mange barn som sliter med dette, og vil derfor gjerne høre andres erfaringer og råd om hvordan å gjøre dette best mulig. Jeg vet at det aller viktigste er å være konsekvent. Hjemme hos oss snakket mamma alltid sitt morsmål, pappa alltid sitt og så lærte vi norsk i barnehage/skole. Etter noen år, når språkene satt byttet pappa over slik at vi alle snakket samme språk hjemme, men vi har alltid vært påpasselige på å ikke blande språk, og ble rettet på hvis vi brukte et ord fra et annet språk når vi pratet. Dette har gjort at jeg føler meg flytende i alle tre språkene. Nå venter jeg og mannen min barn, og jeg håper at vi kan føre dette videre. Vi pratet norsk oss imellom, og jeg tror det kommer til å bli det naturlige språket hjemme hos oss. Derfor tenkte jeg kanskje at det gikk ann å ha som regel at når vi er hos mammas familie så prater vi fast et språk, og når vi er hos pappas familie prater vi fast et annet språk. Jeg regner ikke med at barna mine blir like flytende som meg, men jeg vil gjerne at de skal kunne kommunisere og gjøre seg forstått. Har dere noen synspunkter? Andre erfaringer med flerspråklige barn? Kom gjerne med råd og tips!
Arkana Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 Jeg er selv flerspråklig, men kan aldri huske at det var noen "regler" for når språkene ble brukt hjemme, faktisk minnes jeg godt at det var litt tilfeldig hvilket språk vi brukte. Det har i allefall ikke lagt noen demper på språkutviklingen vår, både jeg og broren min lå langt foran der. Når det gjelder egne barn kommer jeg nok heller ikke til å lage noen regler, men gjøre det som virker naturlig der og da. Kanskje ikke så mye tips akkurat, men jeg ville i allefall bare si at man ikke trenger språkregler for at barn skal forstå og bli flytende i flere språk.
nasse-nøff Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 jeg snakker veldig mye engelsk hjemme, selv om det ikke har gjordt meg tospråklig har jeg klart å smitte over til min 9åring å leke med språk. H*n forstår godt engelsk og velger å snakke bare engelsk en hel ettermiddag, f.eks. Ingen regler, bare lek og moro med forskjellige språk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå