Gå til innhold

Egypt

Gjest Gjest_Reiselysten_*

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi var i Hurghada i juni, og jeg synes absolutt ikke stedet var så ille som alle skal ha det til. Vi var dessverre ikke så mye inne i byen, for selgerne var ekstreme ettersom det var lavsesong. Til og med bussene stoppet og spurte om vi ville kjøre buss :fnise: I tillegg hadde vi rundt 35-40 grader hver dag så stranden ble vårt fluktsted.

Men utfluktene du kan være med på er fantastiske. Vi reiste med Apollo, og de kan virkelig utflukter! De har vanvittig flinke guider som kjenner den lokale kulturen, og som benytter de bekjentskapene de har der nede. Vi ble med til Luxor, og hadde en fantastisk dag der til tross for 50 varmegrader. Varmen var litt av opplevelsen synes jeg, og det er visst i Luxor man virkelig ser hva Egypt er. Man får se hvordan folk virkelig lever, og får lære om kulturen deres.

I tillegg var vi med på snorkletur der vi fikk svømme med ville delfiner. Å snorkle i Rødehavet er fantastisk sammenlignet med andre steder (Thailan og Malaysia er ganske bra, men langt ifra så bra som Rødehavet). Om man skal være borte litt lengre enn en uke vil jeg anbefale å benytte muligheten til å ta et dykkerkurs, og være med på flere dykkerturer. Vi ble kjent med flere som hadde gjort det, og de synes det var helt fantastisk.

Alle jeg kjenner som har vært i Egypt har blitt dårlige i magen.

Samme her, inkl meg selv og samboer selv om vi var ekstreme med håndhygiene og det vi spiste. Vi skeiet dessverre ut med en is, og jeg hadde mageproblemer i 2 uker etter at jeg kom hjem. I tillegg hadde de fleste av de vi ble kjent med på turen fått seg en liten runde på do. Mange av disse hadde vaksinert seg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og samboer var 2 uker i egypt i sommer, og ble ikke syke verken jeg eller ham. Vi var flinke til å vaske oss på hendene, å ikke spise ukokte/stekte grønnsaker, kun spise frukt man kunne skrelle etc.. Hadde to fantastiske uker!

Jeg synes et must er å dra til Cairo mens man er der. Vi gjorde dette, betalte rundt 1000 kr for tur-retur med fly, fikk sett pyramidene og sphinxen, museet i Cairo, båttur på Nilen og lunsj på Hard Rock C.

Annen ting som er nødvendig er snorkel-utstyr!

Og gjerne båtturer til snorkle-steder. Vi var i Sharm el Sheikh, og dro på båttur til både Tiran Island og Ras Mohamad. Tiran var best syntes vi.. Ras er bedre om man vil dykke.

Vi elsket Egypt! Ingenting negativt å si om den ferien.

Skrevet
Selv om jeg kanskje er uenig i ordvalget ditt, så er jeg veldig enig i innholdet.

Denne typen kommentarer kommer som oftest fra de som helst bør dra til Gran Canaria, evnt holde seg på innelukkede resorts, hvor man slipper å se noe av landet forøvrig.

Og en del av kommentarene gjenspeiler en utrolig navlebeskuende holdning.

Om man tar seg to minutter til å undersøke ting før man reiser vil man finne ut at:

Egypt er et stort land(dvs alt ligger ikke i gåavstand fra Hurghada).

Det ligger i Afrika(her er det varmt om sommeren)

Det er et relativt fattig land(mat, infrastruktur etc er ikke som hjemme)

Btw; så er ikke Hurghada akkurat det fineste medmindre man bare skal ligge på stranda.

Jeg anbefaler å dra til Sharm og stikke nordover til Dahab(ca 10 mil). Liten by med masse dykke/snorklemuligheter og laidback.

Er helt enig i dette, med unntak av det med Dahab og Sharm. Jeg synes det er mye mer ok å være i Dahab og syntes det holdt med fem minutter i Sharm.

Trist dette med hva charterturismen gjør med folk. Nå står både Tunisia og Egypt på programmet til charterselskapene, og derfor er det mange som reiser dit som heller burde reist til Kanariøyene. Bare det å reise til fremmede land og syte på kulturen de kommer til viser jo den totale uforstand.

Det med mageproblemer er kjent for reisende til Egypt. Det kan forebygges med det matvettet man anbefales å bruke når man beveger seg utenfor Norden: kok det, skrell det, stek det eller glem det + spis ikke meieriprodukter som f.eks. iskrem. Også anbefales det å spise små måltider, sånn at magen ikke får så mange ukjente bakterier å ta seg av om gangen. Jeg har tatt vaksine mot mageproblemer to ganger, og det er de to eneste gangene jeg har blitt skikkelig syk - så de vaksinene har jeg sluttet med.

Nå har det dannet seg turistgettoer i en rekke land hvor folk kun ligger på stranda, spiser på all-inclusive og kun deltar på arrangerte utflukter. Hvorfor skal de menneskene reise så mange forskjellige steder? De klager jo så fort noe ikke er som hjemme eller som på Kanariøyene uansett.

Skrevet
jeg blir helt flau av å lese innleggene deres. Høres ut som dere hadde kost dere best på et hotell i kjære trygge Norge spør du meg! Har vært i Egypt flere ganger, på mange ulike steder, og oppfatter og tar inn alt det dere klager og syter om, for kultur! Er det så vanskelig å skjønne at ikke alle er som oss nordmenn? jøssemeg, fikk helt bakoversveis av samtlige kommentarer. Så sneversynte innlegg har jeg aldri sett maken til. Tror Spania er stedet for sånne som dere gitt. Der kan dere slappe av i varmen, uten å bevege dere en meter fra hotellet, spise mat som dere får i Norge, være sikre på at dere ikke blir dårlig i magen etc. Fy skamme seg så barnslige burugler har jeg aldri vært boti. visste ikke at dette var et sånt kjerringforum....

Helt enig med deg. :Nikke:

Jeg har vært i Egypt to ganger. Første gangen var vi I sharm el sheik og hadde en fantastisk tur med masse båtturer, snorkling og en del utflukter. Synes byen var litt bråkete på kvelden, men da valgte vi heller litt mindre resauranter enn de store midt i suppa. Vi dro også på en dagstur til mosesfjellet og besøkte et gammelt kloster, ganske lang busstur, men er man glad i kultur er det absolutt å anbefale. Andre gangen var vi i El Gouna, der var det veldig lite å gjøre i seg selv, men vi reiste litt på egenhånd, båtthopping rundt og fant oss masse fine steder hvor vi var helt alene på strendene. Vi leide også sykler som er helt trygt siden det ikke er så mye trafikk inne på El Gouna emrådet.

Hurghada har jeg ikke noe vært men etter hva jeg har hørt er det nok fler muligheter for utflukter ol. i Sharm el Sheik.

Skrevet
Er helt enig i dette, med unntak av det med Dahab og Sharm. Jeg synes det er mye mer ok å være i Dahab og syntes det holdt med fem minutter i Sharm.

Trist dette med hva charterturismen gjør med folk. Nå står både Tunisia og Egypt på programmet til charterselskapene, og derfor er det mange som reiser dit som heller burde reist til Kanariøyene. Bare det å reise til fremmede land og syte på kulturen de kommer til viser jo den totale uforstand.

Det med mageproblemer er kjent for reisende til Egypt. Det kan forebygges med det matvettet man anbefales å bruke når man beveger seg utenfor Norden: kok det, skrell det, stek det eller glem det + spis ikke meieriprodukter som f.eks. iskrem. Også anbefales det å spise små måltider, sånn at magen ikke får så mange ukjente bakterier å ta seg av om gangen. Jeg har tatt vaksine mot mageproblemer to ganger, og det er de to eneste gangene jeg har blitt skikkelig syk - så de vaksinene har jeg sluttet med.

Nå har det dannet seg turistgettoer i en rekke land hvor folk kun ligger på stranda, spiser på all-inclusive og kun deltar på arrangerte utflukter. Hvorfor skal de menneskene reise så mange forskjellige steder? De klager jo så fort noe ikke er som hjemme eller som på Kanariøyene uansett.

Men vet du hva? Det er DISSE turistene som legger igjen mest penger i landene. Uten disse turistene ville ikke landene hatt de inntektene de trenger. Når jeg reiser som backpacker legger jeg igjen minimalt med penger, og landene tjener veldig lite på meg. Da er det opplevelsene som betyr noe for meg. Mest mulig opplevelser for minst mulig penger. Men de gangene jeg velger å reise som charterturist koster jeg på meg veldig mye ekstra, og er mer slepphendt med pengene.

Så Charterturister bidrar nok mye mer til landets økonomi og utvikling enn dere vil innse.

Skrevet
Men vet du hva? Det er DISSE turistene som legger igjen mest penger i landene. Uten disse turistene ville ikke landene hatt de inntektene de trenger. Når jeg reiser som backpacker legger jeg igjen minimalt med penger, og landene tjener veldig lite på meg. Da er det opplevelsene som betyr noe for meg. Mest mulig opplevelser for minst mulig penger. Men de gangene jeg velger å reise som charterturist koster jeg på meg veldig mye ekstra, og er mer slepphendt med pengene.

Så Charterturister bidrar nok mye mer til landets økonomi og utvikling enn dere vil innse.

Det er nok riktig, men spørsmålet om hvorfor de reiser steder de sannsnyligvis ikke vil trives er jo fortsatt ubesvart.

Klage på varmen når man reiser til Afrika......*sukk*...

Skrevet
Det er nok riktig, men spørsmålet om hvorfor de reiser steder de sannsnyligvis ikke vil trives er jo fortsatt ubesvart.

Klage på varmen når man reiser til Afrika......*sukk*...

Joda, jeg ser den, men vi skal vel strengt tatt være glad for at disse menneskene også ønsker å se verden? Og hvem skal bestemme at alle skal like det landet de drar til?

Jeg kan godt dra til Afghanistan med åpne øyne og sinn, men mislike det jeg ser der, og derfor oppholde meg mer på hotellet fordi jeg trives der. Jeg ser virkelig ikke at det er noe galt i det? Selv om du liker det typiske Egypt, er det ikke sikkert du liker det typiske India, men en annen kan ha motsatt mening.

Derfor mener jeg at det er ganske sneversynt å påstå at charterturister er en egen rase som bare bør holde seg i "syden". Kanskje man er en typisk charterturist som ønsker å prøve charter i et annet land enn vanlig? Hvorfor skal andre bestemme at det er latterlig? De kan jo ikke vite at de ikke trives der før de har prøvd.

Skrevet

Det finnes andre former for turisme enn turistghettoer og backpacking. Litt utrolig hvis man ikke forstår det. ;)

Og selv om du bruker lite penger som backpacker, så betyr ikke det at alle gjør det.

Gjest annen gjest
Skrevet

Dette var et rart svar Sunshine. :)

Joda, jeg ser den, men vi skal vel strengt tatt være glad for at disse menneskene også ønsker å se verden?

Men ser de virkelig verden når de bor i en turistghetto med all-inclusive og reiser på arrangerte utflukter som de f.eks. tror er en ekte beduincamp, men som er så iscenesatt at Disney hadde blitt imponert? Da kan de vel like godt reise til Kanariøyene og besøke en kunstig beduinleir der?

Og hvem skal bestemme at alle skal like det landet de drar til?

Det er vel ikke det at folk ikke skal kunne reise hvor de vil det reageres mot, men hvorfor de reiser over alt for å bo i turistghettoer med all-inclusive og klage på det de eventuelt opplever av det landets levesett. Folk som ikke evner å forstå at de er gjester i andre land passer best på Kanariøyene (eller i Groruddalen for den saks skyld - da med campingvogn på Ramton og hyppige harryturer til Svinesund).

Jeg kan godt dra til Afghanistan med åpne øyne og sinn, men mislike det jeg ser der, og derfor oppholde meg mer på hotellet fordi jeg trives der. Jeg ser virkelig ikke at det er noe galt i det?

Ok, åpne øyne er alltid bra, men hvorfor i all verden skal du reise så langt for å oppholde deg på et hotell? De har jo hotell på Kanariøyene også.

Er vel ikke det at det er så galt, men det er unektelig litt underlig.

Selv om du liker det typiske Egypt, er det ikke sikkert du liker det typiske India, men en annen kan ha motsatt mening.

Er man åpen og interessert i andre kulturer, så vil man nok trives i både Egypt og India.

Derfor mener jeg at det er ganske sneversynt å påstå at charterturister er en egen rase som bare bør holde seg i "syden".

Men det er jo Syden de vil ha, så hvorfor skal de reise andre steder? Og hvorfor i all verden skal de reise til muslimske land når de ikke evner å akseptere et annet levesett?

Kanskje man er en typisk charterturist som ønsker å prøve charter i et annet land enn vanlig?

Er jo det enkelte av oss finner litt merkelig da, at disse turistghettoene og all-inclusivestedene er så forskjellige fra land til land. Men kanskje de vil kunne si de har vært i nok et land.

Hvorfor skal andre bestemme at det er latterlig? De kan jo ikke vite at de ikke trives der før de har prøvd.

Som nevnt lenger opp, så skyldes nok reaksjonene at mange av disse charterturistene har lett for å klage og syte på alt som ikke er som hjemme eller på Kanariøyene. Og da passer de strengt tatt best der.

Og jo, har de litt selvinnsikt, så vet de selv hvor de passer og ikke passer. Se f.eks. de tanketomme bertene som reiser til et muslimsk land, kaster overdelen på stranda og syter over at muslimske menn reagerer. Eller når de samme bertene går i åletrange minikjoler og syter over at muslimske menn reagerer. En sånn klesdrakt oppleves som horete i sånne land, og de behandler kvinnene deretter. Det er vi som er besøkende til disse landene som skal rette oss etter dem.

--

Og jeg mener altså at mange egner seg best på Kanariøyene og Svinesund. :)

Skrevet

Joda enkelte mennesker burde nok ikke reise andre steder. Men de må få lov til å prøve seg før de faktisk vet at de ikke trives.

Det er ikke min eller din oppgave å fortelle dem i forveien at de kommer til å hate landet de skal til, fordi de vanligvis trives best på Grand Canaria. Det er det ingen av oss som kan vite før de har prøvd. Og når de først har reist dit og finner ut at de ikke liker det, reiser de neppe tilbake. Ingen reiser vel til et land de tror de kommer til å hate? Ingen reiser vel ikke til Egypt for å bo på hotell, men heller for å dykke, oppleve historiske plasser OG bo på et fint hotell i tillegg.

Jeg synes dere generaliserer altfor kraftig.

Skrevet
Joda enkelte mennesker burde nok ikke reise andre steder. Men de må få lov til å prøve seg før de faktisk vet at de ikke trives.

Det er ikke min eller din oppgave å fortelle dem i forveien at de kommer til å hate landet de skal til, fordi de vanligvis trives best på Grand Canaria. Det er det ingen av oss som kan vite før de har prøvd. Og når de først har reist dit og finner ut at de ikke liker det, reiser de neppe tilbake. Ingen reiser vel til et land de tror de kommer til å hate? Ingen reiser vel ikke til Egypt for å bo på hotell, men heller for å dykke, oppleve historiske plasser OG bo på et fint hotell i tillegg.

Jeg synes dere generaliserer altfor kraftig.

Ja, ja - deg om det. Men nå er det jo ikke disse folkas skyld at de ikke trives i de forskjellige landene de reiser til - det er alle folkene som bor i de forskjellige landene sin skyld.

Herregud assa - mennene glana bare så masse når jeg gikk toppløs rundt i butikkene. :roll:

Herregud assa - det var en utrolig slitsom idiot av en selger som var frekk nok til å spørre meg tre ganger om jeg skulle kjøpe noe. Han var så innpåsliten assa. :roll:

Herregud assa - drittland!! Jeg ble skikkelig matforgifta og var syk i mange sekunder. Ødela helt ferien for meg. Jeg synes alle land bør ha mat det går an å spise, går f.eks. ike an å være på ferie uten å spise is. JEG vil spise den amten jeg vil ha - da synes jeg rett og slett ikke det går an å lage mat med bakterier som er fremmede for meg. :roll:

osv.....

Jeg unngår selv disse turistghettoene, og hadde ikke noe problemer med å akseptere at noen ønsket den type ferie, MEN etter å ha lest en del på reiseforumet her, så har jeg lyst til å slå den ene sånn type turist med en annen for å få litt vett i skallen på dem, eller kanskje for å få dem til å holde seg på Kanariøyene).

Og hvorfor drikker de turistene som liker seg på all-inclusive i turistghettoene seg så drita ombord på flyet??

Nei, bygg høyt gjerde rundt Kanariøyene og send folk opp og ned dit med direktefly, sånn at de ikke klarer å lure seg av et annet sted. Da kan jeg kose meg med andre lands kulturer i fred. :nigo:

Og dykke? Det kan de da gjøre i et eller annet akvarium på Kanariøyene det. ;)

Finnes ikke sånt akvarium, så må de bygge det fort som svint, gjerne ved siden av den realistiske beduincampen.

Skrevet

Det er sant - på en måte.

Alle kan forsøke å tørke bikja si i mikroen, men når de etterpå kommer og klager på at den faktisk døde - så må det også være lov å riste lettere oppgitt på hodet.

Det er omtrent det samme som å komme hjem fra Afrika og klage på at det var så varmt der nede...

Gjest annen gjest
Skrevet
Det er sant - på en måte.

Alle kan forsøke å tørke bikja si i mikroen, men når de etterpå kommer og klager på at den faktisk døde - så må det også være lov å riste lettere oppgitt på hodet.

Det er omtrent det samme som å komme hjem fra Afrika og klage på at det var så varmt der nede...

Nettopp!!

Og for ikke å snakke om å klage på at det var masse utlendinger der - i betydningen fargede mennesker.

Skrevet

Det er et gammelt uttrykk som sier at:

"When in Rome, do as the Romes do"

Skal man på ferie til et muslimsk land, så går man ikke i stringtruse i butikken og forlanger å bli respektert. Så vil noen sikkert hevde at "jeg går med det jeg vil", men da eier man ikke respekt for andre lands kultur og skikker.

Selv fatter jeg ikke hvorfor nordmenn reiser til andre kulturer, og forlanger det samme som hjemme når det gjelder mat, service, holdninger, oppførsel osv.

Er det ikke litt av gleden ved å reise - å sette seg litt inn i andres kultur?

Hørte en historie om noen fra Nårrge som reiste på pakketur til India og gikk fortvilet rundt i Calcutta i flere timer for å "finne noe å spise, helst schnitzel". Pluss at varmen var visst et problem, da sjølsagt.

Skrevet
Hørte en historie om noen fra Nårrge som reiste på pakketur til India og gikk fortvilet rundt i Calcutta i flere timer for å "finne noe å spise, helst schnitzel". Pluss at varmen var visst et problem, da sjølsagt.

Ja, ikke sant!!

Det er så mange helt utrolige fortellinger om raringer som har vært utenfor Kanariøyene, at vi sikkert kan bli underholdt i flere år. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...